דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לכמה מכרזים לניהול בית ספר מומלץ לגשת כדי לזכות, ומתי לוותר על הרצון להגיש מועמדות? 

מאת    [ 25/05/2015 ]

מילים במאמר: 1223   [ נצפה 4616 פעמים ]

מעטים המועמדים שבפעם הראשונה בה הם ניגשים למכרז- זוכים. מרבית ההצלחות מסוג זה קורות כשהקידום נעשה מבפנים, מתוך המערכת: עובדי ההוראה עוברים תהליך בו במשך מספר שנים הם מתמנים למספר תפקידי ניהול במערכת, וכשמתפנה תפקיד המנהל- התפקיד מוצע להם מצד מעסיקיהם. כשהמעסיק יודע במי הוא מעוניין לתפקיד, ניתן לראות בתנאי המכרז המתפרסם- דרישות מיוחדות המייחדות את אותו מועמד - כמו דרישה לניסיון בתפקיד ספציפי למשך מספר שנים לפעמים מעל המקובל, או מיומנות מיוחדת. בדרך כלל מכרזים אלו יתפרסמו מוקדם, כמו למשל- בקריאה הראשונה של המכרזים לניהול בתי הספר של משרד החינוך. הדבר מאפשר למועמד הכנות רבות לקראת שיבוצו בתפקיד, וכן, מאפשר למעסיקים ללכוד את האדם המועדף לפני מעסיקים אחרים.

לאותם מאושרים שמקבלים את התפקיד המיוחל "על מגש של כסף"- כל העצות כאן מיותרות! חשוב להתבונן בהתנהלותם וללמוד מכך: זה לא כל כך קל להיבחר מבפנים: שמו לב שהם לא רק מקצועיים, אלא גם יודעים כיצד להתחבב על הממונים, להיות פנויים כמעט תמיד לקריאתם, לפעול בהתאמה להנחיותיהם, להשתתף בכול פרויקט, טכס או ישיבה, ולהיות קרובים ללבם.

אבך אם הממונה שלך אינו סולל לך את הדרך לניהול- עליך ללמוד איך לסלול את הדרך בכוחות עצמך. התהליך הופך לקשה ומורכב יותר בעיקר אם הנך מנסה לזכות במכרז במשך מספר שנים, כל שנה מועמדותך עולה  במספר מכרזים- ועדיין לא הצליחת לפצח את הקוד ולהיבחר. וכאן נשאלת השאלה- כמה שנים וכמה פעמים להמשיך להגיש מועמדות?

האם מבחינה הסתברותית- ככול שניגשים ליותר מכרזים כן עולים הסיכויים לזכות?

והאם ריבוי הניסיונות מעיד על נחישות? או על תמימות? ואף אולי על טיפשות?

הייתכן שריבוי הופעות במכרזים ללא הצלחה עלול לקלקל את דימוייך האישי?

הגם שאין תשובה אחת לכולם, ישנם כמה עקרונות שחשוב ללכת על פיהם,  בטרם נרשמים וניגשים למכרז:


    • 

    אם מפקח/ת המחוז חושב/ת שהנכם לא ראויים להיות מנהלים מסיבה כלשהי, כגון: עדיין לא בשלים לניהול, חסר ידע בחינוך, אין ניסיון ניהולי משמעותי, אין די כריזמה ויכולת הנהגה, ועוד.... מיותר לגשת למכרז ולו פעם אחת נוספת. בדרך כלל למפקח המחוז ישנה השפעה גדולה על המינויים בתור יו"ר וועדת הבחינה במכרזים. צריך לזכור, שמפקח בית הספר אותו הנך רוצה לנהל כפוף למפקח המחוז ועל כן, ברוב המקרים יצביע על פי בחירת הממונה עליו, כי מול עוד אנשים זה לא מתאים שיחלוק על דעת הממונה שלו, ובמכרז יושבים עוד אנשים (נציג הסתדרות המורים, נציג מחלקת החינוך בעירייה וכד').

    איך ניתן לדעת מה מפקח המחוז חושב עליכם? לא תמיד תדעו אלא אם יש מישהו שיושב במכרז ומספר לכם, או הייתה לכם אינטראקציה קודמת עם המפקח, או שמנהלכם דיבר איתו עליכם. וכן, לעיתים, אפשר לקרוא משפת הגוף במכרז: אם הוא מתעניין ומחייך או ממעט לשאול וקצר סבלנות כלפיכם. או אם במכרז הוא משתמש במשפטים, כגון: "אני כבר ראיתי אותו" מלווה באנחת יגיעה, או אם הוא אומר "מה יש לך לחדש לנו?" לפני שפתחת את פיך. אם הוא שואל שאלות כגון: "מה הכתובת של בית הספר?"

     יש פתרון?- נסו לברר מי ישב במכרז. אם מדובר בקיץ- יש סיכוי שהמפקח יצא לחופש....ואז מפקחי בתי הספר שבמחוז מחליפים את מפקח המחוז בהיעדרו. אם נפל לך המזל- זו ההזדמנות שלך להצליח!


    • 

    אם הגשת ערעור על תקינותו של מכרז קודם בהשתתפותך-וקבלת על כך שזכה מישהו שלא היה אמור לזכות- שום תפקיד במחוז של אותו מפקח עליו הלנת- כבר לא תקבל! ומובן שגם לא ימנו אותך לניהול במכרז שבו הגשת מועמדות.

    מה הפתרון?- לנסות לגשת למכרזים שאינם קשורים לאותו מפקח, כמו למשל לגשת למכרזים של בתי ספר פרטיים, או לכל הפחות להחליף את המעסיק, ממשרד החינוך למשרד החינוך ההתיישבותי- שם אולי יימצא מישהו שאינו קשור לאותו מפקח  ושיודע להעריך יושר....


    • 

    אם המנהל הישיר שלך מסוכסך איתך והוא ביחסים טובים עם מפקח בית ספרך שגם יושב במכרז- הסיכויים שמפקח בית הספר ירגיז את מנהלך ויאפשר לך להצליח במכרז נמוכים. הצלחת עבודת המפקח תלויה בהצלחת המנהלים שתחת הנהגתו, וכמו שמנהל לא רוצה יחסים מתוחים עם המפקח,כך גם המפקח לא רוצה מתיחותעם המנהליבעם שתחת פיקוחו! 

    מה צריך לעשות?- או לשמור את תוכניותיך בדיסקרטיות ולגשת למכרז כשמנהלך הישיר בחו"ל. או לגשת למכרז אצל מפקח אחר, ורצוי גם במחוז אחר. אם התזמון יכול להכיל את שני הפתרונות ביחד- סיכוייך לזכות במכרז גבוהים עוד יותר!


    • 

    אם הנך מהמגזר, והמשפחה והחמולה שלך לא בחרו בראש המועצה- אין לך סיכוי לזכות במכרז בכפר שלך! גם אם ראש המועצה יאמר שהוא לא מסתכל על הבחירות והוא תומך בך- אל תאמין! מנהל בית ספר נתפס בעיני ראש המועצה כמי שעשוי להביא את קולות ההורים הבוחרים אליו בעת הבחירות לראשות המועצה- והוא לא ייתן לך להיבחר אם בחרת במועמד המתחרה שלו.

    הפתרון- נסה להגיש מועמדות לניהול בית ספר מחוץ לכפרך, או חכה להחלפת השלטון בכפרך.


    • 

    אם אתה מנסה לקבוע פגישות מקדימות למכרזים עם המפקחים ומנהלי מחלקות החינוך והם מתחמקים מלפגוש אותך- אין לך מה לגשת למכרז! הם מעוניינים שייבחר האדם המתאים לניהול לא פחות ממך הרוצה לנהל! לכן, כשיש מישהו שראוי בעיניהם לנהל הם יקדישו לו זמן וישוחחו איתו ארוכות! אם שוב ושוב אינם מתפנים לפוגשך- פנה 180 מעלות לכיוון אחר. זה רק יקלקל לך אם תפתיע אותם במכרז- כי הם עשויים להרעיל את שאר היושבים בדיעות לא מחמיאות עליך.

    יש פתרון?- לא! התרחק מהם ומכל מי שבקשר איתם.


    • 

    אם אתה ניגש למכרזים שוב ושו ונכשל- פנה ליועץ אישי שיאבחן היכן המכשלה, וייתן לך טיפים לעקוף אותה. להלן דוגמאות להצלחות של מועמדים שזכו במכרזי לאחר ניסיונות כושלים רבים בעקבות שינוי אסטרטגיה: מישהי שהאמינה למפקחת שהבטיחה לה שתדאג למצוא עבורה בית ספר מתאים לניהול, ובמשך שנים חיכתה לקבל ניהול בית ספר שתחת פיקוחה של אותה מפקחת ולא הצליחה- בעקבות האבחנה- הבינה שעליה לוותר על הקשר עם אותה מפקחת, הסכימה לגשת למכרז בעיר אחרת וזכתה!!! או מישהו שניסה ללכת למכרזים לניהול בתי ספר יסודיים ללא הצלחה, ובעקבות האבחנה שלי יעצתי לו, להסתמך על הקלף החזק שלו שהיה מיומנותו המופלגת בחינוך מיוחד: הוא ניגש למכרז לניהול בית ספר לחינוך מיוחד !!! או מישהי שלא הצליחה במכרזים לניהול בתי ספר תיכוניים  ואבחנתי, שהקלף החזק שלה הוא מיומנויותיה בתפקידים שמילאה בבית ספר יסודי: ניגשה לניהול בית ספר יסודי וזכתה. וכך לגבי מישהי שקיבלה ניהול בית ספר למחוננים לאחר מספר ניסיונות לנהל בית ספר רגיל.

אין טעם לעשות שוב ושוב את אותם מהלכים, להיכשל שוב ושוב ולהמשיך באותה דרך! במדינה קטנה כמו שלנו, נפגשים שוב ושוב אותם נציגים ממשרד החינוך, מהסתדרות המורים, מארגון המורים, ולעיתים גם נציגי מערכת החינוך של אותה רשות. חייבים לשקול כל צעד, וגם אם לא נבחרת- חשוב מאוד הרושם שהותרת!

ככול שמדובר במכרזים של משרד החינוך, כל הניסיונות הכושלים מתועדים בתיקך האישי שנמצא על השולחן בזמן המכרז הבא. תיק עבה עם ריבוי ניסיונות כושלים של השתתפות במכרזים- ומעורר מחשבות ומוריד את ההתלהבות לבחור בך. לכן לא מומלץ לגשת היכן שהנכם מעריכים שסיכוייכם לזכות נמוכים.

במכרזים לניהול בתי ספר תיכוניים, הבעלויות משתנות, ובעיקר אם עברת דירה ואינך מוכר במחוז החדש- לעיתים שווה להיחשף במכרז גם אם השמועות הן שיש מועמד מועדף ("מכרז מכור")- על מנת להיחשף בקרב חברי וועדות הבחינה. לעיתים הם יציעו לך לגשת למכרז אחר, והם עשויים אף לתת לך ניהול במינוי! 

על מנת לזכות- צריך להכיר את מערכת החינוך ואת מגוון האפשרויות והתפקידים הניהוליים שקיימים בתוכה. צריך להיפגש עם האנשים המתאימים, לדעת להציג את עצמך, לדעת להציג חזון ניהולי משכנע וניסיון ניהולי מרשים. חשוב לדעת את מי ניתן לרתום לעזרתכם וממי להסתיר את תכניתכם. צריך לדעת איך למתג את עצמכם. צריך לפתח ייחודיות שתסקרן את הממונים ושירצו לשמוע ולדעת עליכם עוד והכי חשוב- שירצו לעבוד איתכם ולא עם מתחריכם!

לשם כך, מומלץ להיעזר במומחית להכנת מועמדים למכרזי ניהול בתי ספר, שתסייע לכם להיות טובים במכרז ולהיבחר בדרך הקצרה!

גם אם הנכם בטוחים שתיבחרו- שווה להשקיע לפחות פגישת הכנה אחת, על מנת לחדד את הופעתכם במכרז ולהרשים את מי שתעבדו איתם בהמשך במשך שנים כמנהלים מצליחים!

ד"ר ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של המכון למימוש זכויות מורים, השתתפה כחברה בוועדות הבחינה של מאות מכרזים לניהול בתי ספר ומערכות חינוך כנציגת איגוד מקצועי, מכירה את מערכת החינוך על בוריה ואת הדרישות והציפיות מהמועמדים. דוקטור בחינוך, בוגרת קורס מנהלים. מאמנת אישית מוסמכת ויועצת חינוכית מורשית. בוגרת תואר שני (בהצטיינות) ותואר שלישי בייעוץ חינוכי עם התמחות בייעוץ לקריירה. מנחת השתלמויות בנושא העצמה אישית.


אתר: www.dr-nitzan.co.il                    




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב