דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מימד הלחץ הפסיכולוגי, שמהווה ביטוי להתנגדות בין בני אדם 

מאת    [ 25/05/2015 ]

מילים במאמר: 386   [ נצפה 2617 פעמים ]

לתודעת האדם יש הרבה מימדים, שהם לאו דווקא קשורים אחד לשני במידה מלאה. מימד מחשבה, מימד רגש, מימד תנועה מוטורית, מימד קצבים ביולוגיים שונים. מימד הלחץ הפסיכולוגי הינו מימד חשוב מאד, שלעיתים גורם תמורות רציניות בעולם.

המימד הזה הינו ביטוי להתנגדות בין בני אדם, התנגדות של אידיאולוגיה, רצונות ורגשות. הלחץ, הוא ניסיון לכפייה מחשבתית, תחושתית, רגשית, ואפילו תנועתית, מצד אנשים אחרים, שנועדו בדרך כלל להזיז אדם מדרכם או להיתנקם בו. הלחץ גורם לסבל, ולכן, אדם הרבה פעמים יפעל במטרה לברוח ממנו, גם ברמה החומרית.

החברה האנושית יוצרת תרבות, שמאחדת קבוצות של אנשים ובכך - גורמת להגנה הדדית בניהם, ומקטינה את ההתנגדות, תוך יצירת בועה פסיכולוגית, שממתנת את הלחץ. אבל, כשהאדם פוגש אדם אחר, שלא שייך לקבוצתו - עלולה לקרות התנגשות פסיכולוגית, שהינה מאבק בין שתי הקבוצות, אליהן שייכים שני האנשים. הבועות הפסיכולוגיות עלולות להינפץ - והאמת של השנאה והחוסר הסכמה, שמובילה ללחץ - יוצאת אל האור.

כשבני אדם הם מיעוט - הם יהיו תחת לחץ תמידי מהרוב ויתרגלו לחיות תחתיו. לעומת זאת, הרוב, שחי עם מעט לחץ, יהיה מפונק יותר, ופחות עמיד לתקיפות רגשיות. הלחץ מביא את החיים של האדם לקיצוניות, כך שאנשים או נשברים, או הופכים לחזקים יותר.

המימד הזה כולל הרבה סבל, וגורלות שבורים מצד אחד, והרבה השפעה וכוח - מצד שני. זהו המימד שהכי משמעותי, כי כאשר ישנו לחץ, בני האדם לא יכולים לברוח למחשבות אחרות וחייבים לענות לגופו של הדיון שהם מוצבים מולו, וכך - מקרב המימד הזה את האמת בעולם.

כשהעם היהודי חי בגולה, הוא היה מיעוט תרבותי, וכך, היה מופעל עליו הרבה לחץ, והוא התרגל לחיים הקשים שזה גורם, וגם להשפעה הרבה שזה מביא. אבל, כשהוא הקים את מדינת ישראל, הוא הפך לרוב, ולכן - פחת הלחץ הפסיכולוגי. זה נכון בעיקר לילידי הארץ, אבל, העולים שבאו מארצות אחרות, הם מיעוט וכך, הם יקבלו לחץ גדול מהתרבות הישראלית, שמנוגדת לתרבות שבה הם נולדו. הפסיכולוגיה היא מאד קונסרבטיבית, ובני אדם לא משתנים בקלות, כי הזכרונות הרגשיים הראשונים הם הכי חזקים. כל תרבות הינה היררכיה, ולכן - המרת התרבות לא אפשרית, כי גורמת לגריעה במעמדו של האדם, אותו רכש במשך שנות חייו.

כשהמאבק הופך ממאבק כללי בין הקבוצות, לאישי, האדם יכול להיות מבודד מקבוצתו, וכך, גם מיעוט יכול להפעיל לחץ על אדם ששייך לקבוצת הרוב. אם זה קורה, זה סימן להיעדר האחדות בקבוצת הרוב, וגם לחוסר צדק ברמה מסויימת. אדם שצודק - מנצח גם אם הוא אחד מול מיליונים, ולא קורס תחת הלחץ.

 לאוניד אסיפוב 2015




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב