דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כשהפסיכולוגיה הופכת לאליבי 

מאת    [ 30/04/2015 ]

מילים במאמר: 377   [ נצפה 2263 פעמים ]

כאשר אנשים מתקשים לתת הסבר לתופעות אנושיות שונות יש מי מהם שפוטרים עצמם מחוסר היכולת למצוא הסבר קביל, הגיוני, מניח דעת במלים " זה הגורם הפסיכולוגי". בני אדם אינם (רק) יצורים תבוניים. את התנהגותם מכתיבה מערכת מורכבת של גורמים, סיבות, מניעים, שיקולים ובעיקר צירופי מקרים. כולנו קרבנות של אקראיות.

לפעמים הפסיכולוגיה היא המוצא והפתרון הקל.  תמיד ניתן למצוא מניע פסיכולוגי עלום להתנהגות מסוימת. אבל מעצם טיבו וטבעו – הגורם הפסיכולוגי הוא נסתר וחידתי. הוא מעין צופן שניתן לפענוח באופנים שונים. דוגמה לכך אי טענה לאי שפיות זמנית של מי שמבצע פשע בכלל ורצח בפרט. קשה לסתור טענה זו - קל וחומר להפריכה.

על פי רוב, עורכי דין של חשודים ברצח מעלים טענה לאי שפיות זמנית כנסיבה מקלה לענישה מופחתת, שהרי אדם לא שפוי אינו אחראי למעשיו. מה גרם לרגע של איבוד עשתונות, למתקפתה של אותה אי שפיות, לכל מה שהדיח את החשוד לדבר עבירה? מי יודע? איש אינו יודע. לכן קל לייחס את הרצח לאותו גורם פסיכולוגי (אי שפיות זמנית)- לקיומו של שד אפל שהגיח לפתע, בהינתן מצב ובהיווצר נסיבות שאפשרו את הגחתו, וחולל את הרצח.

יש משהו מקומם בשימוש התכוף של עורכי דין המגנים על רוצחים בטענה לאי שפיות זמנית. בשל טענה זו נשלחים רוצחים רבים ל"הסתכלות" – במירכאות ובלעדיהן- פסיכיאטרית, כדי לבחון האם הם כשירים לעמוד למשפט. פרוצדורה משפטית זו מאפשרת לרוצחים להימלט מעונש בכלל או ליהנות מעונש קל ביחס לחומרת הפשע האולטימטיבי שביצעו.

 הדברים מגיעים לא אחת לכדי גיחוך, כאשר ברור לכל כי עצם השימוש בטענה לאי שפיות זמנית היא מניפולציה רגשית, תקשורתית, מקצועית שננקטת במאמץ למלט את החשוד ברצח ממאסר ממושך בכלל וממאסר עולם בפרט.

כך הופכת הפסיכולוגיה למעין בור ספיגה גדול, סופג וסופח כול, שניתן להשליך אליו כל דבר- כל הסבר, על נימוק, כל טענה. וכך, לא אחת, הופכת הטענה החבוטה לאי שפיות זמנית לטענה רווחת, לגיטימית, של עורכי דין ממולחים שמוכנים לעשות כל דבר על מנת למנוע גזר דין אולטימטיבי על מרשם. "בנסיבות העניין" הם תמיד ימצאו פתח מילוט. הם תמיד ימצאו סיבה מספיקה לכאורה לטענה לאי שפיות זמנית.

הסבר פסיכולוגי הוא לא אחת הסבר דחוק. תירוץ. הוא המפלט הקל של הנוכל, של הנבל ויותר מכל- של הרוצח השפל והמתועב. כאשר אי שפיות זמנית הופכת לאליבי, אות וסימן הוא לזילות משוועת של המושג משפט צדק.

לחצו כאן לקריאה נוספת בתחום. 

המאמר נכתב בשיתוף עם ד"ר מוטי משיח - מומחה לפסיכיאטריה.


יצירת קשר:


טוויטר


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב