דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהן זכויות הנוסעים בעת ביטול טיסה או דחיית טיסה על פי חוק שירותי תעופה (חוק טיבי)? 

מאת    [ 25/02/2015 ]

מילים במאמר: 470   [ נצפה 3100 פעמים ]

חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע"ב - 2012 (הידוע גם כ"חוק טיבי") נכנס לתוקפו בתאריך 16.8.2012. החל מתאריך זה בעת ביטול טיסה או דחיית טיסה (העולה על שעתיים) על חברות התעופה לספק לנוסעיהן הטבות, ובחלק מהמקרים גם פיצוי כספי (התלוי במרחק הטיסה).

שימו לב: חוק זה תקף גם על חברות תעופה זרות.

 

הטבות לנוסעים בעת ביטול טיסה (סעיף 6 לחוק)

טיסה נחשבת כטיסה שבוטלה אם לא התקיימה בפועל או אם התקיימה בעיכוב העולה על שמונה שעות. במקרים אלה על חברת התעופה לספק לנוסעים את ההטבות הבאות:

1. מזון ושתייה.

2. אם הטיסה בוטלה בשעות הלילה או אם מדובר בשהייה ארוכה בשדה התעופה, על חברת התעופה להעביר את הנוסעים לבית מלון.

3. הסעות משדה התעופה אל בית המלון, וחזרה.

4. אפשרות לבצע שתי שיחות טלפון, ובנוסף, אפשרות לשלוח הודעת פקסימיליה או דוא"ל, על פי החלטת הנוסע.

5. השבת התשלום בגין כרטיס הטיסה או אספקת כרטיס טיסה חלופי.

6. פיצוי כספי בהתאם למרחק הטיסה. יודגש, חברות התעופה אינן חייבות לשלם פיצוי כספי בעת ביטול טיסה במקרים שלא היו בשליטתן, שביתה או על מנת להימנע מחילול שבת או חג.

 

הטבות לנוסעים בעת דחיית טיסה (סעיף 7 לחוק)

עיכוב בן פחות משעתיים אינו מזכה את הנוסעים בהטבות כלשהן.

עיכוב העולה על שעתיים אך פחות מחמש שעות מזכה את הנוסעים בהטבות 1 ו-4 בלבד.

עיכוב העולה על חמש שעות אך פחות משמונה שעות מזכה את הנוסעים בהטבות 1,4,5.

 

חובת היידוע (סעיף 14 לחוק)

בנוסף להטבות אלה חברות התעופה מחוייבות לעדכן בכתב את נוסעיהן בדבר ההטבות המגיעות להם. על מידע זה להיות מוצג באותו מקום בו חברות התעופה מקבלות קהל, ועליו להיות נראה לעין וכתוב באותיות ברורות וקריאות.

בנוסף, יש לפרט מידע זה באתר האינטרנט של חברת התעופה, ולספק מסמך בכתב בעת ביטול או דחיית טיסה לכל נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה.

מטרת חובה זו היא לוודא כי כל נוסע יקבל מידע בדבר ההטבות המגיעות לו. ההיגיון מאחורי דרישה זו הוא פשוט - אדם לא יכול לדרוש את ההטבות המגיעות לו אם הוא לא יודע על קיומן.

 

אי אספקת ההטבות על ידי חברות התעופה עשויה להיות עילה טובה להגשת תביעה ייצוגית

בכל ביטול טיסה או דחיית טיסה העולה על שעתיים, על חברת התעופה לספק לנוסעיה הטבות רבות. במקרים רבים חברות התעופה לא מבצעות את המוטל עליהן מכוח חוק שירותי תעופה.
בכל טיסה ישנם נוסעים רבים. כל אותם נוסעים נפגעים מאי קיום החוק ולכולם נגרמים נזקים (ממוניים ולא ממוניים). 

מטרתו של כלי התובענה הייצוגית הוא לסייע במקרים אלה בדיוק - כאשר מספר הנפגעים הוא רב וקיימות שאלות עובדתיות ומשפטיות משותפות. מסיבה זו מקרים הרלוונטיים לביטול טיסה או דחיית טיסה (בהם חברת התעופה לא פעלה על פי חוק) מתאימים להתברר במסגרת תביעה ייצוגית.

בשנים האחרונות נוהלו על ידי כותב מאמר זה מספר תביעות ייצוגיות נגד חברות תעופה ישראליות וזרות בעניין חוק שירותי תעופה.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק בליטיגציה אזרחית - מסחרית - www.blitshtein-law.com  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב