דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהן הפרעות אכילה 

מאת    [ 08/02/2015 ]

מילים במאמר: 460   [ נצפה 2515 פעמים ]

הפרעות האכילה הנפוצות והידועות ביותר הן מסוג אנורקסיה נורבוזה ובולימיה נורבוזה. בשני המקרים מתבטאת ההפרעה בדימוי גוף שלילי ודימוי עצמי נמוך, המובילים את האדם לשורה של התנהגויות מוזרות ביחס שלו לאוכל. בחירה קיצונית של מאכלים מסוימים, הימנעות ממאכלים רבים. הקפדה על משקל, עיסוק אובססיבי בחיצוניות, חוסר יכולת שליטה עד לאובדן שליטה ממשי בכל מה שקשור באוכל.

הפרעות האכילה אומנם מתבטאות בתפקוד לא יציב ביחס למזון אבל הן הפרעות נפשיות לכל דבר, ומסיבות רבות. הפרעת אכילה עלולות לפתח בנות על רקע של דימוי גוף נמוך בגלל הטרדה מינית או התעללות מינית, חוסר ביטחון עצמי, חוסר קבלה עצמית, ביקורת עצמית גבוהה מדי, תחושות אדם ועוד. במקרים של הפרעות אכילה המזון וההתייחסות אליו, משמשים כביטוי של מצבי חרדה, כעס, אשמה וכו', וכל התנהגות קיצונית ביחס למזון עלולה להעיד על קיומה של הפרעת אכילה.

מהי אנורקסיה?

אנורקסיה מתבטאת במשקל גוף בלתי מאוזן, רזון קיצוני. בהתחלה יש הימנעות ממזונות מסוימים, ואחר כך מכולם. הסובלים מההפרעה הזו חוששים מהשמנה (למרות שהם יכולים להיות מאוד רזים) ומשום כך נמנעים ממזון עד שהם מגיעים למשקל קיצוני ומסוכן שעלול לגרום גם למותם. כ-5% ממקרי האנורקסיה מסתיימים במוות.

הלוקה בהפרעה הזו אינו מאבד את תיאבונו, אלא מדכא אותו בכל צורה עד שהוא מגיע למשקל גוף מסכן חיים. הסובלים מאנורקסיה נורבוזה עלולים לסבול ממחלות שונות כתוצאה מהיחלשות של המערכת החיסונית, מבריחת סידן, נטייה להתקפי לב, רגישות לזיהומים וכן בעיות הורמונאליות.

ומהי בולימיה?

בולימיה נורבוזה, היא הפרעת אכילה קיצונית ונפוצה יותר מן האנורקסיה נורבוזה. חולי הבולימיה סובלים מהערכה עצמית ירודה, ממחשבות אובססיביות על המראה החיצוני שלהם, שגורמים להם לעסוק באוכל באופן קיצוני, תוך מחשבות על מה חושבת עליהם הסביבה, והם בדרך כלל חסרי ביטחון עצמי ובעלי הערכה עצמית נמוכה מאוד.


הם נתקפים בבולמוסי אכילה בלתי נשלטים של כמויות עצומות של אוכל, ומאחר והם חוששים לדימוי הגוף שלהם ורוצים להימנע מעלייה במשקל, הם פולטים את המזון בכוח, בצורה של הקאה או שימוש קבוע במשלשלים למיניהם, חוקנים ועוד. הנזקים שמחלת הבולימיה גורמת לגוף עלולים להיות התערערות של האשלגן בגוף, סכנה לקרעים בוושט כתוצאה מהקאות מרובות, עלייה קיצונית במשקל.

בשני המקרים גם של אנורקסיה וגם של בולימיה, מתבטאת ההפרעה הנפשית בהתייחסות לאוכל, אבל מקור שתי המחלות הוא נפשי.

הגורמים להפרעות אכילה

הגורם המרכזי להתפתחותן של הפרעות אכילה הוא כאמור נפשי ומקורו בחוסר שביעות רצון אישית וקבלה עצמית. ביקורתיות יתר, תחושות של חרדה, חוסר ביטחון עצמי. תלות ביחס הסביבה, וחוסר יציבות נפשית.


אחד הגורמים "שמסייעים" להתפתחותן של הפרעות האכילה, היא תפיסת המודל הנשי בדמותן של דוגמניות רזות מאוד, או אף בובות ברבי שמסמלות עבור נערות בגיל העשרה את דימוי הגוף האידיאלי אליו הן שואפות להגיע. הרבה פעמים זה מוביל להתפתחות של הפרעת האכילה. הרצון להיות כמו...

איך מטפלים בתופעה?

ככל שמקדימים לטפל בהפרעת אכילה כך ההחלמה תהיה מהירה יותר. גילוי מוקדם של הפרעת אכילה הוא קריטי ודורש טיפול אצל פסיכולוג קליני. במקרים חמורים יותר, ניתן גם טיפול תרופתי ופסיכיאטרי בנוסף לטיפול הפסיכולוגי.

המידע באדיבות צוות האתר www.psychologymind.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב