דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית המשפט: פרוטוקולים של דיוני ארגון המכס העולמי רלוונטיים לתיקי סיווג הנידונים בית המשפט 

מאת    [ 22/01/2015 ]

מילים במאמר: 591   [ נצפה 1413 פעמים ]

בהחלטה שניתנה לאחרונה בבית משפט השלום בירושלים, במסגרת תיק המתנהל על ידי משרדנו, נקבע כי על המכס למסור ליבואן פרוטוקולים של דיונים פנימיים שהתנהלו בארגון המכס העולמי, בעניין סיווג של טובין. המכס התנגד למסירת הפרוטוקולים אך התנגדותו נדחתה בבית המשפט.

סיפור המקרה:

היבואן ייבא בעבר צגי מחשב בגודל '22/'24 אינץ' בעלי יציאת HDMI, וסיווג אותם בפרט מכס הפטור מתשלום מס (85.28-5190), כצגים המשמשים באופן בלעדי או עיקרי עם מחשב.

בשנת 2009 פורסמה הנחייה על ידי המעריך הראשי ביחידת הסיווג הארצית של רשות המכס לפיה סיווג צגים בעלי יציאת HDMI לא יכול להיות בפרט שסווג על ידי היבואן, שכן יציאת HDMI מאפשרת את חיבור הצגים גם למכשירים אחרים שאינם מחשבים כמו DVD, ועל כן יש לסווגם בפרט מכס החייב בתשלום מס (85.28-5990). בעקבות זאת, הוצאה ליבואן הודעת גרעון.

היבואן הגיש תביעה נגד רשות המכס בנושא הסיווג, והיא עדיין תלויה ועומדת וטרם הוכרעה.

החלטת ארגון המכס העולמי וביטול הנחיית הסיווג:

בתאריך 14.12.14, בעוד ההליך שבין היבואן לבין רשות המכס מתנהל, פורסמה הנחיית סיווג חדשה מטעם הנהלת המכס המבטלת את הנחיית הסיווג הראשונה משנת 2009. ביטול ההנחייה נעשה בעקבות עמדת ארגון המכס העולמי שהובעה במסגרת החלטת סיווג צגים בעלי יציאת HDMI (החלטת מועצת בריסל מישיבה מס' 54 מחודש ספטמבר 2014 Classification decisions – 54th session – September), שם נקבע כי פרט המכס הנכון הוא לפי טענת היבואן.

ברגע שנודע ליבואן כי ארגון המכס העולמי הביע עמדה רשמית בעניין סיווג הצגים, פנה היבואן למכס וביקש לקבל את הפרוטוקולים של הדיונים שהתנהלו בעניין אותה החלטת סיווג של ארגון המכס העולמי. המכס התנגד למסירת הפרוטוקולים, ועל כן פנה היבואן לבית המשפט בבקשה להורות למכס למסור לו את המסמכים.

הבקשה לקבלת הפרוטוקולים:

היבואן טען כי המסמכים הינם חומר בעל ערך רב וחשיבות רבה לצורך הוכחת עמדת הסיווג שלו.
עוד טען היבואן כי גילוי ועיון במסמכים הרלוונטיים לניהול ההליך, מעבר לכך שמאפשר לכל צד להוכיח את טענותיו, מסייע בידו של בית המשפט להגיע לחקר האמת, שכן הוא מביא למצב בו הצדדים מתנהלים ב"קלפים גלויים".

רשות המכס התנגדה למסירת המסמכים בטענה שמדובר בבקשת סרק מאחר והמסמכים אינם רלוונטיים לניהול התביעה. רשות המכס טענה כי התביעה עוסקת ביבוא שהתרחש בעבר, בעוד החלטת המכס העולמי מתייחסת לפני הדברים בשנת 2014, קרי המצב הנוכחי.
כמו כן, טענה רשות המכס כי מדובר במסמכים שאינם בשליטתה, אלא של ארגון המכס העולמי, ועל כן על היבואן לפנות בעצמו לארגון המכס העולמי ולבקש את קבלת המסמכים.

היבואן טען כי אין באפשרותו לקבל לידיו את הפרוטוקולים של ארגון המכס העולמי בעצמו, וכי אפשרות זו נתונה רק לרשות המכס. היבואן אף ציין כי במקרים אחרים בהם פנתה רשות המכס לארגון המכס העולמי, הוא נעתר לבקשתה ואפשר את העיון במסמכים.

החלטת בית המשפט:

בית המשפט קיבל את עמדת היבואן והורה לרשות המכס למסור את המסמכים ליבואן לצורך עיון בהם.

בית המשפט נימק את החלטתו בכך שהליך צריך להתנהל בקלפים גלויים, תוך הבטחת הגינות ומניעת הפתעות במהלכו, ואפשרות של ירידה לחקר האמת במסגרת הדיון המשפטי.

לעניין מידת הרלוונטיות של המסמכים, נקבע כי אין צורך להוכיח רמה וודאית של רלוונטיות המסמכים, אלא די בכך שעשויה להיות רלוונטיות בכדי לאפשר את העיון.

לחילופין, קבע בית המשפט כי אם רשות המכס עומדת על סירובה למסור את המסמכים, עליה להגיש תצהיר שיפרט מדוע היא מסרבת למסור מסמכים, את מספר הישיבות שהתקיימו בארגון המכס העולמי ואת תוכן ההחלטה שהתקבלה בכל אחת מהן, והעניק ליבואן את האפשרות לחקור את נציג המכס על תצהיר זה.

[ת"א (שלום י-ם) 57133-11-12 ח.י. אלקטרוניקה ורכיבים בע"מ נ' מדינת ישראל – רשות המסים – אגף המכס והמע"מ, החלטה של כב' השופטת מרים ליפשיץ-פריבס, מתאריך 12.1.15. ב"כ הצדדים: ליבואן- עו"ד גיל נדל, שירית נקר ואור כהן-ששון ממשרדנו. לרשות המסים- עו"ד אורי סירוטה מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי)].

 

 

עו"ד אור כהן-ששון. הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי, בדוא"ל  href="mailto:Gill.Nadel@goldfarb.comGill.Nadel@goldfarb.com">">Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 03-6089848.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב