דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מאמר דעה: ביטקוין - ההשקעה הגרועה של 2014 

מאת    [ 25/12/2014 ]

מילים במאמר: 601   [ נצפה 5363 פעמים ]

השנה ניתן היה למצוא בשווקים הפיננסיים שפע של השקעות לא מוצלחות. למשל: אגרות חוב ממשלתיות של אוקראינה או וונצואלה או מטבע הפסו הארגנטינאי, הרובל הרוסי, מניות יווניות ועוד.

אולם, אף אחד מהשקעות האלה לא היו גרוע כמו הביטקוין. המטבע השנוי במחלוקת המדובר הסתער לתוך הזירה הפיננסית העולמית, כאשר הוא מאיים לשבש את אבן הפינה של הכלכלה העולמית - עולם הבנקאות ומטבעות ה- Fiat.

נכון לזמן כתיבת שורות אלה הביטקוין רושם ירידה של 54% בשנה האחרונה (נתוני המסחר באדיבות Bit2C.co.il הבורסה הישראלית לביטקוין).

 

שוורי הביטקוין בבירור עם עצמם, מדממים את השנה האחרונה, עושים חשבון נפש, ומנסים להבין איך יתכן, שאף על פי שהביטקוין עשה רושם שהוא תופס תאוצה ניכרת מבחינת מודעות, אימוץ ושימושים, הדבר לא קיבל בשנה החולפת ביטוי חיובי במחיר שלו, אלא בדיוק להיפך.

נראה כי התשובה הברורה ביותר (יחסית) לשאלתם נעוצה בשילוב בין חוסר העקביות והתיאום בקשר לרגולציה של המטבע ברחבי העולם, לבין קריסתה של הבורסה לביטקוין הגדולה ביותר בעולם שהייתה דאז ביפן, אשר ערערו את האמון של הציבור בביטקוין למשך קרוב לשנה ארוכה.

 

יש הטוענים כי הביטקוין מעולם לא היה מטבע, אלא כלי משחק בידיהם של ספקולנטים. לאלו יש נטייה לנטוש את הספינה בהמוניהם כאשר הם מבחינים במכשיר פננסי המתחיל לאבד ערך -  וכך הדבר קיבל ביטוי במחיר..

 

ראוי לציין כי יש רוב בקרב האליטה הפיננסית הטוען כי ערכו של הביטקוין אינו מצוי במטבע עצמו, אלא בפלטפורמה הטכנולוגית, שרשרת הבלוקים. ומי יודע? ייתכן ומערכות תשלום קונבנציונליות יצליחו לשלב חלק מהיתרונות המובנים בטכנולוגיה בקשר לביצוע תשלומים בעזרת שרשרת הבלוקים.

 

מנגד, יש הסבורים כי חוזקה של הטכנולוגיה דווקא מצוי בחוסר התלות שלה במערכת הפיננסית הנוכחית. כאשר איום מס הפיקדונות בקפריסין הזניק את המטבע באירופה בשנה שעברה, כשבשוויץ הבנק המרכזי קובע ריבית שלילית על פקדונות, סחורות כמו נפט וזהב במחירי שפל, ועתיד הרובל הרוסי אינו ידוע, דווקא התחזקות הדולר ושיאים חדשים בבורסות ארה"ב, הם אלו המנותקים מהמציאות ומוזנים מכספי המדיניות המוניטארית המרחיבה והריבית האפסית.

 

בשנה בה היו פריצות של האקרים לבנקים במספרים חסרי תקדים, ובנקים מואשמים בעבירות הלבנת הון, ייתכן והרגולציה אינה ממלאת את תפקידה כמצופה. לפתע, מטבע חופשי מרגולציה, שאינו דורש בנק, אינו חשוף למניפולציות, שקוף, בלתי ניתן לזיוף ומוגן באבטחת שרשרת הבלוקים יכול לשמש מגן במשבר הפיננסי הבא.

 

בכלל, בשנה בה נסגר אתר המסחר הבלתי חוקי ברשת האינטרנט האפילה (The Dark Net) על ידי הבולשת האמריקאית, עבריני ביטקוין נתפסים על ימין ועל שמאל, ומלביני ההון השחור מפעילים את הדמיון, היעילות של טכנולוגיה בה כל התשלומים שקופים ופתוחים לעיני כל לעניין הלבנות הון מוטלת בספק.

 

בניתוח קצת יותר אוביקטיבי של המחירים ניתן להבחין כי בשנה האחרונה היו כמה נקודות תמיכה חזקות ברף התחתית של כ- 300 דולר, ולפני שנתיים המחיר כבר הגיע לסביבות ה- 1200 דולר, אז אם יש לכם דחף להשקיע בנכס בעל פוטנציאל וסיכון גבוהים, אפילו רק לגבי חלק קטן מתיק ההשקעות שלכם, יתכן כי המטבע שירד בחדות כל כך השנה, יתקן חזרה בשנת 2015 למחירים להם הוא הגיע לפני שנה בלבד, ואף יזנק מעבר לכך.

 

לסיכום, אין ספק כי התנודתיות מעכבת את כניסת הזרם המרכזי בציבור לשימוש נרחב במטבע, וחוסר בשימוש נרחב במטבע משאיר את נפח השוק קטן, אשר קל להשפעה ולמניפולציות, ובכך משאיר אותו ככלי בידי הספקולנטים - סוג של ביצה ותרנגולת לבעיית היציבות במחיר של הביטקוין.



הבהרה וגילוי נאות: אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם, לרבות במטבע הביטקוין ו/או כל נכס פיננסי אחר. הכותב הוא מנכ"ל חברת Bit2C בע"מ המפעילה את הבורסה הישראלית לביטקוין, תומך נלהב ומשקיע בבטקוין ובטכנולוגיות המטבעות הקריפטוגראפיים.

 

אלי בז'רנו מנכ"ל ומייסד משותף חברת Bit2C בע"מ Bit2C.co.il בורסת הביטקוין של ישראל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב