קישורים - האם אבדו עליהם הכלח?
ככל שהזמן חולף, כך המשימה של קידום אתרים הופכת למורכבת יותר ומחייבת השקעה גדולה יותר. אפילו ותיקי המקדמים מסתכלים אחורה במבט לא מאמין עד כמה היו החיים שלהם קלים עד לפני מספר שנים בלבד (ובכל זאת, נצח במונחי האינטרנט). הסיבה ברורה, באותם ימים "פרימיטיביים", כל מה שנדרש היה ליצור מערכת של קישורים אל האתר המקודם, ל"חרבש" כמה מילים ולמלא בהם עמודים באתר וזהו (בערך)...
עם כל עידכון חדש, מקדמי האתרים מאבדים עוד כלי עבודה, או לפחות אותם כלים נעשים קהים יותר ואפקטיביים פחות. אחרי שימי קישורי הזבל הפכו להיסטוריה עתיקה ואת מקומם תפסו קישורים מאתרים סמכותיים ואיכותיים, גם אלה, קישורי האיכות נעשים פחות חשובים. כך גילה לפני מספר חודשים מאט קאטס, מגוגל.
קישורים נכנסים – המיץ נעשה דליל יותר
באותו סירטון סיפר קאטס, שליבת הקידום שהסתמכנו עליה בשנים האחרונות ועד היום, אותם קישורים נכנסים איכותיים, יאבדו עם הזמן מכוחם, כלומר יהיה בהם פחות "מיץ" קידומי. לדבריו, האלגוריתם של גוגל הולך ונעשה חכם יותר (כאילו שלא ידענו...), אבל יותר מזה, מאחר שהוא אלגוריתם "לומד", הוא משכלל את יכולותיו להציף את התוכן שהגולשים מחפשים לאו דווקא על הקישורים אלא ע"י חיפוש ישיר בתוכן עצמו – ככל שהתוכן יהיה תואם יותר את השאילתות של הגולשים, כך הדירוג של הדף המכיל אותו יזכה לדירוג גבוה יותר. מגמה זו תואמת, כמובן, בהתמקדות הגדולה של גוגל של עידוד הגולשים לבצע שאילתות בלשון "רגילה", כלומר לא מילות חיפוש, אלא ממש שאלה כמו בשיחה יומיומית רגילה.
קישורים? לא, עדיין לא נס ליחם
איזכור זה של מאט מאטס הוא מהותי מאד, מאחר שבסופו של יום, יסברו רבים, שמה שהכיוון הזה משאיר אותנו עם יכולת מוגבלת של קידום אתרים. אלא שזה ממש לא כך. אנו נשארים עם מה שגוגל מטיפה לו כבר שנים רבות והוא מתן ערך לגולשים – דבר שהוא די מובן בהתחשב בכך שזוהי מהותו של מנוע חיפוש, לתת למחפשים את התשובות הרלוונטיות והאיכותיות מבחינתם.
קישורים ותוכן – הקשר האמיץ
אם כך, ערך אמיתי לגולשים, אליבא דגוגל, הוא תוכן איכותי – כלומר הדגש על האמת הידועה זה מכבר, "התוכן הוא המלך", הולכת ונעשית מזוקקת יותר, נכונה יותר ורלוונטית מתמיד.
ובכל זאת, לסיום, גם אחרי שמקומם של הקישורים יקטן בהערכה הכללית של גוגל לעמוד זה או אחר, עדיין יהיה שמור להם מקום – אבל שוב, בגלל... התוכן שהם מקשרים. ככל שהקישור יהיה של תוכן איכותי, כך יהיה לו משקל, גם אם לא אותו משקל שהיה לו בעבר – וגם זה משהו.