מנוע החיפוש גוגל הוא תופעת טבע, בהתחשב שמדי חודש סורקים הזחלנים שלו יותר מ-200 מיליון אתרים שכוללים לא פחות מ-10 מיליארד דפים(!). לא פלא אם כך, שהגעה למקומות בראשונים בדפי תוצאות החיפוש שלה הפך למשאת נפש של בעלי אתרים ותוך כדי כך צמח ענף כלכלי משגשג – קידום אתרים (SEO).
אמנם קידום אתרים אינה משימה של מה בכך, אך יחד עם זאת, אימוץ של מספר אסטרטגיות ושימוש נכון בהן יסייע רבות לעמוד בדרישות הגלויות יותר והגלויות פחות שכלולות באלגוריתם המורכב - שמשמש את גוגל לדרג או למקם דפים בתוצאות החיפוש.
העידכון האחרון הגדול באלוגריתם החיפוש של גוגל, "ציפור הומה" (Hummingbird), היה שינוי גדול ביחס לעידכון הגדול האחרון Caffeine (קפאין), שהיה ב-2010, בכך ש"הציפור ההומה" מספקת הפניות לשאילתות מורכבות על בסיס תוכן העמודים שסרקה והרבה פחות על פי אינדוקס של עמודים ומילות חיפוש.
עידכון זה מבצע מספר דברים:
- הוא מתייחס ל"מילות-חיפוש-זנב-ארוך" (long tail keywords) כאל משפטי שאילתות.
- מספק תוצאות איכותיות ובעלות רלוונטיות גבוהה, המבוססות על תוכן.
- מפשט את העברת המידע
- מרחיב את היצע העמודים שעשויים לענות על השאילתה.
למעשה, הגישה הסמנטית המדהימה של גוגל הינה קפיצת מדרגה אדירה בחיפוש תוכן. זאת, מאחר שההפניה לתוצאות היא הרבה יותר מחודדת ומדוייקת. אם בעבר החיפוש עבור "בית" היה מציף תוצאות החל מ"בית" ועד "בית ספר", בית חולים" "בית יולדות" וכו', כלומר תוצאות מתחומים שונים לחלוטין זה מזה, הרי שכעת התוצאה הרבה יותר ממוקדת. לדוגמה, שאילתה כמו "מה יהיה מזג האוויר מחר בפאריז", תניב רק את התשובה הרצויה ולא שלל תוצאות שחלקן יספק את המענה הרצוי, אך לצידן יהיו גם תוצאות על מהו מזג אוויר, מחקרי מזג אוויר בפאריז ועוד. כל זה קורה ע"י סריקה מהירה של הרשת ומתן תוצאות תוך שניות בודדות.
השינויים הגדולים והיכולות הדרמטיות ביכולות החיפוש של גוגל מובילות למסקנה ברורה מבחינת קידום האתרים: אין שינוי, לפחות לא מבחינת האמצעים לקידום אתרים. המשמעות היא שהתוכן הוא עדיין – ואלי אף יותר – המלך. ככל שהתוכן יהיה איכותי יותר ומתגמל יותר מבחינת הגולשים, כך תהיה רמת התגמול מצד גוגל.
צעדים נדרשים לשיפור הדירוג
בהתאם לגישה מתחזקת זו, של "התוכן הוא המלך", חשוב להתמקד בנקודות הבאות לחיזוק דירוג האתר ושיפור המיקום בדפי תוצאות החיפוש:
- התמקדות בתוכן איכותי.
- הבנה שמילות חיפוש ותגיות מאטה איבדו מחשיבותן.
- מאחר שגוגל מעלה את קרנן של השאילתות הטיבעיות (בדיוק כמו הסיגנון שבו מציגים שאלות בחיי היומיום, דוגמת השאלה ששאלנו קודם "מה יהיה מזג האוויר מחר בפריז?")
- חשוב מאד להמשיך להביא קישורים נכנסים איכותיים (מאחר שהם מקשרים לתוכן איכותי ומגבירים את התנועה לאתר). יחד עם זאת, יש ליצר קישורים נכנסים רק אם הגולשים המגיעים דרכם מקבלים באתר תוכן איכותי, אחרת התוצאה מבחינת הדירוג תהיה הפוכה!
- שיפור של הניווט באתר – ככל שהאתר נוח יותר לניווט (ויוביל לתכנים איכותיים), כך יגבר הסיכוי שגולשים יחזרו אליו. זה נכון גם מבחינת גוגל, ככל שהניווט יהיה ברור יותר, כך יקל הדבר על הסריקה של גוגל.
- הוספת מפת XML, במיוחד באתרים שיש להם ארכיון דפים המכיל כמות גדולה של דפים שאינם מקושרים בינהם. מפה כזו מספקת לגוגל את כל כתובות ה-URL של כל דפי האתר והיא מגבירה את אמינות האתר.
- השקעה ברשתות החברתיות. בגלל השפעתן הגדולה על גולשי האינטרנט גוגל כוללת את האיתותים החברתיים בהערכה שלה לאתרים השונים ומשום כך חשוב ליצור פוסטים, להפיץ אותם (share) , להתאמץ לקבל "לייקים" ולגרום לאחרים לעקוב – כלומר כל האינדיקציות שמעידות שהתוכן מעניין.