דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה היא למידה ארגונית? 

מאת    [ 01/12/2014 ]

מילים במאמר: 487   [ נצפה 3013 פעמים ]

אנחנו חיים בעידן שבו ישנה נגישות גבוהה של מידע נרחב בכל תחום כמעט וכשידע הוא משאב יקר ערך הן לאדם הפרטי והן לארגונים שונים. בהתאם למידה ארגונית היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בהצלחתן של חברות, גופים עסקיים, גופים ציבוריים וכל ארגון שהוא בעצם.

מהי למידה ארגונית?

ההגדרה המקובלת של למידה ארגונית היא מכלול דרכים ותהליכים בהם ארגון משביח את עצמו ומשפר את ביצועיו - הן מבחינת ההגדרה המדויקת יותר של מטרותיו, הן מבחינת השירות או המוצרים אותם הוא מספק, הן מבחינת היעילות בה מושגים היעדים השונים והן מבחינת רווחת העובדים בארגון.

הדרכים השונות בהן מתבצעת הלמידה הארגונית?

למידה ארגונית היא כאמור מכלול דרכים ותהליכים. העיקריות שבהן הן:

* הפקת לקחים מכישלונות - עריכת סדנאות תחקיר לאחר כישלונות מאפשרת למידה דווקא מתוך חוסר ההצלחה, הבנה של הגורמים והנסיבות שיצרו את הכישלון ופיתוח דרכים שונות על מנת להימנע מהגעה לאותה תשלובת גורמים ונסיבות. החיסרון העיקרי של שיטה זו הוא הקושי של רבים מבין חברי הארגון (בכל ארגון שהוא) לדון בכנות ובפתיחות בכישלונות וזאת מתוך חשש שמא לקיחת אחריות תתפרש כהודאה ב"אשמה" ותוביל לפגיעה במעמדם. דוגמה מצוינת לאפקטיביות הגבוהה של סדנאות תחקיר ולתרומה המשמעותית שלהם ללמידה ארגונית הן היחידות המיוחדות בצה"ל (וגם חיל האוויר), האמונות על ביצוע תחקירים באווירה מעצימה המאפשרת לכל פרט לדבוק באמת, כל האמת ורק האמת.

* גיוס כוחות חדשים לארגון - בין אם מדובר בגיוס שגרתי של כוח אדם חדש, שהרי כל עובד מביא איתו ידע וניסיון ספציפיים ובעיקר זווית הסתכלות ייחודית על נהלי העבודה בארגון, ועל כן יכול להביא לשיפורם, ובין אם מדובר בגיוס אדם לתפקיד שבו נדרשים ידע ומיומנויות שאינם קיימים בתוך הארגון (כשבאופן טבעי איתור עובדים מתאימים לתפקיד הנ"ל יסתמך על היכולת שלהם להקנות ידע חדש לארגון).

* למידה ארגונית מובנית - סדנאות העשרה, השתלמויות, ימי עיון וכל פעילות אחרת, בין אם מועברת על ידי גורם בתוך הארגון ובין אם על ידי אנשי מקצוע מחוצה לו, שמטרתה להוסיף ידע ויכולות, בין אם ספציפיות ובין אם כלליות, לאנשי הארגון.

למה חשוב להשקיע בלמידה זו?

בלא מעט ארגונים ישנה רתיעה מלהשקיע בלמידה ארגונית, משום שלא תמיד ניתן לשייך לה ישירות שיפור ברווחיות, בעוד השקעת המשאבים הנדרשת בלמידה שכזו ברורה לעין (ובפרט כשמדובר בסדנאות, ימי עיון, הכשרות מקצועיות וכו').

למרות זאת חשוב להקדיש לנושא זה תשומת לב (ומשאבים אחרים), שכן ידע הוא כאמור משאב יקר ערך וכלי מפתח בצמיחתו של כל ארגון. סיבה נוספת לחשיבות ההולכת וגוברת של למידה ארגונית היא השתכללות הטכנולוגיות השונות בימינו - שגם מאפשרת למידה יעילה יותר וגם מחייבת זאת שהרי עסק שלא נעזר בטכנולוגיות החדשניות ביותר והמתאימות ביותר לצרכיו ושעובדיו אינם אמונים על מיצוי הפוטנציאל בטמון בטכנולוגיות אלה, דינו לשקוע.

ייעוץ ארגוני

דרך פופולארית במיוחד לשפר את ביצועי הארגון היא שכירת שירותיו של יועץ חיצוני. קבלת ייעוץ ארגוני מאיש מקצוע מיומן ומנוסה מאפשרת תיקון עיוותים מבניים עמוקים, מציאת פתרונות חדשים לבעיות ישנות ובעיקר ניצול טוב יותר של המשאבים הקיימים בארגון. באופן טבעי עלותה של דרך זו ללמידה ארגונית גבוהה יחסית - אולם התמורה עשויה להיות גבוהה הרבה יותר.

חברת Sapiral מציעה סדנאות תחקיר, למידה ארגונית ופיתוח מנהלים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב