דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה שלא הורג מחשל? על צמיחה כתוצאה ממשבר. 

מאת    [ 30/11/2014 ]

מילים במאמר: 606   [ נצפה 4618 פעמים ]

 

החיים מזמנים לנו אינספור מצבים והתמודדויות שעלולים להיות קשים וכואבים. לעיתים אנו חווים אותם כמסוגלים למוטט- כמשבר. לאורך השנים התייחסו בפסיכולוגיה בעיקר להשפעות המכאיבות של משברים- טראומה, מצוקה, צער, מתח, חרדה וכו'. אבל כולנו מכירים את הביטוי "מה שלא הורג מחשל". "צמיחה פוסט טראומטית" היא מונח בפסיכולוגיה שמתאר כיצד משברים יכולים להוות קרש קפיצה לחיים משמעותיים יותר, בעלי קשרים עמוקים והתבוננות חדשה ואחרת עליהם. דפי ההיסטוריה מלאים בדוגמאות רבות לאנשים שצמחו כתוצאה מההתמודדות עם חוויות איומות- שואה, התעללות מינית, אלימות פיסית .אנשים ששרדו זאת ואף מספרים, כי גדלו כתוצאה מכך.

מחקרים מראים, שצמיחה בעקבות משבר מתבטאת בחמישה היבטים עיקריים בחיי האדם:

קשר קרוב יותר לאחרים: במצבי משבר פונים פעמים רבות לתמיכה מהסביבה הקרובה וההתמודדות מחזקת קשרי חברות ומשפחה ומייצרת לעיתים חוויה חזקה יותר של רגישות לזולת, אמפתיה למי שחווה קושי וסבל והערכה רבה יותר לאנשים היקרים לנו

ראיית אפשרויות אחרות וחדשות בחיים: לאחר משברים מתחיל תהליך של הבנה מחדש של העולם ושל ההשקפה של האדם. כך לעיתים ההתבוננות על העולם הופכת גמישה יותר והאדם לומד לחשוב על עצמו ועל העולם באופן אחר.

תחושה של כוח אישי ועוצמה: המשבר מפגיש אומנם עם מצוקה, פגיעות וחוסר אונים, אל החוויה של לעבור משבר קשה ולשרוד אותו מאפשרת תחושה של חוסן פנימי מוגבר, של עמידות וכוח סיבולת

התקרבות רוחנית: בעקבות משברים פעמים רבות אנשים מחפשים הסבר ומשמעות לחוויה שעברו, ולעיתים קרובות נוצרת התקרבות רוחנית ועיסוק רוחני/דתי.

 הערכה מחודשת וחיובית יותר לחיים: צמיחה ממשבר מתבטאת גם בשינוי של הפרספקטיבה בנוגע למה חשוב לאדם בחיים. המובן מאליו מתערער ולעיתים עולה הרצון למצות את הזמן באופן חיובי ו"נכון" יותר מבעבר.

צמיחה לאחר משברים, קיימת אצל מי שחוו מגוון אירועים מטלטלים ומשבריים- גירושין, פרידות, התמודדות עם מחלות, תאונות, פיטורין ועוד מגוון רחב של אירועים שהאדם חווה כמשבר. צמיחה לאחר משבר היא נושא חשוב, כיוון שהיא משנה את האופן בו אנחנו מתייחסים למשבר ולטראומה. השאלה המשמעותית ביותר אם כך היא: מה מאפשר צמיחה לאחר משבר? במחקר מקיף שערכתי (שלומאי ולומרנץ, 2003) רואים שצמיחה לאחר משבר אינה ההיפך של כל אותם סימפטומים פוסט טראומטיים אלא באופן מפתיע יש קשר חיובי ביניהם. כלומר- פעמים רבות צמיחה וחוסן נפשי הולכים יד ביד עם הכאב, העצב ומתח. איך זה יכול להיות? ובכן, הדבר אפשרי כיוון שאחד מהמשתנים המשמעותיים ביותר המאפשרים צמיחה, הוא עיבוד רגשי של המשבר: התבוננות בחוויה הקשה, ניסיון להבינה ומתן מקום לכאב. התהליך הפסיכולוגי הזה אינו נעים הרבה פעמים, אך הוא משמעותי ביכולת שלנו להתבונן בעצמנו, להבין, להפיק לקחים, ליצור משמעויות חדשות ובסופו של דבר גם לגדול ולצמוח. דוגמא טובה לכך קראתי לפני מספר שנים:

"זה כמו הסיפור של הכד המנופץ. דמיינו שיום אחד אתם מעיפים כד יקר ערך על הרצפה. הוא מתנפץ לחתיכות קטנות. מה תעשו? תנסו להדביק את החתיכות חזרה בדיוק כפי שהיה? או שתרימו את החתיכות הצבעוניות והיפיפיות בכדי ליצור מהן משהו חדש? כדוגמת פסיפס צבעוני?"

לאחר משברים, אנשים מרגישים שמשהו בתוכם התנפץ- השקפת העולם, התחושה "שלי זה לא יקרה", מערכות היחסים. מי שינסו להרכיב מחדש את חייהם בדיוק כפי שהיו ישארו פגיעים ומתוסכלים, אך הניסיון להתמודד עם ההתנפצות, ליצור משמעות ,ולבנות את חיינו מחדש- הם שהופכים אותנו חסונים יותר. באופן לא מפתיע, גם תמיכה חברתית היא גורם חשוב בצמיחה לאחר משבר. מחקרים שונים הראו שהתמיכה החברתית לה זוכה אדם במשבר, התחושה כי הוא אינו לבד וכי יש למי לפנות בעת צרה, תורמת לכך שהאדם יחוש מחוזק לאחר המשבר.

לסיום חשוב להדגיש, כי בהתייחסות לצמיחה בעקבות משבר, אין הכוונה כמובן לכך שהאירוע עצמו חיובי או רצוי, אלא שההתמודדות עמו עשויה להוות מנוף לצמיחה ולהתחזקות. הדרך להתמודדות עם משבר אינה קלה או מהירה. היא רצופת מהמורות וכל אחד מוצא בה את הנתיב שלו, אך חשוב לזכור, כי בתוך המאבק לבניה מחודשת של עצמנו ושל חיינו, קיים הפוטנציאל להתחזקות ולשינוי חיובי.

דנה שלומאי, פסיכולוגית קלינית מומחית. מטפלת בישראלים ברחבי העולם באמצעות שיחות וידאו. מטפלת במגוון משברי חיים אישיים ומשפחתיים, מומחית בטיפול בחרדה. www.skdana.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב