דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שירות המבחן- הפן הפלילי, השיקומי והשילוב בניהם (נקודת ההשקה בין עורך דין-לקוח-קצין מבחן) 

מאת    [ 20/03/2008 ]

מילים במאמר: 709   [ נצפה 3464 פעמים ]

שירות המבחן, הנו שרות השייך למשרד הרווחה. מטרתו להוות גורם מאבחן, משקם ומטפל לאוכלוסיה הנאשמת בפלילים.
שירות המבחן מחולק לשירות המבחן לנוער ולשירות המבחן למבוגרים.

שירות המבחן לנוער- קציני המבחן לנוער פוגשים את הקטינים עם פתיחת חקירה במשטרה בענייננו. על פי חוק המשטרה נדרשת להפנות כל קטין אשר בעניינו נפתחה חקירה, לאבחון של קצין מבחן.
במפגש, קצין המבחן ייפגש עם הקטין והוריו, וזאת על מנת לאסוף מידע פסיכו-סוציאלי ולשם אבחון ונתינת הערכה למשטרה לגבי החקירה בעניינו. קצין המבחן יכול להמליץ על סגירת התיק*, או להמליץ על המשך ההליך המשפטי (הכנת כתב אישום לשם דיון בבית המשפט, שיבוצע על ידי המשטרה).

במידה וניתנת המלצה על המשך ההליך הפלילי, קצין המבחן יעמיק היכרותו עם הנער ויגיש בעניינו תסקיר לבית המשפט.
התסקיר ייתן סקירה פסיכו-סוציאלית אודות הנאשם ומשפחתו, התייחסות לעבירה והמלצה לעונש (הרתעתית, שיקומית,או טיפולית**). אם כך, השפעתו של קצין המבחן, לגבי עתידו של הקטין הנה משמעותית. החלטתו תיקבע באם עניינו יגיע לבית המשפט, קרי יפתח רישום פלילי בעניינו, וכן יוחלט באם יורשע*** בהליך הפלילי.
* במקרה של חקירה בנושא סמים יכול קצין המבחן להתנות סגירת התיק, בהגעת הקטין למפגשים עם קצין המבחן וביצוע בדיקות שתן. ** המלצה טיפולית- פיקוח באמצעות צו מבחן. טיפול פרטני, או קבוצתי על בסיס שבועי. בנוסף, ניתן להמליץ על צו של"צ- ביצוע שעות למען הציבור במסגרת מפקחת.
***הרשעה- בהליך הפלילי ניתן להרשיע או לא להרשיע. לתהליך זה ישנה משמעות נרחבת על פי החוק ותשפיע אצל קטינים לגבי הגיוס לצה"ל, מציאת עבודה, וכן לגבי משך הזמן, עד למחיקת הרישום הפלילי. על נושא אי ההרשעה וחשיבותו הרבה, אציג במאמרי הבא.

שירות המבחן למבוגרים- קציני המבחן למבוגרים פוגשים את המופנים, כאשר הם נמצאים בזמן ההליך המשפטי (הוגש כתב אישום והנאשם הודה בביצוע העבירה בבית המשפט). במפגש נאספים פרטים פסיכו-סוציאליים לשם הכנת התסקיר ומגבשים את ההמלצה באם הכיוון צריך להיות טיפולי, שיקומי, חינוכי, או עונשי. במפגש מושם דגש על נושא ההודאה בביצוע העבירה, ובחינת המישור הטיפולי.
אם כך, שירותי המבחן לנוער ולמבוגרים, מהווים צומת ייחודית וחשובה לגבי מתן מענה לאוכלוסייה הנאשמת בפלילים (כולל עבירות תעבורה חמורות). תפקידו של שירות המבחן במפגש עם המופנים, לבחון את הפן החוקי וההרתעתי לצד הפן השיקומי. מדובר בתהליך מורכב, מאחר והשיקולים לא מסתמכים רק על עובדות, אלא בעיקר על הערכותיו והתרשמויותיו של קצין המבחן מהמופנה.
באם המלצת השירות הנה טיפולית, לא פעם התביעות יתנגדו לה. באם אין המלצה לשיקום, קיימת ביקורת והתנגדות מצד הנאשם. לכן, בית המשפט מתייחס בכובד ראש לתסקיר השירות.
כמו כן, עורכי הדין מתקשים בהערכה נכונה לגבי עמדת השירות ביחס לנאשמים, אותם הם מייצגים. עניין זה נובע מהבנה מועטה בראייה הפסיכו-סוציאלית. ראייה שעליה מתבסס תסקיר שירות המבחן. פער זה, לא פעם גורם להחמרה במצבו של הנאשם, עקב תסקיר "שלילי" בעניינו, המביא מידע, שלא היה קיים בפני בית המשפט, בטרם הגשת התסקיר. נראה, כי מעורבות עורך דין משמעותית בעיקר, במקומות בהן אין המלצה טיפולית (קרי, שירות המבחן סיים את מעורבותו בבית המשפט) והנאשם עומד בפני עונש משמעותי.

יש לציין כי, תהליך האבחון וההערכה של המופנה בשירות הנו ,לעיתים, קצר וממוקד. מה שמקשה על המופנה להביא את כל הספקטרום של אישיותו ואורחות חייו לידי ביטוי במפגש, אשר יכול להשפיע באופן מהותי על המלצות שירות המבחן לבית המשפט. לסיכום, תהליך האבחון בשירות המבחן, כאמור, הנו תהליך ממקוד, התלוי בעיקר מהתרשמות קצין המבחן מהמופנה, תוך זמן קצר ולמיטב ניסיוני לאורך השנים אינה תמיד קשורה לרוב באם למופנה ישנה הגנה של עורך דין. מאחר וקצין המבחן הנו גורם בלתי תלוי (מדובר בגורם עצמאי, אשר אינו כפוף למשטרה ולבית המשפט, אלא נותן שירות לגורמים אלו), השפעתו על עתידו של המופנה הנה משמעותית ביותר, ולרוב הגנה של עורך דין, אינה תמיד משפרת את סיכויי הנאשם בבית המשפט, מאחר וחו"ד תלויה כאמור, בהתרשמות קצין המבחן. על כן, קיימת חשיבות רבה לדרך שבה המופנה מציג את עצמו בתהליך האבחון, שיכול אף להתרחש במשך מפגש אחד בלבד. פרטים נוספים בתחום ניתן לקרוא כאן

כאמור, במאמרי הבא אתייחס לנושא אי ההרשעה, המהווה משמעות רבה הן לקטינים והן לבגירים. קטין, כאמור יתקשה להתגייס לצבא. בגיר, אשר הורשע בהליך הפלילי, לא יוכל למשל, לעבוד במשרדי ממשלה ולתת שירותים חיצוניים למשרדים אלו (מורה, שוטר, מערכות ביטחוניות, נהג מונית וכו'). למשל, מורה אשר הורשע, יפוטר לאלתר. השלכות נוספות לגבי נושא ההרשעה, בקישור כאן.

#כל הנכתב כאן הוא בגדר המלצה ואינו תחליף לאבחון וטיפול משפטי,רפואי ורגשי.

אמיר שפר הנו קצין מבחן בכיר לשעבר, מנהל מכון CBT, מומחה ומדריך בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, קצין בריאות הנפש ועוסק בפסיכותרפיה מזרח-מערב.ליצירת קשר עם אמיר: https://amirshefer.co.il/services/%d7%a7%d7%a6%d7%99%d7%9f-%d7%9e%d7%91%d7%97%d7%9f/>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב