דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיתוח קול - טיפים למתחילים 

מאת    [ 23/10/2014 ]

מילים במאמר: 1012   [ נצפה 4137 פעמים ]

שלום לכם וכל הכבוד שאתם קוראים מאמר זה ומעוניינים לשפר יכולות השירה שלכם.

במידה וקראתם את המאמר הקודם, אתם כבר יכולים להימנע מטעויות נפוצות בשימוש במיתרי הקול, העשויים לגרום לצרידויות ולרעות חולות אחרות.

במאמר זה אנסה להביא לכם שיטות לפיתוח קול למתחילים, שיוכלו במיידי להביא לכם לשיפור הצלילים שאתם מפיקים מהגרון.

אני לא יודע אם אתם יודעים, אבל ב 95% מהמקרים אדם לא נולד זמר. הוא מפתח את זה על ידי לימודי שירה, אימונים, ניסוי וטעיה, ועוד אימונים.

אז יאללה בואו נתחיל...

 

נשימות  

רקע: יש לא מעט תלמידים שמפחיתים בערך של נושא הנשימות וישר רוצים לרוץ ל"תכלס" ולשיר. זו טעות גדולה מאוד. הנשימה היא למעשה הדלק של הקול, של הצליל המופק ממיתרי הקול. אם לא ננשום טוב, זה כמו שננסה לנסוע במכונית שהזרקת הדלק שלה לא תקינה. מה יקרה למכונית? נכון, היא תקרטע...

וזה מה שקורה לקול שלנו כשאנו לא נושמים כהלכה. כשאין לו את התמיכה הנכונה מהבטן ומהסרעפת. ואז יוצא לנו קול מאומץ יותר, ונעים פחות. ואז אנו מאמצים את הגרון והופכים להיות צרודים. ודאי שמעתם את הכינוי הידוע לשימצה של שירה כזאת: "לשיר מהגרון".

אז בבקשה, תרגיל ראשון:

תשכבו על הגב, רצוי במיטה, וקחו נשימה עמוקה. בנשיפה, דמיינו שהבטן היא בלון ושאתה מוציאים מתוכו את כל האוויר עד הסוף. הישארו 2-3 שניות בלי אוויר ואז קחו שוב אוויר לאט לאט, כשאתם ממשיכים להתמקד במחשבה בבטן , ולהתייחס אליה  כבלון, כשכעת - מתנפח.

אחרי שעשיתם זאת 3 פעמים - קחו ספר. 

את הספר הניחו על הבטן כשאתם עדיין בשכיבה על הגב.

כעת חזרו על תרגיל הנשימה – כשתשומת הלב שלכם על הבטן, ותנשמו כך כאשר בנשיפה (כשאתם מוציאים אוויר) הספר ילך וירד, ובשאיפה (כשאתם נושמים אויר) הספר ילך ויתרומם למעלה.

ככל שהספר מתרומם יותר בשאיפה ויורד למטה בנשיפה- אתם נושמים נכון יותר, או במילים אחרות, "נושמים לבטן". ואז זה קל יותר להתיל "לשיר מהבטן" במקום "לשיר מהגרון".

אני ממליץ לבצע את התרגיל הזה 10 פעמים ביום, כשאתם קמים בבוקר.

הערה חשובה: אם אתם חשים סחררורת במהלך התרגיל- הפסיקו, תנו למוח להירגע ואז המשיכו בעדינות.

מה שקורה זה שכאשר המוח מקבל חמצן פתאום בצורה שונה ממה שהוא רגיל- זה עשוי לגרום לסחרורת קלה. במצב זה יש להפסיק עם התרגיל, להסדיר נשימה ולהמשיך רק כשחלפה הסחרחורת (זה יכול לקחת מס' שניות או מס' דקות ).

אני ממליץ בחום לאמץ את התרגיל הזה ולעשות אותו כמה שיותר. אילו שיטות לפיתוח קול קטלניות  ביותר, וידוע שכאשר לימודי פיתוח קול כוללים בתוכם נשימה נכונה מעין זו בתור בסיס יציב לשירה, ההישגים שיבואו בהמשך יהיו יציבים ונפלאים.

 

החזקת תו אחד ארוך

התרגיל הזה ילמד אתכם להחזיק תו ארוך באופן יציב. יציבות היא המפתח כשלומדים פיתוח קול. קול לא מפותח ירעד לרוב, ולא יוכל להיות "על הטון", ויהיו לו בריחות מהטון (או מה"סולם" כמו שאומרים). קול מפותח יוכל "להחזיק" טון באופן ישר, יציב, עוצמתי וללא רעידות. קול שיוכל להחזיק שעות בהופעה מבלי שתקומו בבוקר עם קול צרוד וגרון כואב. אנו רוצים להגיע לקול מפותח ויציב שיוכל לעשות זאת.

להלן תרגיל פרקטי מאוד :

לוקחים אוויר לבטן, ובנשיפה מוציאים אותו על תו אמצעי שלכם (לא גבוה מדי ולא נמוך מדי, כזה שנוח לכם להיות בו) כשאתם אומרים "אהההה", ומחזיקים את התו במשך 10 שניות.

כעת שימו לב – האם הקול רעד? האם זייפתם? אם כן, המשיכו על אותו התו לחזור "אהההה" עד שתרגישו שזה משתפר והקול טיפה יציב יותר ועם קצת פחות רעידות. אל תצפו לשיפור גדול. צפו לשיפור קטנטן, ממש פיצפון.

אגב, לעיתים זה מצחיק אותי כשאנשים מצפים לראות שיפור מייד עם התרגילים הראשונים. הדבר דומה למתאמן בחדר כושר שרוצה לפתחח שרירים בידיים, תדמיינו לכם שהוא מבצע תרגיל של הרמת משקולות לידיים, ולאחר סט של 12 חזרות, הוא מניח את המשקולות ורץ לראי לראות אם נהיו לו שרירים...

כמו בחדר כושר, פיתוח קול הוא תהליך שדורש עבודה, זמן וסבלנות.

אוקיי- נחזור לתרגיל שלנו.

כעת תעשו אותו דבר את הצליל "בה".  שוב – 10 שניות, להיות ערים לרעידות בקול, לעשות כך שוב ושוב עד שיש לכם תחושה שיש שיפור קליל, אפילו שיפור של מילימטר. יפה.

כעת נתקדם לאות ג' : "גההההה...".

אני מניח שתפסתם את הרעיון. יש להמשיך כך עד לאות ת'.

 

כמות זמן לאימון יומי

לא פעם שואלים אותי תלמידים בסדנאות שאני מעברי כמה זמן ביום צריך להשקיע באימונים בבית, כלומר, בפיתוח קול עצמי. אז אם שאלתם את עצמכם את השאלה הזאת גם – להלן התשובה:

קודם כל – לא צריך. אני לא אוהב את המילה צריך.. יש בה משהו שגורם לי להרגיש שאני חייב לעשות משהו. אין צריך ואין חייב. יש כדאי.

ולמען האמת- התשובה הנכונה היא כמה שיותר... כל עוד אתם מבצעים את התרגילים בצורה נכונה- אין בעיה לעשותם שעתיים ואף שלוש שעות ביום.

אבל כמובן שיש רצוי ויש מצוי, ויש לכם מן הסתם עוד דברים לעשות ומחוייבויות כמו עבודה ומשפחה... לכן הייתי ממליץ למי שבאמת רוצה להתקדם- לא לרדת משעה ביום של אימונים. לימודי פיתוח קול הם דבר שמצריך זמן והשקעה. אין מה לעשות.

ושוב, תחשבו על הדוגמא של חדר הכושר. מי שמגיע או מגיעה לתוצאות מרשימות וחיטובים סקסיים לא מגיעה לזה ככה במקרה מהליכה של פעם או פעמיים בשבוע למכון הכושר (למרות שהפרסומות מנסות לשכנע אותנו ללא הרף שכך המצב). כמי שמתאמן שנים במכוני כושר- אני יכול לומר לכם שפחות מ 4 פעמים בשבוע לא יעשה את העבודה.

אז אם נחזור לפיתוח קול- פחות משעה ביום, 6 ימים בשבוע, יביא לתוצאות קטנות ואיטיות.

יכול להיות שיש מורות לפיתוח קול שלא יסכימו איתי ואני יכול להבין מדוע. ככל שתבצעו את ההנחיות שלי לפיתוח קול עצמי , תהפכו להיות בעלי מיתרי קול חזקים יותר , ותזדקקו לפחות ופחות שיעורי קול. 

יחד עם זאת, מורות לפיתוח קול מהשורה הראשונה, כמו חנה הכהן, רחל הוכמן, מורן רון ואחרות - לא רק שיסכימו איתי- הן אף לא יסכימו לקבל תלמיד שלא יתאמן ויעבוד קשה בבית.

אך אין הכוונה לרמוז כאן שמורות לפיתוח קול אינן נחוצות. ההיפך הוא הנכון. אבל אם יש לך מורה לפיתוח קול שנותן לך הדרכה טובה ומדוייקת ואתה אינך מתאמן בבית- התוצאות שתשיג ככל הנראה יהיו עלובות ואתה עשוי להתאכזב.

 

אם בא לכם לקחת חלק באחת מהסדנאות שאני מעביר לפיתוח קול ללא תשלום יש ללחוץ כאן 

רובי ראובני, מפיק יועץ מוזקלי, בעלים של אולפני שיר ושיר בעצמך השלושה 3 ת"א 1599-156-516 rubi@shir4u.org  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב