דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עדכון ליבואנים: גם רשות המכס מבקשת לעיין בתיקים משפטיים 

מאת    [ 21/10/2014 ]

מילים במאמר: 478   [ נצפה 1710 פעמים ]

עדכון ליבואנים: גם רשות המכס מבקשת לעיין בתיקים משפטיים
עו"ד גיל נדל, עו"ד מורן עוז

עיקרון פומביות הדיון הינו אחד מעקרונות היסוד שבשיטת המשפט בישראל. מעיקרון זה נגזרת זכות העיון של כל אדם לעיין בתיקי בית משפט. הכלל הוא שיש לאפשר עיון במסמכים המצויים בתיקי בית המשפט, ואף את פרסומם אלא אם קיימת הוראת חוק או טעמים כבדי משקל המצדיקים את מניעת העיון או הפרסום.

עם זאת, זכות העיון אינה זכות מוחלטת ולעיתים יש מקום להגביל אותה לאור אינטרסים מנוגדים כגון ביטחון המדינה, הזכות לפרטיות של בעלי הדין, הגנה על סודות מסחריים וכן הלאה. למעשה ההכרעה בשאלת העיון מבוססת על איזון בין האינטרסים של מבקש העיון, בעלי הדין ושל הציבור בכללותו.

בסקירה זו נתאר מקרה בו רשות המכס ביקשה לעיין בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד יבואן, וזאת בשעה שאותו יבואן מנהל תביעה כנגד רשות המכס.

רקע וטענות הצדדים:

חברת ניופאן (היבואן) הגישה כנגד רשות המכס תביעה הנוגעת לתשלום מכס שנדרש ממנה, בגין תמלוגים שהיא משלמת לבעל סימן מסחר.

מלבד תביעה זו, מתנהלת כנגד אותו יבואן תובענה ייצוגית שעניינה הטעייה בדבר זהות היצרן בניגוד לחוק הגנת הצרכן בנוגע למוצרים שעליהם מוטבע השם GRUNDIG. באותה תביעה נטען כי המוצרים לא מיוצרים בפועל על ידי היצרן GRUNDIG.

רשות המכס הגישה במסגרת התובענה הייצוגית בקשה לעיון במסמכים שהוגשו בהליך זה, וביקשה ללמוד מהן טענות היבואן, וכל זאת לצורך קידום קו הגנתה בתביעת היבואן נגדה בנושא התמלוגים. טענתה של רשות המכס הייתה שבמסגרת התובענה הייצוגית נדונות שאלות דומות לאלה שנדונות במסגרת התביעה שהוגשה כנגדה על ידי היבואן.

היבואן התנגד לבקשת העיון, וטען כי מטרת בקשת העיון הינה לעקוף את סדרי הדין בהליך שמתקיים בין השתיים. למעשה, במסגרת התביעה שהוגשה על ידי היבואן נגד רשות המכס, התבקש היבואן על ידי רשות המכס לחשוף בפניה מסמכים מסוימים, ואילו היבואן סירב בטענה כי המועד לבקשות גילוי מסמכים חלף. כמו כן טען היבואן, כי בתביעתו נגד רשות המכס כבר הוגשו ראיותיו וחשיפת המסמכים תגרום לו לנזק.

החלטת בית המשפט:

בית המשפט קיבל את עמדת רשות המכס והורה להתיר את העיון במסמכים שהתבקשו.

בהתייחס לטענת היבואן לפיה כל מטרת העיון הינה לעקוף את סדרי הדין בתביעה שמתנהלת בינו לבין רשות המכס, קבע השופט כי בהליך שמתנהל בין השתיים בית המשפט טרם נתן את החלטתו בעניין גילוי המסמכים ולכן טענה זו דינה להידחות.

כמו כן, בית המשפט דחה את טענת היבואן כי חשיפת המסמכים תגרום לו לנזק במסגרת ההליך המתקיים בינו לבין רשות המכס וקבע כי לטענה זו אין משקל רב.

בית המשפט חזר על הכלל הידוע ולפיו נקודת המוצא היא להתיר את העיון במסמכים, אלא אם נמצאו טעמים המצדיקים להימנע מהעיון, ובמקרה זה לא נמצאו טעמים כאלו.

היבואן חויב בהוצאות רשות המכס בסך של של 2,500 ש"ח.

[ת"צ (מחוזי ירושלים) 3453-09 רשות המיסים - אגף המכס ומע"מ נ' ניופאן בע"מ ואח'. החלטה מיום 15.9.14, בפני כב' השופט אריה רומנוב. ב"כ הצדדים: לרשות המכס – עו"ד אדם טהרני מפרקליטות מחוז ת"א; ליבואן - עו"ד אביגדור דורות ועו"ד אליס אברמוביץ ממשרד איתן, מהולל & שדות; לתובע הייצוגי - עו"ד שמעון דסקין].

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים, בדוא"ל  href="mailto:Gill.Nadel@goldfarb.comGill.Nadel@goldfarb.com">">Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 03-6089848.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב