דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תולעים אדומות 

מאת    [ 14/10/2014 ]

מילים במאמר: 405   [ נצפה 3492 פעמים ]

תולעים אדומות בוקעות מביצים. הן דומות חיצונית לשלשולים, אך בניגוד לאחרונים הן חיות קרוב לפני הקרקע ואוכלות מזון אורגני. המזון האורגני עובר במערכת העיכול שלהן, והתוצר הנפלט מגופן הינו קומפוסט תולעים הידוע בשמו העממי "הומוס".

לתולעים האדומות אין עיניים ואף, והן נעזרות בחיישנים הנמצאים באזור הראש שלהן על מנת להבדיל בין חושך לאור ו"להריח" את המזון שלהן. התולעים אוהבות מאוד לאכול ולחיות יחד, והן לא בררניות במזון אותו הן אוכלות (פרט לבשר ומזון מטוגן). לתולעים האדומות יש פה, אך הן לא שותות בעזרתו אלא מקבלות נוזלים דרך עורן. מסיבה זו יש לדאוג שיגדלו בסביבה לחה, אולם לא רטובה מדי (על מנת שלא יטבעו). בנוסף, כאשר קר להן או שהן מפחדות הן עוזרות זו לזו באמצעות חיבוק אחת עם השניה.

תפקידן של התולעים האדומות בטבע הוא לפרק את המזון שנמצא על פני הקרקע, והן עושות זאת בעיקר בשעות החושך (מאחר ואינן אוהבות אור).  בתהליך פירוק זה  הן מסייעות למניעת זיהום קרקעות, משבחות את הקרקע והופכות את השאריות שנוצרות בטבע למזון לעצים ולצמחים.

כאמור, התולעים מתרבות על ידי הטלת ביצים חומות בגודל של גרגר שומשום בממוצע וממנו בוקעת תולעת קטנה ורעבה. אין להן מין זכר ונקבה והן מגיעות לבגרות תוך מספר שבועות.

מהרגע בו התולעת מגיעה לבגרות היא מטילה ביצה אחת לשלושה ימים. מכל ביצה בוקעות לאחר מספר ימים כשלוש תולעים אדומות נוספות. כך שבתנאים אופטימאליים אוכלוסיה נתונה של תולעים אדומות מכפילה עד משלשת את מספר הפרטים בה בכל חודשיים-שלושה. בגידול תולעים אדומות יש להקפיד על סביבה בעלת לחות וטמפרטורה מתאימות, על כמות המזון שנותנים לתולעים האדומות, ועל ריבוי וצפיפות התולעים.

כפי שהזכרנו, תולעים האדומות (Eisenia fetida) ידועות כמפרקות זבל אורגני בצורה יעילה ומהירה. בתהליך הפירוק התולעים האדומות הופכות את הזבל האורגני חזרה לחומר איכותי שיכול לשוב אל האדמה.

 

תהליך המחזור של פסולת אורגנית על ידי תולעי קומפוסט נקרא וורמיקומפוסטציה (מהמילה הלטינית ורמי, שמשמעותה תולעת). בתהליך זה תולעים אדומות פועלות לצד מיקרואורגניזמים רבים בפירוק של פסולת אורגנית. בצורה זו ניתן למחזר את הפסולת האורגנית ולהחזיר את היסודות המרכיבים אותה אל הקרקע ממנה באו, ולמעשה למנוע את הפיכת הפסולת למפגע סביבתי- אלא אף לנצלה ליצירת דשן אורגני. תוצר אורגני זה של יחסי הגומלין בין התולעים האדומות למיקרואורגניזמים בסביבה נקרא הומוס תולעים (ראה בהמשך).

 

ישנם מספר יתרונות בהוספת תולעים אדומות למיכל הקומפוסט. הראשון הוא גידול קל יותר (הגדלת יעילות התרכובת), שנית- הקטנת נפח הזבל במיכל בצורה מהירה יותר. ולמעשה, הפיכת הזבל האורגני להומוס (דשן אורגני) איכותי יותר לעומת התרכובת ללא התולעים האדומות.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב