דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על סמים, אלכוהול ואשפוז בכפייה. 

מאת    [ 12/10/2014 ]

מילים במאמר: 542   [ נצפה 5482 פעמים ]

שימוש בחומרים פסיכואקטיביים כתופעה חברתית


אנשים רבים נוטים ליטול סמים שונים בכדי לשפר את מצב רוחם "ולתפוס ראש" בנסיבות חברתיות ולעיתים אף בגפם. נטילת סמים נפוצה בעיקר בקרב בליינים אשר משלבים כחלק אינטגרלי מהבילוי שלהם גם נטילת סמים מסוג כזה או אחר בהתאם לסוג הבילוי. כך למשל במועדוני הלילה התל אביבים האפלוליים סביר להניח שימצא המחפש תור ארוך לשירותי הבנים וזאת למרות שכל המשתנות פנויות וזאת בזמן שבמסיבות המוגדרות כמסיבות טבע ניתן יהיה למצוא יותר סמי הזייה כאלו ואחרים.

הקשר שבין שימוש בחומרים פסיכואקטיביים להתקפים פסיכוטים

הסמים הנפוצים ביותר בקרב קהל הבליינים אחרי האלכוהול והמריחואנה הם הקוקאין, mdma וה-lsd. לאחרונה למרבה הצער נכנסו גם הסמים הסינתטים לתודעת ציבור הבליינים ובכלל. הקלות בהשגת הסמים הסינטתים והשפעת ההיי החזקה הפכו אותם גם כן לאחד הסמים הפופולאריים בישראל ובעולם בכלל. מחקרים רפואיים רבים מראים שכל הסמים שצוינו לעיל ובכלל זה גם האלכוהול יש בהם בכדי לגרום לאדם להתקף פסיכוטי אשר בעקבותיו הוא יאבד את צלילות דעתו לפרק זמן מסוים (לרוב עד התפוגגות השפעת הסם) אך לעיתים יש גם מי שזמן ההתאוששות שלו אורך ימים ואף חודשים.

זיהוי וטיפול בהתקף פסיכוטי

אדם אשר נמצא בהתקף פסיכוטי עלול להוות סיכון לעצמו ולאחרים. ישנה חשיבות מכרעת בזיהוי מצוקתו של אדם הנקלע למצב פסיכוטי ומתן טיפול נכון בהקדם האפשרי. לעיתים הפתרון היחידי לטיפול בהתקף פסיכוטי הוא על ידי מתן טיפול תרופתי של תרופות אנטי פסיכוטיות, כאשר גם כאן ישנה חשיבות מכרעת לסוג התרופה שאותה מקבל האדם, שכן ישנם תרופות שונות בעלות תופעות לוואי בדרגות שונות אשר יש בהן להשפיע באופן החלטי על יכולתו של האדם לשקם את עצמו.

על אשפוז כפוי והועדה המחוזית

במקרים קיצוניים שבהם אדם מהווה סכנה מידית לעצמו ו/ או לאחרים הוא עלול להיות מאושפז בכפייה בהוראת הפסיכיאטר המחוזי או מנהל בי"ח. אשפוז בכפייה הוא צעד מנהלי כלפי אדם אשר נוגד לכאורה את זכותו המעוגנת בחוקי היסוד לחירות ולכן צעד קיצוני זה ינקט באופן מיידי רק בנסיבות שתוארו לעיל. לאחר שאושפז אדם בכפייה הוא יעמוד בפני וועדה פסיכיאטרית, שהיא וועדה משפטית לכל עניין ודבר, ויצטרך לשכנע אותה שהנסיבות בגינם אושפז בכפייה אינן חלות עליו יותר וכי אין הוא מהווה יותר סכנה לעצמו ו/ או לאחרים.

הזכות להיות מיוצג על ידי עורך דין

למאושפזים בכפייה מגיע להיות מיוצג על ידי עורך דין מטעמם בפני הוועדה המחוזית. במסגרת החוק מגיע לכל אדם המאושפז בכפייה להיות מיוצג על ידי עורך דין מטעם הסיוע המשפטי ללא תשלום. למרבה הצער העומס הרב שמוטל על כתפי עורכי הדין של הסיוע המשפטי אינו מאפשר להם לתת לכל מאושפז את היחס האישי המגיע לו ולעיתים רבות אף אינם נפגשים עם המאושפז מבעוד מועד. הדבר מקביל לאדם אשר פוגש לראשונה את עורך דינו לאחר תחילת דיון בעניינו, דיון שיקבע את גורל חירותו.

סיכום

ככל שהוועדה המחוזית אינה רואה לנכון לשחרר אדם מאשפוזו הכפוי הרי ניתן באמצעות עורך דין הבקיא בתחום לערער על החלטת הוועדה לבית המשפט המחוזי. מכיוון שמדובר בשלילת חירותו של אדם ההליך המשפטי הוא מהיר מאוד ולרוב ניתן לסיימו תוך מספר ימים. כיום במדינת ישראל מאושפזים בכפייה כ-5,000 איש בשנה. למרבה הצער ידועים על מקרים בהם אושפזו בכפייה אנשים לפרק זמן ארוך מעבר לנדרש ובכלל וזאת למרות שלא הייתה עילה חוקית לאשפוזם, אך מכיוון שלא קיבלו ייצוג משפטי ראוי ואישי חירותם נגזלה מהם מעבר לנדרש כאשר דין כל יום לעיתים הוא כדין שנה.

 


כותב המאמר הינו עורך דין רועי סלמה.


עורך דין רועי סלמה מתמחה בליווי מאושפזים בכפייה וייצוגם מול וועדות פסיכיאטריות.


ייעוץ טלפוני ראשוני חינם.


ייצוג בכל חלקי בארץ.


https://www.facebook.com/royisalmalaw


טלפון: 050-5767320


דוא"ל: royisalmalaw@gmail.com


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב