דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קליטה בגנים, למי הפרידה קשה יותר? 

מאת    [ 22/09/2014 ]

מילים במאמר: 917   [ נצפה 2303 פעמים ]

קליטה בגנים, למי הפרידה קשה יותר?

אילנה בכר*

השנה החלה ואתה קליטה של ילדים חדשים בפעוטונים, במשפחתונים ובגנים. רגע לפני שאת עוזבת את היקר לך מכל את מתמלאת במחנק בגרון. הבטן מתהפכת, הראש לא שקט, המחשבות רצות מה יהיה, כמה יאכל, איך יבינו אותו איך למען השם אצליח להיות חזקה.                                                              

הניסיון האישי והמקצועי שלי בנושא קליטת ילדים בגנים מלמד, שלא פשוט להשאיר ילד בכל גיל במקום חדש. לא משנה אם מדובר בגן ראשון או גן שני. לא משנה באיזה מסגרת היה קודם .  גם אם עד עכשיו את נשארת אתו או מטפלת או גן אינטימי אחר. תמיד נהיה עם התחושה שהוא בא ממקום טוב ובטוח יותר ולכן קיים הקושי . השאלה היא למי יותר קשה ומה אני צריך כהורה לעשות כדי לאפשר קליטה מהירה יותר?  

ילד מגיע לגן בתחילת השנה ויתכן שמכיר מעט את הגן, חלק מכיר אולי חבר או שניים, אבל יש ילדים שמגיעים לגן כשהכל חדש להם ואז הפרידה קשה עוד יותר. במרבית המקרים ההורים מגיעים לגן בחשש מהפרידה, חווים עם הילד פרידה המלווה בבכי ועוזבים בעצב את הגן ועם אותה תחושה מגיעים לגן למחרת. לכן יש כמה דברים שחשוב לדעת, במיוחד כשלפנינו חודש של חגים שעלול לגרום לחלק מהילדים נסיגה נוספת.

הדבר החשוב ביותר להורה בתהליך הפרידה:                                                                                                        להסתכל פנימה ולהקשיב למה שקורה בתוכי, איפה זה פוגש אותי כדי שבאמת אוכל להקשיב לילד שלי. כאשר אני אוכל לזהות מה הרגשות המתעוררים אצלי,  אוכל לנטרל אותם ולתת מקום אמיתי לרגשות של הילד שלי. כדי שאקבל את הקושי שלו, כדי שאוכל לתת לקושי להיות וכדי שאני אראה את הילד שלי (ולא אותי) בתהליך. ברגע שלא יהיו לי רגשות אשם, כשאהיה שלמה עם המסגרת בה בחרתי, ברגע שאני בטוחה בתהליך הקליטה ואני מבינה שהוא הכרחי, רק אז הקליטה תהיה מהירה והכלים לפרידה יהיו יעילים בתהליך.  

רשימת כלים לפרידה:        


    • תסמכי על הצוות שאתו הילד נשאר. אתם בחרתם במסגרת הזו, תהיו שלמים עם הבחירה שלכם. נסו לתווך בפנייה אישית אל איש צוות מסוים כדי שהקטנים ירגישו גם הם ביטחון באנשי הצוות וישחררו אתכם בקלות.
    • נסי לראות מי איש הצוות שאליו הילד מתחבר וצוותו את הילד אליו שישמש עבור הילד כעוגן, אולם נסי ליצור קשר חם גם עם שאר אנשי הצוות מאחר ואנשי הצוות  מתחלפים בימים.
    • ילד צריך ביטחון, לכן כדאי לבנות טקס פרידה קבוע שיהווה בתקופת הקליטה בסיס יציב ומוכר לילד במקום החדש ויעשה את ההסתגלות בבוקר קלה יותר עבור שניכם.  הפרידה יכולה להיות דרך חלון של הגן, הליכה יחד עם הילד לשירותים, הקראת סיפור קצר, חיבוק ונשיקה ... כל מה שמרגיש לך שהילד מוכן לעשות לפני שאת עוזבת את המסגרת.
    • חשוב שכשיש החלטה על טקס כזה: יש לוודא שהילד מבין את הכלל החדש שיצרתם - שאתם הולכים לעשות משהו ביחד ואז את עוזבת מיד אחריו. סביר להניח שבפעם הראשונה, הילד לא בהכרח יבין את המשמעות של הדברים (תלוי בגיל שלו) אבל מה שחשוב זה שתעמדי בהתחייבות שעליה סיכמת עם הילד ותעזבי את הגן כפי שהבטחת על מנת לבנות את הצפייה הזו לטובת הבוקר שלמחרת. מבטיחה לך שההבנה של הילד תגדל בכל יום שיעבור.
    • חפץ מעבר - המעבר מהבית לגן מערער את ביטחון ולכן עבור חלק מהילדים, הפתרון הוא לאפשר לילד לקחת חפץ מהבית שנותן לו הרגשה של משהו מוכר מהבית. חיתול, דובי, נרתיק משקפיים של ההורה או כל דבר קטן אחר שיכול להיכנס למגירה.
    • הקפידי על פרידה קצרה - לא למשוך יותר מידי זמן בגן. ככל שהפרידה קצרה כך זה יקל עלייך ועליו.  חשוב -  מצד אחד לגלות לגיטימציה לתחושות ואמפטיה לקושי שהילד עובר ומצד שני להבין שזה תהליך שחייבים לעבור כדי ליצור הסתגלות ולמידה. לאמר במילים "אני מבינה שקשה לך אבל אתה בוגר ואני סומכת עליך שאתה יכול" (להשתמש בשפה התואמת את הבנת  הילד).
    • בתקופת ההסתגלות יש לחזק את הילד יותר מהרגיל, להעצים את היכולות שלו כמה שאפשר בזמן שהוא לא במסגרת. תזכירו  לו כמה אתם ההורים מאמינים בו שהוא מסוגל, כמה אתם אוהבים אותו, שבחו את ההצלחה שלו להיות במקום החדש.
    • בשעות אחר הצהריים נסי לא לאתגר ולהעמיס בפעילויות. תני לילד לעכל את השינויים שהוא חווה בשעות הבוקר. כמובן שאם הילד זורם וזה אפשרי , אפשר להיפגש עם חבר מהגן בסביבה רגועה.
    •  אני בטוחה שלא קל עכשיו, הימים הראשונים לא פשוטים אולם ככל שתשדרי שהכל בסדר ותהיי רגועה כך תהיה לכולם קליטה טובה ומהירה יותר .

בדקי את עצמך בתהליך, נקי את העכבות שמפריעות לך ואז תוכלי לשחרר את הילד ליום נהדר בגן ולהשתמש ברשימת הכלים.

אתן מוזמנות לשתף אותי ואני אשמח לענות עלכל שאלה או בקשה

מאחלת לכולם שנה טובה ומוצלחת.

הכתבה כתובה בלשון נקבה, מיועדת לשני המינים.


    • מתמחה בהתפתחות תינוקות בקבוצות ובפרטי.
    • מנחת סדנאות ליווי התפתחותי בתנועה, מדריכת עיסוי תינוקות                                                                              אילנה בכר נייד 052-2974122                                                                                       פייסבוק  https://www.facebook.com/ilana2el

 

 


  אילנה בכר 



  • מתמחה בהתפתחות תינוקות בקבוצות ובפרטי.

  • מנחת סדנאות ליווי התפתחותי בתנועה, מדריכת עיסוי תינוקות   


פייסבוק  https://www.facebook.com/ilana2el>

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב