דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שני מודלים של בית ספר עם חזון פדגוגי ייחודי 

מאת    [ 06/09/2014 ]

מילים במאמר: 1753   [ נצפה 5744 פעמים ]

שני מודלים של בית ספר עם חזון פדגוגי ייחודי  

מאת : אבינועם גרנות

ביקור פורום החינוך של בית שאן בבתי הספר " שמרית" ו"אביחיל"  13 .6 .17

הצימאון לקבל השראה ממודלים של למידה חווייתית אחרת הביא את פורום המנהיגות החינוכית של בית שאן אל בתי ספר ייחודיים שמפתחים פדגוגיה חדשנית משמעותית .

בפתח הביקור התקבלנו על ידי ד"ר שי פרוכטמן , מנהל האגף לחינוך יסודי , עיריית נתניה

פרוכטמן הציג את כניסת העיר לפיילוט הארצי של מרחבי חינוך. נתניה חולקה למרחבי בחירה. הניסוי החל באופן הדרגתי, במרחבים מסוימים בלבד, והוא ילך ויתפשט, ככל שנלמד את הבעיות הכרוכות בפתיחת אזורי רישום. המסר החזק שעלה בפתיחה, שיתוף ההורים בכל התהליך, הן ברמה העירונית, הן ברמה הבית ספרית. הורים שותפים בעיצוב הפיילוט, והבעיות העולות תוך כדי פתיחת אזורי רישום ברובעים שונים, בשקיפות מלאה. שי פרוכטמן מגיע לתפקיד כמנהל בית הספר היסודי "אשלים" בחולון, בו פיתח במשך 8 שנים ייחודיות המתמקדת בחינוך ההומניסטי.

מרים פרי , מנהלת בית הספר "שמרית"

הציגה את בית הספר כבית ספר לחשיבה מדעית ( ולא בית ספר למדעים ). הוא נקרא על שם שמרית אור, שמילות שיריה ניבטות מכל פינה בבית הספר החדש.  השאלות העולות כבר מכיתות היסוד :  האם ביצה מסוגלת לצוף ?  כיצד נבנה מודל של הר געש ?  בית הספר מטפח עקרון הלמידה דרך שאילת השאלה. בית הספר מבוסס על לימוד באמצעות שאלות ותהיות. מרים הגיעה לתפקיד מסמינר לוינסקי, שם שמשה כמרצה לפיתוח תכניות לימודים.

פיילוט בחירת הורים החל בשכונה המתפתחת, קרית השרון, בה עוד בתי ספר צומחי ובנייה מואצת. "שמרית" עומד מול שני בתי ספר חדשים נוספים. בית הספר הוא בן שנתיים, והבנייה טרם הסתיימה ( בשנת הביקור ). יש בו 330 תלמידים, בכיתות א', ב', ג ' , ובשיא תפוסה הוא יהיה בן כ 700 תלמידים. בשנה הראשונה למדו במבנים יבילים. בצמוד נבנה גן ילדים, עם מחשבות לחטיבה צעירה ב"שמרית" , נושא שירד מן הפרק לפי שעה.  עקרון יסוד בהפעלת בית הספר ובשיטת הניהול הוא עירוב מוחלט של הנהגת ההורים. נכחה  יו"ר ועד ההורים אתי מזרחי, שגם הציגה את עצמה ותפיסתה. עקרון נוסף בניהול הניסוי ותהליך הייחודיות : הפעלת הערכה מלווה על ידי ד"ר רינת ארביב אלישיב, שהיא גם אם בבית הספר.

בראשית הדרך שאל עצמו הצוות " למה? " . התלמיד והמורה ישאלו למה, ולא ישננו את ספרי הלימוד והתכניות המובנות. לכן הוצב " המשולש הבלתי אפשרי " בכניסה לבית הספר. דוגמא מהשבוע : עלתה השאלה מדוע יש כבר כעת בעיות תנועה ותחבורה בשכונה, עומס תנועה ? הילדים הציעו פיתרון ממוקד בר ביצוע: אוטובוס מהלך. יילכו כולם ברגל, יגיעו אל בית הספר ברגל ותימנע הצפיפות סביב בתי הספר. הופק סטיקר שיופץ בקרב כלל המשפחות , המעודד הרגלי הליכה ברגל, אל בית הספר וממנו, לקניות, וכדומה.  החשיבה והיעד של מציאת פיתרון,  הוא העיקרון הפדגוגי המנחה. סביבו נבנה צוות המורים, וסביבו נבנית מערכת ה"קורסים" . כל התפיסה מכוונת לעולמו של הילד, לגירוי סקרנותו, להיותו פעיל בלמידה. את הציר הפדגוגי : חינוך ללמידה,  חקירה וגילוי כדרך חיים עליו נשען בית הספר החדש, מתארת המנהלת בשלושה עקרונות פדגוגיים : ( ראה חוברת בית הספר ).


    • חינוך לאוטונומיה.
    • הוראה ולמידה דיאלוגיים.
    • הוראה ולמידה בדרכי חקר.

ה" מה ? " וה" איך"?  הוטמעו בהנחיית פרופ' ניר אוריון,  ממכון וייצמן. נוצרו קשרים עם גן המדע. התהליך כולל הקמת מתקני מדע וידע בחצר בית הספר, בהדרגה. ימי שיא של למידה בגן המדע ברחובות. הקשר עם מכון וייצמן, הוא מתמשך וקבוע.  במידה רבה , הקשר הזה הוא בזכות אחד מהורי בית הספר.  שנית, מלכתחילה, הוציאה מנהלת בית הספר " קול קורא " להורים : " שלום , באתי להגשים חלום " . להנהגת ההורים נרתמו כ 20 איש. התחלנו להטמיע את הגישה האומרת חשיבה מדעית, סקרנות . אפילו מסיבת פורים נקראה " עדלאמדע". נבנתה מערכת קורסים המושתתת על שלושת העקרונות הפדגוגיים. המימון המשלים לשעות התקן מגיע מתל"ן.  ( אין קרן קרב ומקורות אחרים ). 

מערכת הקורסים, ( ב' , ג ' ) בשלב זה רק שעה בשבוע, בשאיפה לשעתיים שבועיות בשנה הבאה, ובשאיפה ליום בשבוע בעתיד. חזון בית הספר, שכל הלמידה כולה תתבסס על שלושת היסודות , כולל לימודי הליבה.  נושאי הקורסים נבחרו  ראשית כל על פי כישורי המורות ותחומים שיש לכל אחת להציע. גם כאן השיטה הייתה " קול קורא " למחנכות. הקורסים מתבססים על מורי בית הספר, כעיקרון. יוצא הדופן הוא מדריך השחמט , סטודנט חינוך במכללה האקדמית. כאמור , נושאי הקורסים נבחרו:  א. בהלימה לשלושת העקרונות הפדגוגיים של בית הספר. ב. בהלימה לנקודות החוזק של כל מורה ומורה.

ביקור במערכת הקורסים : ( דוגמאות ).


    • קורס השחמט  - הקורס הוא בן 9 מפגשים ( כך כולם ), המורה מסביר על הלוח טקטיקות בסיסיות, כללי משחק, מושגים כגון : הצרחה גדולה וקטנה, תזוזת המלך.
    • קורס המחזה באנגלית, בו המורה ממחיזה קטעי מחזה, כולל פריטי תפאורה בסיסיים , כלל הקבוצה משתתפת.
    • קורס אמנות דיגיטלית -  המורה מנחה יצירת דמויות וחפצים מפלסטלינה צבעונית, ואלו מצולמים במצלמה דיגיטלית  תוך יצירת סיפור או מחזה.

קורסים נוספים : אמנות ממוחזרת, משחקי חשיבה, מסע אל הלא נודע- פיתוח חשיבה טכנולוגית, קורס מדענים צעירים, עיתונאות ותקשורת. ( ראה פירוט בחוברת בית הספר ). בכל הקורסים בהם ביקרנו : התלמידים מעורבים, פעילים, " לומדים אחרת" , יוצאים מהקופסא. בשנה הבאה ובשנים הבאות, בית הספר יצמח , יעלו שאלות כגון : שתי מערכות קורסים ? א,ב,ג ,   וד, ה, ו ?. 

גיוס המורות : מורים ומורות המתקבלים, מתחייבים וחותמים על התחייבות להעברת קורסים מעבר ללימודי הליבה המחייבים. מועמדים נחשפים בטרם יתקבלו לשיטה ולדרך הפדגוגית של בית הספר.

הביקוש  לבית הספר : לבית הספר ביקוש רב, מעבר ליכולת הקליטה שלו, כבר בתום השנה השנייה, ובטרם הסתיימה הבניה.

הערכה מלווה : ד"ר רינת ארביב אלישיב.  אסטרטגיה זו , של קיום הערכה מלווה מראשית הדרך, מגבירה את השקיפות, ומתנהלת בעיקר תוך קיום ראיונות עם המורות .  המעריכה מפיצה בין התלמידים שאלוני משוב. בודקת שינוי בגישה לחשיבה , שינוי בהתנסות בחשיבה, מידת שביעות רצון בנקודות זמן שונות.  ההערכה מתייחסת לכלל העבודה בבית הספר, ולקורסים בפרט. ההערכה הגבוהה ביותר מתייחסת לקורסים. יש שביעות רצון מלאה. 

יו"ר ועד ההורים: אתי מזרחי. המעורבות היא מלאה. כולל הקישור עם מכון וייצמן. המעורבות נובעת גם מתהליך הבנייה, הויכוח על חטיבה צעירה, ועוד.  בתהליך ההבניה של בית הספר יש מעורבות עמוקה, שיטתית , אמיתית של הורים . ניכרת היכולת לגייס הורים משמעותיים להנעת התהליך.

בית הספר הניסויי אביחיל

בית הספר נמצא במושב אביחיל , והוא הוקם ב 1933 . בית הספר שוכן במבנים ההיסטוריים , ומראהו הכפרי הכללי משדר צניעות. יש בו היום 330 תלמידים. הציגה את בית הספר המנהלת גילה זילברשטיין . לצידה: ציפי , מובילת הייחודיות , מראשית הדרך.כמו כן נכחה המפקחת, ד"ר סיגל חן,  שהוגדרה על ידי המנהלת כחלק מבית הספר.

הניסוי

ראשיתו של הניסוי היא ב 2005 ולאחר שנים של פיתוח ייחודיות, הפך גם למרכז הפצה של גף הניסויים . את השינוי הובילה המנהלת הקודמת, ציפי מר חיים. רעיון הניסוי התגבש בקרב הצוות, על רקע משבר שחווה בית הספר, מספר תלמידיו הצטמצם , ועמד על 100 פלוס. החשיבה הייתה שדרך חדשה וייחודיות יהוו חידוש ויובילו לצמיחה.   התכנית הקיימת כיום התפתחה שלב אחר שלב, כשהציר המארגן שלה היא דמותו של יאנוש קורצ'אק. הצוות שאב השראה מהדמות, מעולמו הרוחני ואמונתו באדם ובילד. בתקופתו האמירה ששמה את הילד במרכז ההוויה של בית הספר, נחשבה לחשיבה מהפכנית. דמות קורצ'אק מופיעה בכל פינה בבית הספר, בוואריאציה צבעונית, חגיגית.

נחשפנו למספר אסטרטגיות באביחיל :

שעת ילדים.  פרק זה בתכנית השבועית, מפעיל את כלל התלמידים, בתכנית מובנית ומתוכננת של הרצאות תלמידים. כל תלמיד בוחר את הזמן והנושא בהם יופיע בפני מתעניינים. קשת הנושאים של הילדים המרצים היא רחבה ביותר. למשך שעה ההרצאה מתקיימת בנוכחות אלה שבחרו להיות בה. נושאי ההרצאות מתפרסמים מדי יום ראשון. התלמידים נרשמים.  נכחנו בהרצאת תלמידה: סטריאוטיפים ודעות קדומות, של התלמידות עדי שמש ונועה פרידלנד. קבוצת התלמידים הייתה רב גילאית. הרצאה אחרת הייתה על סין וסינים.  בכל מוקד הייתה ערנות של תלמידים, הבעת דעות, שאילת שאלות. תכנית ההרצאות היא שנתית, מתוכננת, והתלמיד המרצה נעזר בכל העזרים האפשריים.

מועצת התלמידים . על אף שבית הספר איננו במודל של בית ספר דמוקרטי, יש למועצת התלמידים משקל רב. אחת לחודש מתכנס הפרלמנט , כלל בית הספר, תלמידים ומורים, ועוסקים בסדר יום של נושאים העומדים על הפרק.

בחירת קורסים . נושא בחירת הקורסים מתקיים פעם בשבוע , ימי ראשון, שעות חמישית שישית. מערכת הקורסים מועברת על ידי מדריכים ומנחים חיצוניים. חלקם מורי בית הספר. המערכת מגוונת  : מרוגבי ועד סיפותיאטרון. הבחירה היא לחצי שנה, כלומר שני קורסים בשנה.

יעדים אישיים . יעדים אישיים נקבעים עם כל ילד, בשעת יעדים מובנית. אסטרטגיה זו מסייעת להתגבר על כישלונות וקשיים , וכולה מיועדת לתיקון ושיפור. העבודה מול הילד נעשית בשיטת ה SMART .

עיקרון ההצלחות.  זהו מושג המוטמע בחיי היומיום של בית הספר , והא לא נשאר בגדר של סיסמאות :

התחל חלום והצב מטרה צור תכנית. למד משאביך. חזק כישוריך וודא ניצול זמן יעיל תן גז וצא לדרך .

חונכות מורים.  התכנית מקיימת מערך של חונכות אישית , מתוכננת.

ועדת נהלים. נהלים וכללים בבית הספר, תוך שיתוף תלמידים ומורים בתהליך. כחלק מהשיח הבית ספרי.

ועדת בירורים -  גישור .  ועדת תלמידים, אשר עוברת קורסי הכשרה, משמשת כוועדה לבירורים בין תלמידים, גוף לפתרון סכסוכים.  

גלויות של כבוד  - מעין חזרה על ריטואל של יאנוש קורצ'אק . אחת לחודש, מתכנס בית הספר, ותלמידים זוכים בגלויה של כבוד בתחומים מגוונים של עשייה , שיפור , הישגים. הרעיון הוא שכל תלמיד יקבל גלויה אחת לפחות בשנה. ( רעיון הטעון דיון , והאם זה הכרחי, כדי לא להרבות בגלויות ) .

הגלריה - ביטוי ליצירות התלמידים .העיסוק האמנותי ניכר בכל פינה.  אך הגלריה היא הביטוי המקצועי להצגה מכובדת של יצירות התלמידים. היא מרווחת,  מכבדת, וכל זה מחומרים פשוטים ברי השגה.

עיקרון יסוד של "אביחיל" : מהגמשה להגשמה .  התכנית הייחודית משולבת גם בשיעור הרגיל, באמצעות מעגלי שיח, יישומים שונים, שיטות דיון, פרזנטציות אישיות. הציר המארגן, הוא המשפט הפותח של חוברת הניסוי, יאנוש קורצ'אק:   " בכל אחד גנוז אור אנושי הנחשף ומתגלה בתנאים חינוכיים נוחים " .

תובנות מהסיור הלימודי :

א.    שני בתי הספר מדברים ייחודיות, מפתחים אותה כציר פדגוגי מרכזי, ומעבר אליה לא מתפרסים על עומס תכניות  או יוזמות שאינן בציר הזה. שניהם חותרים אל הלמידה המשמעותית.  ב.     שתי המנהלות מחויבות ומשדרות חזון מרחיק לכת. האחת בראשית דרכו של בתי הספר , ועל כן אין עדיין בשלות של ייחודיות מפותחת. יש תפיסת עולם וידיעה לאן הולכים. השנייה, נכנסה לניהול בית ספר ותיק, עם ייחודיות שנבנתה לפניה בהנהלת ציפי  מר חיים. ומנקודה זו, היא משדרת חזון מתפתח, תכניות חדשות. ג.      נראות בית הספר משדרת ייחודיות. זה בולט באביחיל , לאור שנים רבות של הטמעה . המסרים, תוצרי התלמידים , תכניות ייחודיות, אמנות , הכל ניבט מכל פינה. זה ניכר בראשית הדרך, בשמרית . ד.     מעניין ששני בתי הספר בחרו בדמות משמעותית, לפתח סביבה את הייחודיות. אביחיל, יאנוש  קורצ'אק , משנתו וסיפור חייו. שמרית- על שמה של שמרית אור, כשציטוטיה מופיעים בכל פינה בהקשר  המסר העיקרי של בית הספר.  ה.    שני בתי הספר מדגישים את מעורבות ההורים , שותפות שלהם בתהליך פיתוח הייחודיות.  ו.       תורת השלבים: בשני בתי הספר ברור. הייחודיות ותפיסת העולפם הפדגוגית המגובשת מתפתחת שלב אחר שלב. במשך שנים אחדות. ז. שני בתי הספר היו ערוכים באופן מקצועי ומדויק לאירוח פורום של 30 איש. בכלל זה - צוות המורים, המינהלה, והתלמידים שבטאו בצורה מיטבית את רוח בית הספר.

 

יועץ אקדמי אסטרטגי , מייסד מכון "טללים אסטרטגיה". לשעבר: ראש מינהל החינוך בעיריית חולון , בעל תואר מוסמך בתקשורת , מאוניברסיטת קלארק , בוסטון , ותואר ראשון בהיסטוריה כללית ומדע המדינה , האוניברסיטה העברית . מייסדם של בתי הספר התיכוניים "מור" מטרו ווסט ו"אביב" ברעננה . מחבר ספרי לימוד בתורת האזרחות , בשליחות :שימש כשליח קהילתי לקהילה היהודית בסינסינטי , אוהיו, ובשליחות השנייה כמנכ"ל בית הספר העברי " מגן דוד" , מכסיקו סיטי. http://Strategy.tlalimgroup.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב