כולנו, או רובינו, כבר יודעים, שכבר אין די בבניית אתר, שגם אחרי שבנינו בעמל רב, עדיין צריך למשוך אליו גולשים. אולם, המשימה הזו מצריכה מאמצים רבים של קידום - וחשוב ורצוי מאד לעשות זאת ע"י אנשי מקצוע. כאשר מדובר על קידום אתרים, אנו מתבססים ראשית לכל על נוכחות במנועי החיפוש, כלומר שכאשר גולש יחפש את הנושא, או נושאים שונים הנכללים באתר שלנו, הוא יופנה בדף תוצאות החיפוש ל מנוע החיפוש, אל דף באתר שלנו. זה כמובן ברור. מה שפחות ברור (וכמובן תלוי בעבודת הקידום) הוא על סמך מה מקבל מנוע החיפוש את ה"החלטה" לגבי מיקום האתר בדף תוצאות החיפוש.
במאמר הנוכחי נתרכז באחד האלמנטים המרכזיים לציון המשוקלל שנותן מנוע החיפוש לכל אתר, קישורים (לינקים). נאמר מייד: יש קשר חזק ומיידי בין איכות הקישורים לבין טיב הציון שגוגל ומנועי החיפוש האחרים נותנים לאתר.
מנועי החיפוש בוחנים ומדרגים את איכות הקישורים על פי שלושה מאפיינים:
איכות הקישור נגזרת משלושה גורמים מרכזיים:
- האלמנטים של הקישור הם מרכיבים חשובים כמו טקסט העוגן (כלומר הכיתוב שעליו לוחצים), גילו של הקישור והיכן הוא ממוקם. מבחינת הזחלנים של מנועי החיפוש, כאשר יש קשר אמיתי בין טקסט העוגן לבין הקישור עצמו, יקבל הקישור "נקודות" זכות מבחינת מנועי החיפוש. עם זאת, יש לציין, כי אחרי עידכוני גוגל בשנים האחרונות יש ערך קטן יותר לטקסט העוגן (עדיין, כדאי ליצור את הרלוונטיות הזו). אלמנט נוסף הוא הוותק של הקישור, וככל שהוא רב יותר, כך יקבל ציון גבוה יותר ממנועי החיפוש. עוד אלמנט חשוב הוא מהו מיקומו של הקישור. מיקום בתוך תוכן הדף הוא הרבה יותר חשוב מאשר בצד או בתחתית העמוד.
- חשיבות העמוד שבו ממוקם הקישור. יש חשיבות גדולה למיקום של הקישור, כלומר לעמוד שבו הוא נמצא. ככל שיש לעמוד יותר קישורים נכנסים כך גדלה הסמכות שלו – זאת, צריך לשים לב, תוך הסתייגות: לא כל קישור הוא קישור "שווה". קישורים מאתרים שהם בעלי סמכות ("וואלה", YNET וכו') יוסיפו ציון בעוד שקישורים מהאתר המכולת של איציק, לא יוסיפו כלום. למעשה, עדיף מספר מצומצם של קישורי איכות מאתרים בעלי דירוג גבוה מאשר המון קישורים מאתרים בעלי דירוג 0.
בנוסף, חשוב גילו של העמוד ועד כמה הוא מכיל תוכן איכותי. ככל שהעמוד בעל ותק גדול ובעל תוכן איכותי יותר (ולפיכך ונהנה מכניסות רבות) כך הקישורים שבו, מקבלים ציון גבוה יותר מבחינת מנועי החיפוש. הוותק רלוונטי גם מבחינה זו שהקישורים שבו זוכים לציון של וותק וכך תורמת הסמכות של הקישורים הוותיקים האלה לאתר המקושר.
ביחס לקישורים היוצאים, חשוב שלא להפריז בהם משום שככל שה"מיץ", התועלת שבקישור, פוחתת עם כל קישור נוסף.
- קשר "טיבעי" בין האתר המקשר למקושר. הגישה של מנועי החיפוש בניגוד לעבר, היא על תכנים איכותיים עבור הגולשים והם מתייחסים בהרבה פחות סלחנות לקישורים שכל מטרתם היא קישורים. הכוונה היא שאין כל תועלת עבור הגולשים, אם גלשו באתר לאופניים שיש בו קישור לחנות המתמחה במשקאות חריפים. לעומת זאת, קישור כזה באתר של סיגנון חיים, שבו יש מאמרים על אופן טעימת יין, היא הגיונית ורלוונטית.
וותק האתר משפיע מכיוון שלאתרים ישנים יותר יש קישורים ותיקים יותר וכך הם מעבירים יותר סמכות לאתר אליו הם מקשרים.