דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נפילה לכתות, התבוללות ואבדן זהות יהודית גורמים לכאב וצער במשפחות רבות בישראל. זהות יהודית ברורה וגבול תאולוגי מובהק בין ישראל לעמים הם הפתרון לבעיה 

מאת    [ 31/07/2014 ]

מילים במאמר: 485   [ נצפה 2916 פעמים ]

משפחות רבות אינן יודעות לענות על השאלה - מה עליהם לעשות כאשר מישהו מבניה הצטרף לכת, החליט להתחתן חתונה מעורבת, המיר את דתו או סתם הפסיק לשמור תורה ומצוות (אם היה קודם לכן שייך למשפחה דתית).

מסתבר שגם משפחות שאינן דתיות עלולות לכאוב ולהצטער אם אחד מהן יחליט את אחת ההחלטות הנ"ל. הדברים עלולים לגרום לסכסוכים פנים משפחתיים, לגירושים בין בני זוג ולניתוק קשר עם המשפחה הקרובה והמורחבת (במיוחד במקרים של כתות).

אדם שמבצע מהלכים כגון אלו יודע שהוא עומד לפגוע ברגשות של הסובבים אותו, אולם הוא עבר תהליך מסויים של שכנוע שהצד שבו הוא בוחר כרגע, אורח החיים שאליו הוא עומד להיכנס הוא צודק ונכון, לכן לרוב אדם כזה ידחה את כאבה של המשפחה, של בן הזוג, של ההורים וכו', ויבצע - למרות המחאה שסביבו - את החלטתו.

הצעד הראשון שבני המשפחה צריכים לנקוט הוא לכבד את האדם ואת בחירתו גם אם היא שגוייה. כאשר אדם מחליט החלטה הוא מממש את אחת מהיכולות הגדולות שניתנו לאנושות - הזכות לבחור. אם בחירתו שגויה ומזיקה לו או לסובבים אותו - הדבר נובע הרבה פעמים מחוסר ידע שמגיע בשילוב עם קושי רגשי (במקרה של כתות למשל). 

הצעד שצריך לבוא מיד לאחר מכן והפתרון לבעיה שנוצרה הוא פתרון ברמה התיאולוגית. לו היו האנשים יודעים למתוח גבול נכון בין יהדות לבין דתות אחרות, או בין יהדות לכתות (ואפילו לכתות שמזכירות יהדות אבל אינן באמת), אזי שהייתה לו זהות יהודית ברורה. זהות יהודית איתנה - כמו כל זהות איתנה באישיותו של האדם, תוכל לסייע לו לבחור מתוך עמדת כוח ויציבות, מתוך ידע ולא מתוך בורות. 

בלימוד ההבדל בין יהדות לשאר דתות וכתות העולם מעצימים את הכלים להתמודדות נכונה מול סוגים שונים של ניצול שקיימים בכתות לדוגמה. על משפחה שאינה מקושרת ליהדותה ועדיין אינה מעוניינת שבניה יתבוללו, ועל כל אדם שעומד לבצע צעד מסוג זה, לדעת לפחות את ההבדל התיאולוגי שבין יהדות לדתות אחרות. (וכל בעיה מול התחום שלה)

כאשר בת מתאסלמת לדוגמה - היא תעבור הכשרה קצרה מהצד המוסלמי בו תלמד מדוע היא עושה את הדבר הנכון לשיטתם. כך משוכנעת ובטוחה בעצמה - תוכל להתחתן עם בחיר ליבה ולעזוב את עם ישראל. אם בת כזו הייתה נחשפת להבדל בין יהדות לאסלאם ומדוע עליה לשמור על זהותה היהודית ברמה התיאולוגית, יתכן שהייתה בוחרת אחרת. 

ועדיין ניתנה לנו זכות הבחירה ונכבד את הזכות הגדולה הזו, גם כשנראה אדם שטועה!

במרכז להסברה יהודית ומניעת התבוללות אנו סבורים שיהודים צריכים להכיר את זהותם היהודית ולהעריך אותה, שהגבול בין יהדות לדתות וכתות אחרות הוא גבול שבונה אישיות ושהחייץ הזה צריך לבנות כבוד הדדי כלפי האחר וכלים לזהירות מפגיעה של גורמים אינטרסנטיים שונים.

אנו מודעים לעובדה שיש מגמה כלל עולמית לטשטש את ההבדלים בין תרבויות, בין דתות, בין זהויות, וליצור זהות כלל עולמית לאוכלוסיה בעולם כולו. לדעתנו לעם ישראל ניתן תפקיד מיוחד שלא ניתן לעמים אחרים ולכן על עם ישראל לשמור על זהותו היחודית. גבול ברור בין ישראל לאומות לא יבוא לעולם על חשבון כבוד האדם באשר הוא, להפך. מתוך הגדרת זהותנו היהודית נוכל לכבד את זהותו הברורה והמוגדרת של האחר ולהשפיע רק טוב לעולם כולו.

מנהלת פרסום ושיווק המרכז להסברה יהודית, מנהלת הוצאת הספרים 'שפה ברורה' ומנהלת עריכת תוכן באתר 'שפה ברורה'


 


ליצירת קשר - המרכז להסברה יהודית ומניעת התבוללות 1-700-500-065


לאתר שפה ברורה ולפרטים נוספים על קורס תיאולוגיה לחץ על הקישור הזה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב