דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה קשה לנו להאמין בעצמנו ו-8 דרכים כיצד לחזק את האמונה העצמית 

מאת    [ 12/07/2014 ]

מילים במאמר: 2487   [ נצפה 4493 פעמים ]

אמונה יש בה כוח, לחיובי ולשלילה. זו יכולה להיות אמונה בעצמי, ביכולותיי ובכישוריי, במטרה, בדרך חיים כלשהי או באלוהים. האמונה היא זו שמהווה דלק להשגת המטרות שאנחנו רוצים להשיג בחיים והיא זו שמעניקה לנו כוח להתגבר על המכשולים והתסכולים שעומדים בדרך להשגת השאיפות שלנו, להתמודד עם הטעויות, השגיאות והכישלונות שעשינו ולהמשיך בדרך, בה אנחנו מאמינים עד למימוש והגשמת המשאלות שלנו ולהשגת המטרה הנכספת.

יכול להיות אדם חכם מאד, מוכשר, מוצלח, עם נתונים טובים ובעל יכולות גבוהות אך אינו מאמין בעצמו כלל ואינו רואה את תכונותיו וכישוריו המוצלחים, הישגיו בחיים יכולים להיות ממוצעים ומטה משום שאו שהוא לא ינסה כלל או שהוא ינסה להישאר ברמות הנמוכות או מכסימום יפנה לרמה בינונית אך לא יעלה על דעתו לפנות למקומות המוצלחים והיוקרתיים או להשיג מטרות גדולות.
וכך גם ההיפך. אדם שנתוני הפתיחה שלו לא מזהירים ביותר אך מאמין בעצמו שאם ינסה עם עבודה קשה, עקביות, נחישות, התמדה, חריצות, נחרצות, תעוזה ואפילו חוצפה, מהסוג החיובי, סיכוייו להצליח ולהשיג את מטרותיו ולממש את רצונותיו הם גבוהים ביותר.

לצערי, ניתן לראות לא מעט אנשים, הרוצים להשיג משהו בחייהם או מנסים לעשות שינוי כלשהו בחייהם, עומדים תקועים מול הקושי ואינם מנסים כלל. טענתם היא כי הם אינם מסוגלים לעשות זאת. הם חשים שזה יותר מידיי קשה להם, מפחיד, גדול עליהם והם מוותרים..

האומנם? 

האם באמת הם אינם מסוגלים?

הרי מדובר לרוב, באנשים מתפקדים היטב בתחומים רבים בחייהם, בעלי כישורים ויכולות רבות ובכל זאת הם אינם מנסים כלל.

אז מה עוצר אותם אפילו מלנסות?

הדרך שבה מאמנים פילי קרקס מדגימה היטב את הדינמיקה הזו.

בצעירותו נקשר גור הפילים בשלשלאות כבדות לעמודים גדולים התקועים עמוק באדמה. הוא מנסה להשתחרר, מושך, מתאמץ ונאבק, אך השרשרת חזקה מדי, העמוד תקוע עמוק מדי. יום אחד הוא מתייאש, לומד שהוא אינו יכול להשתחרר, ומאותו יום ואילך אפשר "לכבול" אותו אפילו בחבל דק או לא לקשור אותו בכלל.  גם כאשר גור הפילים הזה גדל והפך לבעל חיים עצום עם כוחות אדירים ויש בכוחו להפוך את כל אוהל הקרקס על פיו, הוא אינו מנסה כלל להשתחרר.

הוא אפילו לא מנסה. למה ? כי הוא חושב שהוא איננו מסוגל.

הוא זוכר רק את חוסר האונים שלו כשהיה גור.
ולכן, וזה מה שחשוב, משום שהוא מאמין כי הוא אינו מסוגל - הוא אינו מסוגל.

גם לבני האדם זה קורה. הם זוכרים את קשייהם מהילדות, פחדיהם, התלות וחוסר האונים שלהם עוד כשהיו קטנים וחסרי יכולת ומאמינים שהם כאלה למרות שהמציאות השתנתה.

הם גדלו להיות בוגרים חסרי אמונה בכוחם, למרות שהמציאות השתנתה והם כבר בוגרים עצמאיים עם יכולות חדשות וכוחות שלא היו להם בילדותם.

הם מתנהגים כחסרי כוחות כי הם מאמינים שהם חסרי אונים. הם מאמינים שהם לא מסוגלים. ולכן, הם לא מנסים אפילו ומוותרים...

בואו נראה דוגמא הפוכה. הפעם סיפור על צפרדע.
היה היה מרוץ של צפרדעים שהמטרה היתה להגיע לקצה העליון של מגדל גבוה. הרבה אנשים התכנסו כדי לראות אותן ולתמוך בהן. המרוץ התחיל. למעשה, האנשים לא האמינו שהצפרדעים מסוגלות להגיע עד למעלה. כל המשפטים שנשמעו היו : "אין טעם!!", "הן לא יצליחו אף פעם", "זה מסוכן", "אתן תיפלו", וכד'. לאט לאט הצפרדעים התחילו להתייאש וירדו. האנשים המשיכו: "חבל על הזמן, הן לא יצליחו לעולם ", "זה מסוכן מאד, תרדו".

הצפרדעים הרימו ידיים, חוץ מאחת שהמשיכה במרץ למרות הכל.
לבסוף, כולן נטשו את המרוץ חוץ מהצפרדע שהמשיכה לבד ולאחר מאמץ רב היא הגיעה למעלה. האחרות, נדהמות, רצו לדעת איך היא עשתה זאת. אחת מהן התקרבה כדי לשאול אותה איך היא עשתה את זה וגילתה שהצפרדע הייתה...חרשת.

שני הסיפורים, על הפילים ועל הצפרדע, ממחישים כי התפיסה הפנימית האישית שלנו את עצמנו ואת החיים ומשמעות האמונה שאנחנו מייחסים לאירועים במציאות היא שקובעת איך החיים שלנו יהיו. עובדה זו יש בה אופטימיות ותקווה כי זה אומר שאנחנו גם יכולים לשנות את האמונות שאנחנו מחזיקים בהן וע"י כך גם לשנות את החיים שלנו. זה בידינו.

לכן, כדי שתוכלו להשיג את מטרותיכם והגשמת חלומותיכם, אני ממליצה לכם להיות חרשים לקולות הפנימיים שבתוככם והקולות החיצוניים של הסביבה החיצונית שאומרים לכם מה טוב או רע עבורכם, שאומרים לכם שאתם לא יכולים ולא מסוגלים להצליח לממש ולהגשים את המשאלות והרצונות שלכם. תשתיקו אותם. ולעומת זאת, תנו הגברה ומקום גדול יותר לכל הקולות החיוביים שמחזקים את האמונה שלכם בעצמכם שאומרים שאם תנסו – תצליחו.

בכל אדם טמונה "תחנת הכוח" שלו,
היא המהות שלו, בה נמצא כוח רב, כישורים ויכולות רבות, שאם יתחבר אליה ויאמין שהוא מסוגל, גם אם הוא יטעה או יכשל בהתחלה והמאמץ יהיה קשה מידיי – הסיכוי שהוא יצליח גדול מאד.

אמונה היא זווית ראייה סובייקטיבית של כל אדם ואדם כפי שהוא תופס את עצמו, את המציאות, את הזולת ואת היחסים שלו עם הסביבה והאחרים. האמונה הזו או מערכת האמונות הסובייקטיביות של האדם מושפעת ומתגבשת עפ"י חוויות החיים שהאדם עבר עוד מילדותו במשפחת המוצא שלו, במשפחתו המורחבת ובחברה שסבבה אותו.

האמונות הללו בדרך כלל מבטאות את העולם הפנימי האישי של האדם, את המשמעות שהוא מייחס לדברים שהם לא תמיד בהכרח מותאמים למציאות אלא לסרט הפנימי שבעולמו ולמה שהוא מספר לעצמו.

האדם סופג אותן ממשפחתו עוד מהיותו ילד, בדרך ישירה וגלויה, באמצעות מילים אך גם בדרך סמויה ע"י התנהגות, מודלינג, מנהגים, שפת גוף ועוד. היותו ילד לא מאפשרת לו לבדוק ולבחון את אמיתות האמונות הללו ונכונותן במציאות והוא מקבל אותן כתורה מסיני, כדרך היחידה והנכונה האפשרית ועל פיה הוא פועל ומתנהג.

מערכת האמונות הללו מתבטאות ע"י מחשבות רציונאליות, מותאמות למציאות האובייקטיבית ומנגד גם ע"י מחשבות לא רציונאליות. מחשבות אלה מפרשות את המציאות העובדתית בדרך האישית והסובייקטיבית של האדם, והן מבוססות על  כל מה שהאדם גדל עליו כגון, אמונותיו, תפיסותיו, ערכיו, מנהגיו, ובעיקר כיצד הוא חווה את העולם והמציאות עד כה.

לאמונות הלא רציונאליות לרוב מתלווים דפוסי חשיבה שלילית ופסימיות וכשהללו מפרשים את האירועים האובייקטיביים באופן שלילי ופסימי צפוי בדרך כלל שנרגיש מותקפים ופגועים והתוצאה תהיה בדרך כלל תגובה התנהגותית פוגעת ותוקפנית והתפרצות של כעס כדרך הגנה על הפגיעה וההתקפה על ה"אני".

רק כשהאדם גדל ויוצא לעולם הוא פוגש אמונות אחרות, זוויות ראייה שונות משלו, אנשים שמתנהגים ומתפקדים אחרת ממנו ומתנהלים עפ"י תפיסות ואמונות אחרות משלו. לפעמים, הוא נתקל בקשיים ובמחסומים רבים להשיג את מטרותיו והוא לא מבין מה מכשיל אותו. רק כאשר האדם עושה התבוננות פנימית והמודעות העצמית שלו עולה, ורק כשהוא מנסה לבדוק בעולמו הפנימי מה חוסם או מעכב אותו מלהשיג את משאלות ליבו ולממש את רצונותיו, הוא מגלה כי האמונות הלא רציונאליות שאימץ לחיקו עוד בילדותו, אין להן כבר יותר תוקף והצדקה לקיומן במציאות חייו כבוגר. להיפך. הן כבר מזיקות לו, מגבילות ומעכבות אותו יותר משהן מועילות לו.

אמונות לא רציונאליות כאלה יכולות להיות כמו, "אני לא מספיק טוב כמו כולם", "אני לא חכם", "אני פגום", "אני מצליח לעבוד על כולם שאני מוצלח ובעצם עוד לא גילו שאני בלוף", "אסור לטעות", "אני צריך תמיד לעשות הכי מושלם שאפשר", "אני לא מסוגל", "לא אוהבים אותי", "אף אחד לא מקשיב לי", "אין בכלל טעם לנסות אם יש סיכוי שאני אכשל", "רק אותי דופקים", "אין לי מזל", "אם קורה לי דבר טוב, מיד מגיע אחריו דבר רע" ועוד ועוד.

האמונות הללו קיימות רק כאשר האדם מאמין להן שהן נכונות. כאשר האדם מייחס להן משמעות מסוימת גם כשהיא לא מעוגנת בעובדות מציאותיות. ללא האמונה של האדם בנכונות הדברים אין להן שום הצדקה לקיומן. זה מה שמאפשר להן להתקיים. והראיה היא שכאשר בוחנים אותן באמצעות חשיבה רציונאלית, עובדות אובייקטיביות והגיון, מגלים, לרוב, שהן למעשה ריקות מתוכן, הן נראות אפילו מגוחכות וחסרות ערך ואז הן מאבדות את כוחן ומשמעותן והן לא יכולות יותר להמשיך להתקיים בעולמו של האדם.

זאת אומרת, רק האדם עצמו ממשיך להחזיק משהו שכבר אבד עליו הכלח, שאיננו מתאים יותר למציאות חייו של היום. הוא יכול היום, להבדיל מהיותו ילד, לבחור במה הוא מאמין עכשיו ושהאמונות שהוא יבחר להאמין בהן יהיו מושתתות ומבוססות על חיבור והתאמה למציאות האובייקטיבית ולא רק לסרט הפנימי שמתרחש בעולמו, לעתים, ללא קשר בכלל למציאות הקיימת העובדתית.

לדוגמא, יואב ( שם בדוי), שהשתתף באחת הסדנאות שלנו לשליטה וניהול כעסים לא יכול היה לראות את הדברים הטובים והחיוביים שבעצמו, מבלי שעולים בו מיידית הקולות השליליים כגון "כן..אבל...". כשמשתתפי הקבוצה התבקשו לתת לו דברים חיוביים כפי שהם רואים בו, הוא ממש התנגד, וסרב בטענה שזה מביך אותו אבל לבסוף התרצה והסכים. זה היה ממש קשה לו אבל הוא עמד במשימה עד הסוף. בסוף תוך כדי שהוא בעצמו נראה מופתע מהתהליך שהוא עבר, הוא הודה לכולם מעומק ליבו, הוא הסכים לגלות את הסיבה שהוא התנגד לכל העניין כולו ובעצם בכך חשף חלק מהאמונות שניהלו אותו עד כה.

הוא גילה כי הוא חשש שהמשתתפים יתנו לו מחמאות והערכה רק מתוך אילוץ ולא מהלב שלהם ושכל התהליך יהיה מזויף ולא אמיתי ואת זה הוא לא רצה. האמונה הפנימית שניהלה אותו היא שלא יכול להיות שהוא יקבל הערכה אמיתית כי הוא לא באמת ראוי להערכה. המחשבה השלילית שניהלה אותו היא "הם לא באמת מכירים אותי. הם רואים רק את הזיוף שבניתי סביבי והם עוד לא גילו את הבלוף שלי. בעצם אין בי שום דבר טוב. למעשה, הצלחתי עד עכשיו לעבוד עליהם והם עוד לא גילו את זה". לא רק שהאמונה הזו מנעה ממנו להרגיש בטוח בעצמו, חכם, מוכשר ומוצלח והוא החמיץ תחושות חיוביות ואולי גם הזדמנויות אלא אף ערערה אותו ואת בטחונו העצמי. כשאלו המחשבות העמוקות שמנהלות אותו ומערערות את בטחונו העצמי, זה הדבר שמעורר בו, פעמים רבות, כעס ואף גורם לו להתפרצויות כעס ולתגובות לא פרופורציונליות.

כאן אנחנו רואים שהיות והוא לא האמין שקיימים בו דברים טובים, הוא חשב שגם האחרים רואים אותו דבר כמוהו ולכן, הם ייאלצו לשקר ולזייף ומזה הוא רצה להימנע. רק כאשר הוא חווה בעצמו כמה הדברים שהוא קיבל ניתנו לו מהלב ונראו לו גם אמיתיים ומתאימים לו ובעצם, אף אחד לא ממציא או מזייף, הוא החל להתמלא שמחה וסיפוק ולפתח ראייה חדשה על עצמו שאולי למרות הכל הוא אדם טוב ומוצלח.

דרך החוויה החדשה הזו יואב החל את השינוי של עצמו ע"י שחרור האמונה הקודמת שהוא החזיק והאמין בה כנראה שנים רבות, שאותה קיבל, מן הסתם, דרך התייחסותם של האחרים שהיו בסביבתו, שהוא לא מספיק טוב ובמקומה הוא הכניס לעולמו אמונה חדשה, אותה הוא קיבל דרך העיניים של חבריו לקבוצה, שהיוו לו מראה לעצמו.

האמונה החדשה, שהראו לו חבריו, אומרת שהוא אדם מקסים ומרתק, חם, אמיתי ואנושי ושיש בו עוד הרבה דברים מוצלחים וטובים והוא רק צריך לראות אותם ולהאמין בהם. העובדה שכל האחרים חשבו אחרת ממנו ושדבריהם נשמעו לו הגיוניים ואמיתיים גרמה לאמונה שלו, שאין בו כלום טוב להיראות לא נכונה, חסרת ביסוס במציאות, להתערער ולהפסיק להתקיים בעוצמה כפי שהיתה עד כה בעולמו. ברור שזה רק תחילת הדרך עבורו ועוד יהיה מאבק בין שתי האמונות, הישנה והחדשה, אך הוא יצטרך לקחת אחריות על עצמו ולבחור לאיזו מהן הוא ייתן מקום, כוח וחשיבות ואיזו מביניהן היא באמת הנכונה, המתאימה והמועילה לו היום.

אלו אמונות לא רציונאליות שיכולות לחסום, להגביל את האדם ולמנוע ממנו לממש את עצמו  ולהגשים את מלוא הפוטנציאל שבו כפי שהיה רוצה.

מה אנחנו יכולים לעשות כדי לחזק את האמונה שלנו בעצמנו? 8 דרכים מעשיות:

1.     להתמקד בחיובי שבחיינו ובמה ש"יש"  – גם אם מגיעות המחשבות השליליות, (הן מגיעות באופן אוטומטי ופסיבי בלי שנעשה דבר) וגם אם המחשבות מראות רק את מה ש"אין", יש לפעול באופן יזום ואקטיבי ולחפש את החיובי ואת מה שיש ולהתמקד בו, גם אם זה דורש מאמץ מאיתנו היות וזה לא מהרגלנו ואין לנו נטייה טבעית כזו.לחפש אפילו את הדברים הקטנים כי מהם בדרך כלל מורכבים החיים. 

2.     להעריך יום יום את מה שיש ולהכיר תודה על השפע – להתבונן בכל מה שיש לנו ולראות את כל מה שעושה לנו טוב. להעריך את הבריאות שלנו, הטוב שבבן הזוג, המשפחה, הילדים, העבודה, הפרנסה, החברים וכל מה שיש לנו כי שום דבר הוא לא מובן מאליו.

3.     להתחבר לכוח הפנימי שבתוכנו – לחפש את כל התכונות, היכולות, הכוחות, הכישורים והיתרונות שיש בנו ולראות מה טוב וחזק בנו. בכל פעם שמופיעים שיבושים, תקלות, קשיים ותסכולים במציאות, אנחנו יכולים לפנות ל"תחנת הכוח הפנימית" שלנו ולשאוב ממנה כוח, חוזק, עידוד ונחמה. זה מאפשר לנו להתמודד בהצלחה עם הקשיים והתסכולים, יותר ברוגע, באסרטיביות, בשיקול דעת, ובהכלה, הן את המציאות, והן את עצמנו ואת האחרים.

4.     לבחון מחדש את מערכת האמונות הקיימת -  לבדוק איזה מהאמונות שפיתחנו בעבר מתאימות לנו גם היום ועדיין משרתות את הצרכים שלנו ביעילות ואלו מהאמונות לא רק שכבר לא משרתות אותנו אלא הן אף מזיקות לנו ולכן, אנחנו צריכים לשחרר אותן ולהיפרד מהן. 

5.     להכניס אמונות חדשות שמעניקות שחרור וחופש פנימי- אמונות כגון, "אפשר לטעות, ולעשות שגיאות", ש"מותר להיכשל, זה לא סוף העולם", ש"לא מוכרחים להיות מושלמים כי אין מצב כזה כיצורי אנוש" ועוד ועוד . לא רק שהן יעילות להתמודדות מוצלחת יותר עם המציאות אלא הן מאפשרות חופש וזרימה עם מה שיש במציאות, יש בהן כדי לשחרר את עצמנו מההגבלות והאיסורים המכבידים והמכשילים והן אף מצמיחות ומפתחות אותנו כי אנחנו יכולים ללמוד מהטעויות, מהקשיים ומהכשלים שלנו ולמצוא דרכים חלופיות שיביאו אותנו בסוף להצלחה ולהשגת המטרות שלנו.

6.     להשתיק את האמונות הלא רציונאליות בעזרת ההיגיון, השכל ועובדות מציאותיות – היות ואמונות אלו נובעות מהעולם הפנימי ולאו דווקא מהמציאות החיצונית האובייקטיבית, כאשר מעמידים מולן את ההיגיון ואת העובדות במציאות ובוחנים את הדברים באופן רציונאלי והגיוני, הן מאבדות את ערכן וכוחן.  לכן, כשחושבים משהו עפ"י האמונות האלה יש לבחון את הדברים רציונאלית והגיונית עפ"י העובדות בשטח, ולהיווכח אם יש בהן אמת כלשהי והאם הן נכונות מציאותית או לא וכשמגלים שאין כל טעם והגיון בהן, כוחן ייעלם והן לא יוכלו להמשיך להתקיים. 

7.     להיפרד מ"מה יגידו" ומ"מה יחשבו" – כל עוד אתם עסוקים במה קורה אצל האחרים, מה הם חושבים, מרגישים ורוצים, אתם מתרחקים מעצמכם וממה שצריך ונחוץ לכם. למעשה, אתם "גרים" בבתים של אחרים, מרגישים זיוף ולא אמיתיים כי לא באמת אתם חיים את החיים שלכם אלא את החיים של אחרים ובזה אתם בעצם בוגדים בעצמכם. לכן, כמו הצפרדע, תקשיבו לעצמכם ולרצונות שלכם ותנו להם מקום. אם מגיעים הקולות השליליים מהסביבה החיצונית או מתוככם שאומרים לכם שלא כדאי ואתם לא מסוגלים, תבדקו האם יש משהו מציאותי ואמיתי בדברים שלהם ואם לאחר הבדיקה שלכם עדיין אתם רוצים את הדבר והוא אפשרי לכם, תהיו חרשים להם ולכו בדרככם.

8.      ללכת עם הפחד - בכל אמונה לא רציונאלית קיים פחד כלשהו או מהתגובה של הסביבה או מכישלון, או מאיום או סכנה כלשהי. לעיתים, הפחד הוא מהפחד עצמו או פחד מכאב שלמרות הכל ניתן לעמוד בו, מה שיכול לשתק אתכם ולמנוע מכם להגשים את הרצונות והפוטנציאל שלכם.
התבוננו היטב ולעומק מה באמת הסכנה שאתם רואים. ממה באמת אתם מפחדים והאם אתם באמת חסרי אונים מול המציאות שמפחידה אתכם. תבררו לעצמכם האם היא סכנה מציאותית וגם אם כן, האם אתם יכולים לעמוד בה, או שזו סכנה מדומה שרק באה מעולמכם הפנימי שיצר לכם תסריט אימה שלא באמת מאיים על קיומכם ואתם בהחלט יכולים להתגבר עליו בעזרת התמודדות עם דרכים חדשות.
כדי להתגבר על הפחד ולראות מה יש שם בשבילכם מעבר לפחד, הישגים והצלחות, מימוש והגשמת מטרות, חלומות ומשאלות, יש,לעיתים, ללכת עם הפחד. לא מתים מפחד.

 לקבלת סדרת הטיפים "כל הסודות לשליטה וניהול יעיל של כעסים", לחצו על הקישור.

לצפייה בתוכנית הtv  "יוצאים חגים" עם אלונה פרידמן שמארחת את אריאלה מלצר על אמונה והכוח לשנות את החיים , יש ללחוץ על הקישור

אריאלה מלצר הינה מדריכה ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מנהלת מכון רעות ברחובות ומומחית בטיפול בשליטה וניהול כעסים. המכון מעניק ייעוץ וטיפול זוגי, טיפול משפחתי ואישי, סדנאות לשליטה וניהול כעסים,לחידוש האהבה בזוגיות ולמציאת זוגיות לפנויים ופנויות. גישור בסכסוכים במשפחה ובגירושין, הרצאות והדרכות. אריאלה מלצר, עובדת סוציאלית קלינית,M.S.W , מומחית בטפול זוגי עפ"י גישת האימאגו, פסיכותרפיסטית, מגשרת, 30 שנות ניסיון כמטפלת בתחנה לייעוץ נישואין וחיי משפחה, כמנהלת מרכז למניעה וטיפול באלימות במשפחה ובקליניקה פרטית. טל'. 08-9470691 http://www.reut4u.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב