דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיקום והחזרה של דפי נייר רטובים למצבם הקודם 

מאת    [ 02/07/2014 ]

מילים במאמר: 466   [ נצפה 6234 פעמים ]

החזרת דפי נייר רטובים למצב קודם

מים גורמים נזק למסמכים ולניירת והדבר גורם כאב ראש לבעלי המסמכים שזקוקים למסמכים לאורך זמן ובמצב תקין.
בנוסף לאסונות טבע כמו שיטפון וצונמי עלולות להתרחש גם תקלות טכניות, למשל נזילת מים כתוצאה מפיצוץ בצנרת. המים הורסים את המסמכים ואת המידע הנמצאת בהם אך לא באופן מידי, במצב הזה זמן הוא הגורם החשוב ביותר להצלחת ההצלה של הניירת. כאשר מים חודרים לחדר בכמויות גדולות, קיימת סכנה לנזק נוסף של מסמכים והוא - עובש. השיטה היחידה להצלת מסמכים היא לייבש אותם.
קיימות מספר שיטות ייבוש של מסמכי נייר:

1.      ייבוש דיפוזי

בשיטה זו מניחים בין הדפים (כל 10 – 15 דפים) נייר מחומר הסופג מים כגון נייר מגבת או מפית מנייר. בשיטה אין צורך בציוד מיוחד אך היא יעילה ביותר כאשר כמות מסמכים רטובים היא קטנה. השיטה היא יחסית יקרה  מכיון שיש צורך בכמות גדולה של חומרים סופגים. השיטה גם דורשת השקעה גדולה של זמן עבודה.

2.      ייבוש בזרימת אוויר חם – כונווקציה

שיטה זו היא הנפוצה ביותר לייבוש מסמכים וספרים. בכדי להגביר את הסירקולצייה באוויר משתמשים במאווררים. השיטה יעילה ביותר כאשר כמות הניירת הרטובה לא גדולה והניירת לא נרטבה באופן רציני. בדרך כלל משלבים את שיטת הייבוש הזו עם ייבוש בשיטה דיפוזית. שיטת ייבוש בזרימת אוויר חם היא לא יקרה אין לה צורך בציוד מיוחד. חיסרון השיטה הוא צורך בחדר מיוחד הכולל מדפים למיקום מסמכים רטובים. בנוסף לזה יש צורך במכשיר המייצר סירקולציה של אוויר חם. חיסרון נוסף הוא צורך בהשקעה גדולה של זמן עבודה והשיטה לא תמיד מבטיחה איכות גבוה של ייבוש. אם הנייר היה רטוב באופן רציני הוא עלול להישאר מעוות אחרי הייבוש.

3.      ייבוש בוואקום

שיטה זו היא בעלת תפוקה גבוהה ומתאימה לנייר, לעור ולחומרים אחרים. ניתן לייבש ספרים רטובים בתא וואקום בלחץ 3 – 4 מ"מ של עמודה כספית ובחימום של עד 60 — 80 °?. אם נרטבה כמות גדולה של ניירת כדאי להשתמש בתאי וואקום תעשייתיים. בשלב הראשון של הייבוש מחממים את החומר עד הטמפרטורה הנ"ל. אחר כך  מורידים את לחץ האוויר בתא ומוציאים את אדי המים באמצעות מערכת הוואקום. אם יש צורך חוזרים על התהליך כמה פעמים. תאי ייבוש וואקום תעשייתיים יכולים לכלול  2 עד 2.5 טון של ניירת. משך זמן הייבוש תלוי בכמות החומרים רטובים ובמידת הרטיבות שלהם. תהליך הייבוש לוקח בין 8 שעות ויכול להגיע עד 1 – 2 ימים. אם הייבוש יתבצע על פי הדרישות הטכנולוגיות איכות הייבוש תהיה טובה. חיסרונות השיטה  הן עלות הציוד הגבוהה והצורך להקפיד על הטכנולוגיה באופן מדויק.

4.      ייבוש בהקפאה (סובלימציה)

בשיטה זו החומרים הרטובים מוקפא בטמפרטורה 30°?-. מייבשים אותו בוואקום וכתוצאה מזה הקרח הופח לאדים מבלי שיעברו למצב צבירה נוזלי. הדבר מאפשר החזרה של המסמכים למצבם הקודם אפילו אם הם כתובים בדיו לא עמיד. חיסרון השיטה היא עלות גבוהה שלה. יחד עם זאת השיטה נותנת תוצאות טובות כי עיוות הנייר המיובש הוא מינימאלי.

כתבה: קלרה שנדריי, MS טכניון, MA הנדסת מכונות. קלרה עובדת שנים רבות בעינב טכנולוגיות בע"מ. חברה המתמחה בתכנון, ייצור והרכבה של מוצרים ומערכות לטיפול באוויר בתחומי הקירור, הייבוש, ההרטבה והחימום. עינב טכנולוגיות מייצרת יבשנים המבוססים על עיבוי מים, והיא יבואנית של יבשנים כימיים.


לפרטים עינב טכנולוגיות 077-3445555 או במייל einav@einav.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב