דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סקירת דיאטות לתסמונת מטבולית 

מאת    [ 28/06/2014 ]

מילים במאמר: 750   [ נצפה 2680 פעמים ]

סקירת דיאטות לתסמונת מטבולית

סקירה השוואתית של דיאטות לתסמונת מטבולית: השלכות על מחלת כבד שומנים ללא אלכוהול.

מחלת כבד שומני ללא אלכוהול (NAFLD) היא בעיה בריאותית משמעותית ומשפיעה על כ- 70 מיליון מבוגרים בארצות הברית (30% מהאוכלוסייה הבוגרת), וכ- 20% ישנה צורה החמורה ביותר של steatohepatitis NAFLD-אלכוהולי.

תנגודת להורמון אינסולין ותגובת דלקת הקשורות להשמנה, בין גורמים גנטיים, תזונתיים, ואורח חיים, הם בעלי תפקיד מפתח.

תכנית המיקוד לירידה במשקל באופן הדרגתי ופעילות גופנית ממשיכה להיות תקן הזהב של טיפול לכל הצורות של NAFLD. למרות ששינויים במשקל, תזונה ואורח חיים מומלצים כטיפול ראשוני בכבד שומני, לא מעט ראיות מדעיות זמין על דיאטה ו- NAFLD.

מאמר זה מסוקר את ההשלכות של גישות תזונתיות הנוכחיות, כוללים קווים מנחים לאומיים ודיאטות הפופולריות לירידה במשקל, עם דגש על קביעת התזונה האופטימלית לרשום לחולים עם NAFLD.

ההשפעות של חומר מזין (פחמימות, שומן, חלבון ויחסים) ורכיבי מזון מסוימים, כגון סיבים מסיסים, חומצות שומן מסוג אומגה-3, ופרוקטוז, הם דנו.

השכיחות העולה של השמנת יתר בסביבה של היום קשורה בסיבוכים רבים הקשורות להשמנת בריאות, כולל מחלות לב וכלי דם, סוכרת, היפרליפידמיה, יתר לחץ דם ומחלת כבד שומני ללא אלכוהול. קונסטלציה זו מוכרת גם כתסמונת מטבולית ומתאפיינת בעמידות לאינסולין בסיסית. NAFLD מוגדר כהצטברות של שומנים בדם, בצורה של triacylglycerols באנשים שלא צורכים כמויות משמעותיות של אלכוהול בעיקר (<20 אתנול / ד ז) ובם יש סיבות אחרות ידועות של steatosis, כגון תרופות ורעלים מסוימים.

הספקטרום של NAFLD כולל steatosis לבד (סוג 1), בתוספת steatosis דלקת, פציעת steatosis תוספת הפטוציט (סוג 2) או ניוון תופח (סוג 3), ו- steatosis תוספת סיסטיק סינוסי, גופי מאלורי (סוג 4), או שניהם. נחשב לצורה החמורה ביותר של NAFLD (סוגים 3 ו -4) והיא קשורה עם מערך של תוצאות קליניות שליליות, כולל שחמת הכבד, קרצינומה של תאי כבד, ומחלת כבד מתקדמת, אשר מובילה מוות הקשורים בכבד.

בהתחשב ביחסים ההדוקים בין השמנה, תסמונת מטבולית, ופיתוח של NAFLD, אין זה מפתיע כי חולי NAFLD רבים סובלים מסינדרום מטבולים, או אם הם לא סובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר.

עמידות לאינסולין היא בהווה מנבא משמעותי של NAFLD ונאש ברוב החולים, אפילו 10-15 ≈ אחוזים מהחולים שאינם סובלים מעודף משקל.

NAFLD היא מחלה שכרוכה באינטראקציה מורכבת של גנטיקה, תזונה, ואורח חיים, שכולם משתלב ויוצר את הפנוטיפ ל- NAFLD.

אבן פינה של אסטרטגיית בטיפול בחולים כאלה היא השימוש בדיאטה לירידה במשקל גוף, ושיפור בקרה הגליקמית, דיסליפידמיה, וסיכוני לב וכלי דם, כמו גם לטיפול בכבד שומני. יש מגוון מבלבל של דיאטות כי כבר מומלצת למניעה וטיפול בכל המרכיבים של התסמונת המטבולית.

השירות שלהם לטיפול ב-NAFLD נותר בעיקר לא ידוע. כמו כן, חשוב לציין כי גישות קוגניטיבי התנהגותי, בנוסף לשינוי תזונתי, הנן הכרחיים להצלחה ארוך הטווח של התערבויות תזונתיות וסגנון חיים; עם זאת, זה מחוץ לתחום של ביקורת ההווה.

 

הפתופיזיולוגיה NAFLD ותזונה

הפתופיזיולוגיה של נאש לא מובנת לחלוטין. ההיבטים העיקריים של NAFLD והפתופיזיולוגיה נאש כפי שהם מתייחסים לדיאטה ותזונה.

השפעות תזונתיות על חילוף חומרים של הגוף כולו והסדרתו באמצעות השפעה על הורמונים, גורמי שעתוק, ומסלולי מטבוליים שומנים נחשבות לשחק תפקיד מרכזי ב- NAFLD. עמידות לאינסולין היא חשבה להיות גורם מפתח בהתפתחות של שני NAFLD. מחקרים רבים הראו קשר בין תנגודת לאינסולין עם NAFLD על הבסיס של בעייה בסבילות לגלוקוז או גלוקוז בצום. למרות שריכוזי אינסולין גבוהים, השטף של חומצות שומן ורקמת שומן לא דוכאו בחולים עם NAFLD, שהצביע על הנוכחות של תנגודת לאינסולין היקפי.

ברוב החולים, בתזונת יתר או בדיאטה לא מאוזנת עשויים להוביל לגלוקוז גבוהה באופן כרוני (סוכרת), אינסולין, וחומצת שומן חופשית (FFA) בריכוזים בדם. גם צריכת יתר של פחמימות וצריכת שומן מוגזמת יכולים לשחק תפקיד בעליית רמות הגלוקוז הדם, וריכוזי אינסולין, באופן עצמאי או ביחד. תנאים תזונתיים אלה תורמים להתנגדות לגירוי בשיחרור האינסולין וגירוי ספיגת הגלוקוז ברמה של רקמת השומן ובשרירי השלד, כמו גם התנגדות לדיכוי בתיווך האינסולין של הידרוליזה טרידליצרידים ברקמת שומן. ספיגת הגלוקוז בכבד אינה תלוי באינסולין, וריכוזי גלוקוז מוגברים בעופרת בדם מוגבר ספיגת הגלוקוז ע"י הכבד. גירוי בתיווך אינסולין של דה נובו lipogenesis (DNL) מוביל להמרה מוגברת של גלוקוז לחומצות שומן.



לסיכום: 

אין הסכמה על דיאטה או אורח חיים כגישה נכונה עבור חולים עם NAFLD, בעיקר בשל חוסר ראיות מדעיות. סביר להניח כי לא תהיה גישה אחת נכונה לכל החולים עם NAFLD, ולכן דיאטות תצטרך להיות מותאמות לצרכי אישיים.

הדיאטה תצתרך לכלול חומצות שומן אומגה-3, מזונות עתיר MUFA, פירות, ירקות, מזונות עשירים בסיבים וצריכה מופחתת של שומנים רוויים, פחמימות פשוטות, ומשקאות ממותקים עשויה להיות מומלצת באופן אוניברסלי לחולים עם NAFLD.

נדרשים מחקרים נוספים כדי להבהיר את ההשפעות הספציפיות של דיאטות שונות ורכיבי תזונה על בריאותם של חולים עם NAFLD.

ההמלצות הכלליות המתוארות בסקירה זו עשויות להיות מדריך שימושי לקביעת הדיאטה המתאימה לחולים בודדים עכשיו, בזמן שהמלצות המבוססות על ראיות מניסויים קליניים בעתיד הם התאספו.

מרצה ומלמד בתחומי התזונה, הרפואה והספורט בבית הספר למאמנים אוניברסיטת ת"א - וינגייט, במדרשה לתרבות הגוף - אמריקה ישראל, ובמכון מור (חברת בת של קופת חולים כללית). 


ד"ר קובי עזרא (Ph.D) מומחה לרפואה נטורופטית, תזונאי ומאמן אישי. מטפל בסוכרת, בדיאטה והשמנה, כולסטרול ושומנים בדם ועוד. לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140 כתב את הספרים: 1. אבן הפינה בתחום פיתוח גוף. 2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי. 3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאול!


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב