דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנטרים את הילדים כל הדרך אל הביטחון האישי 

מאת    [ 15/05/2014 ]

מילים במאמר: 940   [ נצפה 2216 פעמים ]

העולם הטכנולוגי בו אנו חיים, מציע התמודדויות חדשות הנוגעות למרחב הפרטי ובעיקר לפלישה אפשרית אליו על ידי גורמים חיצוניים, אשר לא רק שאינם מוכרים לנו, גם מניעיהם אינם ברורים לנו. חלקם עלולים בהחלט לפגוע בילדנו. האם תוכנות ניטור ומעקב אחר ההרגלים הטכנולוגיים של ילדנו הם הפתרון הנכון?

כל מי מאתנו אשר הפך להיות הורה טרם עידן האינטרנט והסמארטפון שייך לעידן אחר, בו הניטור ההורי והמעקב של ההורים אחרי ילדיהם היה ברור יותר, [גם לא בהכרח קל יותר]. גבולות המרחב האישי של הילדים היו מוגדרים, ואיתם גם הדרך בה הורים ניטרו את ילדיהם. במקרים רבים היה מדובר בשעת חזרה סבירה הביתה בעת בילוי, תשומת לב לשעות הבילוי של הילדים, בין אם מתחת לחצר הבית או עם חברים וידיעה כללית לגבי החוג החברתי שהילדים לוקחים בו חלק. העידן בו מחשב אישי או סמארטפון לא היו חלק מחיי היום יום של הילדים, לא הציע אפשרויות ניטור טכנולוגיים, ונדמה לכולנו כעידן "פשוט" יותר , בו היכולת שלנו לדעת מה הילדים שלנו עושים בכל רגע ורגע נתון של שעות היום, היה קל. אשר לטעון כי העובדה שלא היו טלפונים סלולאריים באותה התקופה דווקא הקשתה על המעקב אחר הילדים, וזו היא טענה ותקפה לחלוטין.

אך שנת, 1995 ,היא שנת מפנה בחדירה של רשת האינטרנט אל השיח העולמי, ובעיקר הפריצה הגדולה של מחשבים אישיים אל תוך הבתים. מחשב אישי עם חיבור לאינטרנט בו ניתן בכל רגע נתון ליצור קשר עם מעגל חברתי אחר, שונה ובעיקר לא מוכר, הפכו את אתגר הניטור של ההורים על התנהגות ילדיהם למורכב יותר. התפתחות הטלפונים הסלולריים אשר בהם יש אינטרנט מובנה, אף העצימו את המשימה הזו.

אם בעבר "ידעתם" היכן הילד נמצא, או שחשבתם כי משימת הניטור שלכם נוגעת למחשב האישי שלו, הרי שהיום, ילדכם נמצא בכל רגע נתון, בעזרת הסמארטפון ברמת נגישות טכנולוגית גבוהה במיוחד לעולם החיצוני, ואילו השליטה שלכם ויכולת הניטור שלכם יורדת במקביל.

האם מעקב חשאי אחר ההתנהגות וההרגלים של ילדיכם מספקים את התשובה הרצויה להחזרת המושכות לידיים ההוריות? ובכן, התשובה לנושא זה, בדיוק כמו הטכנולוגיה עצמה, מורכבת.

נכון, ככל שיש יותר ויותר כלים טכנולוגים, כך גם יש אפשרויות ניטור טכנולוגיות מתוחכמות יותר. החל בתוכנות מעקב אחר דפי הרשת בה צפה הילד במחשב האישי, הכללה שלכם ברשימת החברים של הילד בפייסבוק, על מנת לנטר את השיח שהוא מנהל עם חברים שם או עם זרים פולשניים וכלה בהצצה על קבוצת הוואטספ של הילד בשעת לילה על מנת לבחון במו עיניכם מהו השיח שהוא מנהל שם ובעיקר עם מי.

ישנם הורים רבים המאמינים כי ניטור יום יומי של התנהגות הילד ברשתות החברתיות, ברשת האינטרנט ובטלפון הינה הדרך היחידה להתמודד עם השינויים והאתגרים שמציע עידן הפתיחות הטכנולוגית, וכי זוהי הדרך היחידה לגונן על ילדם מפני זרים, אך צריך לקחת בחשבון כי כל ניטור, או מעקב, סופו של דבר ועניין הוא כי הוא עלול לייצר אצל הילד תחושה של פיקוח אשר לעיתים אף מובילה לרצון למרוד, למשיכה מוגברת אל האסור, ולמציאת דרכים חלופיות לעסוק בהתנהגות אשר היא מותרת לו, ביודעין. על כל מחשב אישי שיש לכם בבית עם תוכנת ניטור ומעקב הרי שיש גם מחשב אצל חברה או חברים טובים אשר משם אפשר לשלוח מסרים עליהם אינכם יכולים לעקוב.

במקרה אחד בו ניטרה אימא דאגנית את שיחות הוואטספ של ביתה עם חברה אשר הקשר ביניהן לא נראה לאם ראוי, עברו הילדות, ברגע שחשו את המעקב של האם אחר התכתבות הוואטספ של שתיהן, והבינו כי המרחב האישי שיצרו לעצמן נפרץ, לשיטה ישנה של חלופת מכתבים פיזיים האחת עם השנייה, [כן, ממש כמו פעם], על מנת להמשיך ולנהל את ערוץ התקשורת שלהן ללא ניטור הורי.

ניטור רב מדי של תנועות הילד, לא רק שאינו הרמטי כפי שאתם יכולים לראות מדוגמא זו, הרי שהוא מייצר לעיתים תחושה של אנטי אצל הילד, רצון ואף יכולת למצוא פתרונות חלופיים ואף מערער לעיתים את הסמכות של המבוגר במקום לחזק אותה.

אל מול בדיקה והצבת גבולות בלתי פוסקים באמצעות תוכנות ניטור או בדיקת הסמארטפון של הילד, יש רבים המצביעים על הנזק שנגרם למערכת היחסים ההורית עם הילד, בשל אובדן האימון של הילד בהורה, אשר רואה בהורה בשלב מסוים במקום דמות אשר בה הוא יכול לבטוח ולפנות אליה לעזרה אם נתקבל בפלישה של זר לחייו דרך הרשת, דמות שלא תציע לו בהכרח תמיכה, מה שלא בהכרח קשור למציאות, אלא יותר למשבר האמון אותו חווה הילד בשל המעקב ההורי.

בין עם אתם תומכים בפתרון לנושא פריצת המעגל החברתי של הילדים על ידי הרשת על ידי נטיעה של ערכים וקודים התנהגותיים אצל הילד, אשר ילמדו אותו להישמר מזרים גם בעידן הטכנולוגי ובין אם אתם תומכים במעקב ובניטור הדוק, הרי שאין ספק כי העידן עצמו, מציע לכם כהורים  אתגר חדש ומשתנה אשר בתוכו דווקא אתם הם אלו שצריכים למצוא את מקומכם הנכון מחדש, בתוך עולם שחוקי המשחק שלנו, משתנים כל העת ומתפתחים.

כל הורה, צריך למצוא את דרך ההתייחסות אשר מתאימה לו לתופעה זו, אך יש שתי נקודות אשר חייבות להיות ברורות:  ראשית חשוב להבין כי אכן ילדים ובני נוער זקוקים לפיקוח שכן הם חשובים לאינפורמציה אשר אינם בשלים לשאת ולהתמודד עימם.

שנית, כל דרך אשר נבחרה, צריכה להיות גלויה ומדוברת עם הילד, אל תהפכו את עצמכם לחוקרים פרטיים בכדי לא ליצור מצב של ריחוק ותסבוכת בינכם לבין הילדים. לדוגמא, אם אני יודעת כי הילד שלי מעשן ואינני יכולה לדבר איתו על כך ולפתוח את זה בגלוי, זה יצור מצדי, כהורה, תחושה של ריחוק או כעס כלפיו מה שמסבך עוד יותר את הקשר.

דווקא בעידן הזה, יותר מתמיד, יש חשיבות רבה לקשר בין ילד להורה, אם הקשר יהיה פתוח ומשמעותי עם הירארכיה ברורה אשר בה ההורה הוא המבוגר האחראי, סביר להניח כי הילד המתבגר ישתף את ההורה בצורה זו או אחרת בקשיים אשר הוא נתקבל בהם,  ואז מעורבותו של ההורה, תהיה יעילה ואפקטיבית יותר.

איכות הקשר בין הילד או הנער המתבגר לבין ההורה היא זו שחשובה במכלול ההתמודדות עם נושא הניטור אל מול האיומים אותם מציג העולם הטכנולוגי.

 

מבל אפרת פסיכותרפיסטית עובדת סוציאלית קלינית מדריכה מומחית בבריאות הנפש.  טיפול אינדיבידואלי,  זוגי ומשפחתי , הדרכת הורים, הדרכת אנשי מקצוע. בעלת קליניקה באזור המרכז ,  tratamiento  en castellano   opcional . טל. 09-9504992  ,  נייד  :  0522-529515 אתר: http://www.mabelf.co.il/ פייסבוק: https://www.facebook.com/pages/Mabel-Efrat/704153929602921   




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב