דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יקב בנימינה 2014 

מאת    [ 15/05/2014 ]

מילים במאמר: 1014   [ נצפה 8375 פעמים ]

 

יקב בנימינה . 2014

תקופה לא פשוטה עוברת על יקב בנימינה ונראה כי הגיעה זמן החלטה.

אתמול פורסמה ידיעה במדור הכלכלי בידיעות אחרונות של הכתבת הכלכלית נווית זומר כי יקב בנימינה עומד למכירה. נווית התבססה על מצגת שהוגשה לבעלי השליטה בבנימינה המצגת הוכנה על פי בקשת היקב ועל ידי חברת יעוץ מכובדת. הדו"ח הינו מפברואר 2014 ולאחר שיחה עם נווית היא אמרה לי כי היא מחזיקה עותק מהדו"ח המדובר. היקב בתחילה הגיב שלא מדובר בדו"ח  עכשווי אולם לאחר מכן בחר למסור תגובה על ידי אשת יחסי הציבור שלו אורלי סגל " כאין תגובה " .

יקב בנימינה נרכש על ידי בעלי השליטה של רשת חצי חינם לפני כ 6 שנים ב 47 מיליון שקל. היקב כלל אולמות ייצור, מבנה היסטורי , אדמות חקלאיות וכמובן אדמות שיכולות להיות מופשרות לנדל"ן לאחר שינויי יעוד. רשת חצי חינם פרוסה בכל רחבי ואני מניח שבעלי חצי חינם חשבו שיקב בבעלותם יעניק להם יתרון במכירת יין לציבור הקונים שלהם. האם נעשה ניתוח שוק לפני הקניה ? האם מי מבעלי השליטה מכיר את עולם היין והיקף שתיית היין בישראל, האם ציבור קוני חצי חינם בכלל רגיל לשתות יין וקונה יין חוץ מבחגים. על פי היקף המכירות השנתי של היקב בשנים האחרונות כנראה שאף אחד לא בדק את השאלות הללו ובנימינה לא הצליחה להתרומם ולהרוויח. אחת הבעיות המרכזיות היא שחדירה לרשתות קניה גדולות אחרות כמו שופרסל , טיב טעם וכדומה היו מאוד מינוריות בגלל התחרות של חנויות המזון ובלי כל קשר ליין. זוהי מלחמת עולם מסוג אחר.

ראוי לציין גם את ההשקעות האדירות שנעשו בתקופת המנכ"ל הקודם אילן חסון ששימש כמנכ"ל עד 2012. אילן השביח את היקב עם ציוד מתקדם ואף פתח מרכז מבקרים חדש בהשקעות של עשרות מיליוני שקלים. בסופו של דבר לקח לרשת חצי חינם להבין כי ההפסדים האדירים שהם סופגים כל שנה כנראה לא הולכים להשתנות והם החליטו על התייעלות ואיחדו את ההנהלות של חצי חינם ושל יקב בנימינה והעבירו את כל השיווק העצמאי שהיה לבנימינה לשיווק של פרי גליל. מהלך גם לא מחושב של הבעלים אשר לא הבין כי שיווק יין שייך לאנשים מקצוענים ולא לנהגי משאיות שרק באים להוריד סחורה וללכת. מהלך זה פגע שוב בתדמית יקב בנימינה שאט אט הבינו לקוחותיו שההתייחסות ליין בבנימינה בעייתית ונראה כי הלך הרוח שנוצר גרם לייננים המיתולוגים של היקב אסף פז וששון בן אהרון לא להשקיע בעשיית יינות טובים ומה שראינו שיש ההשקעה אדירה  במיתוג ובפרסום היקב אבל אין חפיפה אחת עם איכות יינותיו. אסף פז פרש מהיקב לפני שנה ואחריו בכמה חודשים פרש גם ששון כל אחד לטובת יקב אחר. ( יקב סגל ויקב מוני ). אם היה צריך עוד מסמר בארון הקבורה של בנימינה כנראה שאלו היו השניים.

כשמדובר במשקיעים שהם בעלי עסקים טובים ידוע שלא קונים עסק על מנת להפסיד ותמיד

התוכנית העיסקית היא להרוויח ואף  להתעשר ממנו בעתיד בין אם יש הצלחה מסחררת מהמוצר או בין אם אפשר לייפות אותו ולהשקיע במיתוג ואז למכור אותו בכסף רב. וכמובן שכל הזמן עומדת מול עיני הבעלים האפשרות כי אדמת הנדל"ן שתופשר לבניה או לתעשייה תהיה שווה הרבה יותר מאדמה חקלאית כולנו יודעים שמדובר במאות אחוזי רווח שמשתנים בחתימה אחת של ועדת תכנון ובניה של בנימינה. אז לכאורה הקרקע שווה כסף רב אבל  זה עדיין לא מזומן שמוחק חובות לבנקים ולספקים. במועצת בנימינה התחלף לפני מספר חודשים ראש המועצה וצריך להמתין ולראות איך העניינים יתגלגלו מבחינת הפשרת קרקעות חקלאיות ועל זה יקום וייפול דבר.

מה צופן העתיד ליקב בנימינה אין איש יודע נכון להיום יש יינן צעיר בשם יפתח פרץ וייננית טרייה בשם יעל סנדלר שהובאה מאוסטרליה ויחד הם צרכים להתמודד עם כל הבלאגן שיש ביקב. מיתוג, מלאי, עתיד היקב וכולי. לא בטוח שככה אפשר לעבוד אבל ימים יגידו.

מבחינת היקב נכון לשנת בציר 2012 הם ביקבקו כ 2 מיליון בקבוקים על פי דו"ח מועצת הגפן ובציר 2013 עדיין לא פורסם אבל הייתה ירידה בכמות וכמות גדולה של ענבים נמכרו ליקבים אחרים.

מבחינת היקב יש כמה מהלכים שנמצאים בקנה. 1:המשך הפעלת היקב בקנה מידה קטן יותר, 2: החלטה למכור את היקב כפי שעולה מהדו"ח שהוגש ליקב, 3:  מכירת נדל"ן והזרמת כסף נוסף

4: אולי הדבר שרב היקבים פוחדים שהם יעשו זה למכור את כל המלאי ומדובר בכמה מיליוני בקבוקים במחירים שישברו את השוק. ומדובר על מכירת בקבוק בפחות מ 20 שקלים לצרכן. דבר אשר יגרום לכל ענף היין זעזוע. זו מחשבה שתכניס הרבה כסף מזומן ליקב בשלב ראשון אבל ללא ספק תמוטט אותו מיתוגית אלה אם כן הבעלים של חצי חינם יחליט לעשות מהפך במכירת היין בישראל  ויעלו על הגל של מחירי " צדק חברתי " 2-4 יורו לבקבוק לא יותר.

מוקדם עדיין לדעת מה יקרה אבל בעלי היקב שומרים על שתיקה ואפילו לא מיידעים את עובדי היקב לגבי העתיד ( בכירי היקב לא ידעו על הדו"ח שהוגש לבעלים והיו מופתעים מהפרסום ).

מצד אחד יקב בנימינה הוא הרביעי בגודלו במדינה ולא נעים לראות יקב מושקע כזה קורס אולם מצד שני כמו בכל תחום כאשר הניהול לא נכון  זה מה שקורה. כשאין ראייה עתידית ואין  תכנון לטווח ארוך זה בטוח יקרה. זו אולי אות הזהרה מאוד משמעותי ליקבים גדולים אחרים ששותלים גפנים בכמויות היסטריות בלי מחשבה, יקבים שלא קוראים נכון את השוק, יקבים שלא דואגים לטפל בגפנים נגועות, יקבים שמחליפים יינן כל שנתיים שלוש ולא בונים על מסורת ארוכת טווח של יינן מוביל, יקבים שלא דואגים לעלות את תצרוכת היין בארץ על ידי מהלכים משותפים ביניהם והתחרות מעבירה אותם על דעתם, יקבים שלא משכילים להתאגד לאזורי יין, יקבים אשר לא מצליחים להפעיל שום לובי בכנסת על מנת לבלום חוקים דרקונים שנפלו עליהם כרעם ביום בהיר ויקבים שחייבים לחזק את מועצת גפן יין על מנת שיוכל לייצג אותם מול השלטון הבירוקרטי. הגיע הזמן להתאגד כדי שתהיה לכם מילה בשוק, נכון להיום כולם מחליטים בשבילכם ואף אחד לא מתייעץ או שואל את דעתכם אפילו בשום תחום.

יקב בנימינה הוא לא עוד יקב בוטיק קטן שסוגר בשקט שעריו, לנפילתו של יקב בנימינה יהיה after shock מאוד רציני. שישפיע על כל התעשייה. נכון שבטווח הקצר יקבים ייהנו מפחות מתמודד על מדפי היין אבל לאחר מכן יבינו כולם שהתמוטטות ענף היין בארץ החלה.

 

 

תגובת היקב  לשאלות ששאלתי הן כאמור : אין תגובה.

תגובת דוברת מועצת  בנימינה וראש המועצה פנחס זוארץ לא התקבלו עד לרגע שליחת הכתבה לעורך.

 

 

שף אלון גונן  קייטרינג אל בריו, מסעדת LA MIERER in Bastia  כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו  ובאתר היין אדום או לבן ובעל טור  בהארץ  און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב