דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה בין אותנטיות לגסות רוח 

מאת    [ 10/05/2014 ]

מילים במאמר: 599   [ נצפה 3846 פעמים ]

ישנם אנשים המרשים לעצמם בשם האותנטיות לומר אמירות פוגעניות. שהות בחברת אנשים אלה גורמת לך להרגיש שהאינטראקציה עימם גורמת לך להרגיש רע ביחס לעצמך. האנשים "האותנטיים" מגיבים פעמים רבות בכעס, האשמה, זלזול וביקורתיות - כאשר נראה שאין להם מושג עד כמה הם פגעו באחר. בנסיון לדבר איתם על הפגיעה הם יענו לך "מה שאתה רואה, זה מה שאתה מקבל" או "אני אמיתי" הם מכריזים בגאווה על עצמם "אני אומר בדיוק מה שאני חושב וחושב מה שאני אומר...", "ביקשת כנות, זה מה שאני עושה, נכון...?". פעמים רבות אנשים נשארים חסרי מילים לנוכח אמירות אלה. אך החוויה המרכזית היא ש"הכנות", למרות שהמילים ונימת הקול פוצעים ומכאיבים, קשה מאוד להגיב להצהרות כאלה של אותנטיות.  

קיים הבדל מהותי בין להיות אותנטי לבין להיות פוגעני, וולגרי, חסר נימוס והתחשבות, בוטה ובלתי נסבל. אותנטיות אמיתית איננה באה לומר לאנשים מה אנו באמת חושבים שלא בסדר איתם. חשוב לדעת כי אותנטיות, בשום דרך, איננה מתיישבת עם האשמה, שיפוטיות, גרימת בושה ומבוכה לאחר. התנהגות מסוג זה הינה ההיפך מאותנטיות - זו התנהגות הגנתית הבאה לשמור על האדם הפוגע מפני כאב ופגיעות.  

אותנטיות הינה חוויה פנימית של האדם, ללא קשר למה שחושבים על האחר. מדובר בדרך בה האדם חווה את עצמו, כולל הפחד שמא האחרים יגלו עד כמה אני כואב, רגיש ופגיע. אנשים החווים עצמם חשופים, כואבים, עצובים, חרדתיים ופגיעים משקיעים כוחות רבים בהסתרת רגשות אלה. הם בעיקר עסוקים בלהסתיר את הזדקקותם בקרבה, רוך, הכלה והבנה. 

במקום להכיר ולקבל רגשות אלה בתוכנו, קורה ההיפך: בכל פעם שמזהים אותם אנו נכנסים לעמדת התקפה ולהתגוננות אוטומטית כמו במלחמה ישנן שלוש תגובות של "fight, flight, or freeze" . תגובה זו של fight (מלחמה) נובעת מהרצון והצורך להימנע מפגיעה עמוקה יותר, בכך שהיא איננה מאפשרת לאנשים להתקרב אלינו וכך נהיה פחות חשופים לכאב ופגיעות.  

אנשים המעליבים אחרים אינם בהכרח מונעים מתוך כוונות זדוניות. אלא שהם אינם מודעים לחוויה הרגשית העמוקה המניעה אותם - אולי משום שהכאב מאיים מידי. התגובה המעליבה הינה קצה הקרחון לתחושות הפנימיות - מדובר בתגובה והתנהגות הזמינים באותו רגע, היא באה "כתחליף" לתחושה כעס ואשמה.  

אילו אנשים אלה היו עוצרים לרגע את התנהגותם האוטומטית ומתחברים באומץ לב למקומות עמוקים יותר, יש להניח שהיו מוצאים בתוכם תכונות הרבה יותר אוטנטיות מאשר אלה שעל פני השטח. חיבור כזה עשוי לחשוף בפניהם רגשות אוטנטיים לא פשוטים כמו: פחד, חוסר בטחון, חוסר אונים, כאב וכדומה. נראה שלכאורה קל יותר להיכנס למצב אוטומט של אוטנטיות/גסות רוח, מאשר להתמודד עם רגשות כואבים ועידון ההתנהגות.  

אוטנטיות כרוכה בתהליך התבוננות פנימית, הכרה בכך שאנו פוגעים ונפגעים ובצורך בשינוי. ייתרה מכך, אוטנטיות משמעותה תהליך קילוף שכבות והורדת מסכות, כשהכעס הוא השכבה הראשונה. אם נעצור רק בעידון הכעס, לא נהיה אוטנטיים כלפי עצמנו. ככל שאנו נחשפים יותר לרגשות הבסיסיים המניעים אותנו (לדוגמא: כאב) נגיב פחות בצורה אימפולסיבית אינסטנקטיבית. 

חלק גדול ממה שעושה אותנו אנושיים אלה הם הרגשות העמוקים והרכים שלנו. לכן, חשוב שעם אנשים משמעותיים לנו, נשתף באופן אותנטי מה מרגישים, במקום לפעול מתוך אימפולסיביות מוכרת וזמינה. כאשר אדם מסוגל "להתחבר ולהתיידד" עם הרבדים העמוקים של רגשותיו - הוא עשוי לגלות שיש בו תכונות נפלאות אותם הוא יכול לחלוק באופן מרתק עם אחרים.  

אותנטיות הזורמת ממקום חם וטוב בלב, קלה יותר להכלה ותגובה. אותנטיות ללא רכות ואיכפתיות עשויה להתפרש כגסות רוח. כדי להישאר אוטנטי, ממקום טוב, יש להיות מודע לדפוסי התנהגות אוטומטיים-הגנתיים, לוותר על חשיבה ועקרונות נוקשים, ללמוד להסתגל למציאות שונה ומשתנה. הצורך בשליטה מוחלטת היא חוויה קשה עד בלתי נסבלת.  

תרגיל קטן: אחד הדברים שניתן לעשות בשלב ראשון הוא לתרגל עצירה, לקחת נשימה, להתבונן פנימה ולשים לב לרגשות ולתחושות ברגע נתון. מה היא הרגשה עוברת לך בגוף בטרם אתה מגיב? תרגיל זה עשוי לסייע לך למצוא מילים המשקפות את האותנטיות האמיתית שלך, את האיכפתיות והרצון להתחבר לאחר ולהיות מוערך על ידו.

חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית קלינית-מדריכה MSW. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.

פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב