דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יינות סמוקים קיץ 2014 

מאת    [ 01/05/2014 ]

מילים במאמר: 1238   [ נצפה 3792 פעמים ]

 

יינות סמוקים ( רוזה ):

לאט לאט תופסים יינות הרוזה את מקומם ויותר אנשים מתחילים להבין שהיין הזה שהוא לא לבן ולא אדום פשוט מתאים כמו כפפה למזג האוויר הישראלי. יינות רוזה נעשים מענבים אדומים בשיטת עשייה של יין לבן. עיקר הבעיה של יקבים קטנים לייצר יין רוזה טמון ברובו ביכולת הקירור של הנוזל.

המון שנים עשו רוזה בישראל כבדרך אגב. היה חסר צבע אדום במיכל של היין האדום אז שאבו מיץ והשאירו פחות נוזל על הקליפות במיכל כך שהקליפות צבעו טוב יותר את המיץ והייתרה שנשאבה הפכה להיות יין רוזה . לא תמיד הייתה הקפדה על העשייה ולא ממש התייחסו איליו כנדרש ועשו רוזה כבדרך אגב והתוצאות ברובם היו קטסטרופליות. אני חושב שדווקא כתבות ענייניות של שגיא קופר ואלדד לוי העניקו לייננים מוטיבציה לייצר רוזה טוב ונכון. אי הוויתור של מבקרי היין וכתבי היין הם אלו שדי הצילו את הרוזה הישראלי ומנעו מייננים להתייחס ליין הסמוק הזה כיין שולי.

היום כולם רוצים לעשות יין רוזה, אלו שמקפידים מצליחים אלו שמחפפים פוגעים בשמו הטוב ועלולים להבריח את הקהל שמתחבר לסמוקים הנפלאים והכל כך מתאימים לאוכל ולמזג האוויר בישראל. רק שתיית סמוקים טובים וראויים תגרום לעליית הצריכה כל נוזל אחר שיש לו קצת ורדרדות בלחייו וטעמי תותי פרוטי לא ראוי בעליל להיקרא סמוק. את אלו השאירו בצד שיסמקו להם מבושה.

 

 

 

רוזה סוסון ים: בלנד מענבי סנסו, קונאג' וגראנש.

אני אתחיל עם הרוזה האחרון שטעמתי שבוקבק לפני מספר ימים ונעשה על ידי יקב סוסון ים. זו הפעם הראשונה שזאב דוניה עושה יין סמוק ובסך הכל ביקבק ממנו כ 600 בקבוקים. 300 מהבקבוקים נמכרו לשף איל לביא מרוקח ים ורוקח שוק והיה לי הכבוד להיות חלק מסיעור המוחות שהייתה בטעימה הזו בה החליט אייל על הרוזה הספציפי הזה להיות היין שילווה את המנות במסעדה שלו.

 

הרוזה של סוסון ים נעשה בסגנון  עמק הרון. ענבי ה COUNOISE  תורמים ליין פלפול וחומציות טובה וארוכה, ענבי CINSAULT הם זן המעניק ארומטיות ורעננות ליין, אפשר למצוא את הזן הזה בכל אזור דרום לבנון והם עושים ממנו יין אדום זני. ענבי הגראנש ביין הזה מאוד מינוריים ועומדים רק על 5% הם העניקו רכות ותיבול של גרגרי-יער.

12.5% אלכוהול, צבע היין ורדרד עדין כדג הסלמון, ריחות נקיים של פרי צעיר ותוקפני, האלכוהול מורגש ומרגש.

בפה היין חומצי עם מתיקות עדינה שבאה לידי ביטוי בעיקר באפטר טייסט, היין מאוד מתובל וטעמי אשכולית אדומה מוצקה ומרעננת. זה יין עם נוכחות טובה שיחזיק מצוין מנות של דגים מתובלים, בשרים על האש ואפילו נקניקיות חריפות. יופי של יין. מחיר: 82 ש"ח לבקבוק אחד או 70 ש"ח בקניית 6 בקבוקים. יש רק 300 בקבוקים. חוויה.

 

יקב פלטר רוזה 2013: 13.2% אלכוהול, בלנד של גראנש, קברנה וקברנה פרנק.

ריחות של פרי הדר עדינים, בפה אפשר לחוש אבטיח בשל עם קלמנטינה חמצמצה.

צבע היין ורדרד בהיר ומאוד יפה. חומציות טובה ואפטר טייסט עם עיקצוץ אלכוהולי שמעניק טוויסט מאוד יחודי. יין לגבינות בשלות, עופות בגריל והאמת סתם להתענג על הבקבוק. 70 ש"ח VFM

 

יקב לוריא רוזה 2013: 13.5% אלכוהול. בלנד של קברנה סובניון, מרלו וברברה.

צבע ורדרד סלמון נקי וצלול. יין מאוד חד וקריספי, באף הברברה שולט ויש התפרצות של פרחים ודובדבנים, בפה המרלו במיטבו ואפשר לחוש את התות שדה הבשל, האפרסק ומעט ל'יצי' בקצוות. אפטר טייסט נעים מאוד. הקברנה סובניון שאמור היה לתת גוף ותיבול חריף יותר קצת מפריע לשני הזנים שמאוד מתאימים לרוזה. מחיר היין 80 ש"ח VFM

 

יקב הר אודם רוזה 2012: 13% אלכוהול, בלנד של קברנה סובניון וסירה. צבע אדום בהיר צלול ונקי. ריחות של תות שדה עדין ומעט פטל. בפה האפרסק הלבן שולט עם מעט ליים ואשכולית, יין מאוזן להפליא עם אפטר טייסט משובח. 70 ש"ח יופי של יין. להקפיץ בשמן זית כבדי עוף.

 

 

יקב אסף : רוזה זינפנדל 2013: יין בסגנון קליפורני. היין עשיר בריחות אופייניים לזן הנפלא הזה וקצת בועט במוכר שצריך להיות ביינות רוזה. ריחות של עשבי תיבול רטובים, מעט וניל, טבק ואפילו הפלפל יוצא החוצה. בפה ובעיקר בחלק האחורי של הלשון יש עיקצוץ של טבק ומעט שוקולד. מעניין שהוא משחרר טעמים של זינפנדל אדום ובד בבד אני יודע שהוא לא חווה חבית או השריה מאוד ארוכה של הקליפות וזה מה שמרתק בזינפנדל של אסף, כמו שכתבתי רוזה לא אופייני ולא מוכר לחיך הישראלי. שונה , מעניין ומרתק.  75 ש"ח VFM שווה להכיר. יין להמבורגר ועל האש בכלל.

 

יקב הרי גליל, רוזה 2013. 12.5% אלכוהול. יין עם ריחות חזקים בעיקר של תות שדה בשל ורימונים עם מעט ליים בקצוות מה שכבר נותן ליין תחושת רעננות מדהימה. בפה מתיקות קלה ונעימה המון תבלינים עם דובדבנים חמוצים ופומלה בשלה. יין מאוד מאוזן ומאוד נעים לשתייה. 50 ש"ח VFM מדהים. יין לגבינות קשות, דגים  ופירות ים.

 

 

 

יקב ויתקין: מסע ישראלי ורוד 2013: בלנד מענבי סירה, קריניאן טמפריניו וקברנה פרנק.

12.5%  אלכוהול. צבע ורוד אדמדם, ריחות של פירות אדומים בשלים, מידי הייתי אומר. בפה יש מתיקות של תות שדה ופטל ריבתי, באפטר טייסט יוצאים תבליני הטמפריניו אבל לא מספיק עם עוצמה, האלכוהול בגלל המתיקות לא מספק ונעלם מהר. אין תחושת רעננות כמתבקש מיין צעיר .

66 ש"ח    VFM

 

 

יקב דלתון: רוזה 2013. 13.5% אלכוהול. ריחות טובים של פרי הדר מעט בוסריים לצד תות שדה בשל, בפה יש טעמי פירות אדומים עם מעט פלפל. היין מאוד מאוזן וזורק כל הזמן עוד ועוד טעמי פרי קלילים מענגים. יופי של רוזה. 45 ש"ח VFM מעולה. מחיר מצוין. פיצות עם סלמי או אנשובי. עופות בגריל ורוסטביף, שאפו.

 

יקב ברבדו רוזה: 100 אחוז ענבי קברנה פרנק, 13% אלכוהול.

מדובר בסוג של תותי פרוטי. מתיקות מוגזמת, גוף קליל מאוד, אין שום דבר בחלל הפה שצריך להיות ביין ( יובש, אלכוהול, עפיצות ), אין שום דבר שמזכיר קברנה פרנק אם ציפיתי לרמזים ירוקים הם לא היו אם ציפיתי לפלפל שחור, סיגליות, פלפלים ירוקים, עשבי תיבול טריים גם הם לא היו. נאדה. עבודה מאוד חובבנית רק על מנת לייצר רוזה כי השוק דורש אז ניתן לו. 92 ש"ח VFM  מוגזם לחלוטין.

 

יקב רקאנטי: רוזה 2013. ענבי ברברה עם תוספת מרלו. ריחות טובים של אפרסק לבן, בפה יש המון טעמים עשבוניים מאוד מעניינים. המרלו העניק את המתיקות המעט מעיקה עלי באופן אישי אבל בסך הכל היין מעניין ומאוזן . 69 שקל VFM  . בשרים קרים.

 

 

יקב קסטל: רוזה 2013:בלנד של מרלו, מלבק וקברנה פרנק. צבע ורדרד סלמון. רוזה מתוחכם עם ריחות מאופקים של תות שדה, רימון ודובדבן צעיר, בפה יש פירות הדר וניחוחות קלילים דל דבש, היין מאוד מינרלי שפותח מאוד יפה את התאבון. לדעתי איפוק היין מעיד על שהיין יצא מוקדם מידי לשוק וחבל. 99 ש"ח . סלמון מעושן, קצת כבד אווז מטוגן ( קצת אבל ) וגבינות בשלות.

 

 

יקב עגור: רוסה 2013 . בלנד של קברנה פרנק, מורבדור וקברנה סובניון. 13% אלכוהול

אחד היינות הטובים שטעמתי. צבע סלמון יפה, בעל גוף קל בינוני, ריחות קלילים של דבש וניחוחות עשבוניים, בפה יש חבילת טעם מורכבת של תות שדה, פירות יער חמצמצים ,רימון בשל, המון מינרליות, יין חסון ומאוזן להפליא. יופי של יין שמתאים אפילו לתבשילים. 84 ש"ח VFM

 

יקב בזלת הגולן רוזה: קברנה סובניון עם תוספת ענבי איזאבלה. 14% אלכוהול.

היין מתהדר בצבע אדום חזק צלול ונעים, באף יש ריחות של סוכריות דובדבן ותותים, בפה יש טעמי פירות יער ואוכמניות בשלות על גבול הריבה ומה שמעניין זה המרירות שמקבלים בבליעה ובאפטר טייסט, מרירות נעימה מאוד. יין טוב. 99 ש"ח VFM מעט יקר מידי. בשר על הגריל.

לסיכום: הקיץ הזה , בעיקר יינות רוזה.

שף אלון גונן  קייטרינג אל בריו, מסעדת LA MIERER in Bastia  כתב ומבקר היין של אתר אכול ושאטו  ובאתר היין אדום או לבן ובעל טור  בהארץ  און ליין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב