פיתוח עסקי הוא תחום שעבר התפתחות רבה מאוד בשנים האחרונות. עד לפני זמן לא רב זה היה מינוח שהיה שייך כמעט באופן בלעדי לשוק האמריקאי (business development).
כמו דברים רבים שיובאו אלינו מאמריקה - פרץ לחיינו בשנים האחרונות המונח של פיתוח עסקי.
גם לפני כן חברות נזקקו לפיתוח עסקי על מנת לגדול ולכבוש שווקים חדשים - בין אם בשוק המקומי או בשוק הבינלאומי. אך קודם לכן המינוח הזה היה נפוץ פחות. ואיתו גם התדמית העסקית של החברות שנתנו שירותים של פיתוח עסקי וייעוץ לפיתוח עסקי.
פיתוח עסקי כולל את התוכנית העסקית והשיווקית של העסק. זה יכול להיות עסק חדש או עסק קיים. אין כמעט עסק שלא זקוק לייעוץ של פיתוח עסקי. כיום לא קיים מנכ"ל בחברה גדולה או קטנה שלא עוסק בתחום או שאין לו סמנכ"ל לפיתוח עסקי. אך חברות רבות נזקקות לשירותיהם של יועצים חיצוניים המומחים במתן שירותי ייעוץ לפיתוח עסקי. מטרת הייעוץ היא להגדיל את נתח השוק של אותה חברה, להגדיל את קהל הלקחות שלה ולעיתים לפלח נכון יותר מי הוא בדיוק הלקוח הפוטנציאלי שלה.
ישנן חברות לא מעטות בארץ כיום שמספקות את השירות הזה. המודל, כאמור, הוא מודל אמריקאי. היום יותר ויותר חברות ואנשי עסקים מבינים שהם מוכרחים לתכנן ולבצע תוכנית עסקית מקיפה ורב שלבית – כזו שתמקסם את אפשרויות ההתפתחות והצמיחה של העסק שלהם.
מובן גם שאנו חיים כיום בחברה שהיא גם תחרותית מאי פעם וגם בעלת תודעה צרכנית מפותחת ביותר. בעולם כזה ישנה חשיבות רבה עוד יותר לאסטרטגיה השיווקית של העסק. אסטרטגיה נכונה, בשילוב עם ניהול קמפיין נכון – תוביל לצמיחה בהכנסות ובהיקף המכירות של המוצר.
ראוי לציין שבתחומים מסוימים השוק מאוד רווי במתחרים. תוכנית עסקית חכמה היא המפתח להצלחה גם כשהשוק תחרותי ורווי.
אריק כהן הוא עורך של מגזין בתחום הפיתוח העסקי.