דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יהלומי הדמים 

מאת    [ 06/04/2014 ]

מילים במאמר: 463   [ נצפה 2654 פעמים ]

יהלומי הדמים (או 'יהלומי הקונפליקט') זהו שמם של יהלומים אשר מופקים ונמכרים באופנים בלתי חוקיים. הביטוי הנ"ל נודע לראשונה בעקבות דוח שפרסם ארגון חברתי בריטי ובו תואר השימוש לרעה שנעשה ביהלומים כאמצעי מימון לפעולות לוחמה ומעשי טרור המבוצעות על ידי ארגוני מחתרתיים ולוחמי גרילה באפריקה וגובות חייהם של עשרות אלפי אנשים.

יהלומי הדמים יהיו על פי רוב יהלומים אשר נמצאים באזורי סחף ועל מנת להפיקם מספיקים אמצעים בסיסיים וזולים (בניגוד לכריית יהלומים ממעמקי האדמה אשר כרוכה בהשקעה יקרה ומורכבת הרבה יותר). על מנת להשיג כסף ושליטה באמצעות היהלומים - אותם ארגונים מנכסים לעצמם בכוח או באמצעות שיתופי פעולה עם נציגי שלטון אינטרסנטיים ומושחתים את שדות היהלומים. לאחר מכן, על מנת לאתר ולהפיק את יהלומי הדמים, נוקטים אותם גורמים בשיטות אכזריות המפרות זכויות בסיסיות של אזרחים חפים מפשע, דוגמת ניצול מחפיר של חסרי ישע, חטיפות, כפייה ואיומים, ואף פגיעות פיזיות ורציחות. בלתי נתפס שישנם נשים עם טבעות אירוסין על אצבעותיהן שהגיעו באמצעות דרכים כה אכזריות.

ככל הידוע, השימוש ביהלומי הדמים תפס תאוצה בתחילת שנות ה-90' של המאה ה-20' בתום המלחמה הקרה בין ארה"ב לברה"מ, לאחר שארה"ב ודרום אפריקה הפסיקו לתמוך במורדים שפעלו במדינת אנגולה כנגד השלטון הקומוניסטי ששרר בה. על מנת להמשיך את מלחמת האזרחים ללא תמיכת המערב הצליחו המורדים להשתלט על חלק ניכר ממרבצי היהלומים שבאנגולה ולממן באמצעותם את המשך הלחימה במדינה. בשנת 1998, לאחר חשיפת התנהלות המורדים, הטילה מועצת הביטחון של האו"ם סנקציות על מכירת יהלומים שמקורם באנגולה. בשלוש השנים הבאות נחשפו זירות נוספות במרכז אפריקה בהן שגשגה תעשיית יהלומי הדמים - אשר יצרה מעגל אלימות אינסופי שבו הרצון להשיג ולשלוט בשדות היהלומים התאפשר רק באמצעות יהלומים.

בסוף שנות ה-90' של המאה ה-20' הוערך כי סחר ביהלומי הדמים תופס כלמעלה משני שליש של כלל היהלומים הנסחרים בעולם שמלוטשים לאחר מכן לאותם תכשיטי יהלומים הנמכרים בעולם כולו . יחד עם זאת, ככל שעלתה המודעות הציבורית ברחבי העולם לדרכים האלימות בהן מופקים יהלומי הדמים ולשימוש שנעשה בהם, גברה הדרישה להתערבות בנעשה. בתחילת שנות האלפיים התאגדו גופים ממשלתיים ופרטיים מתחום היהלומים בעיר קימברלי שבדרום אפריקה וייסדו את "תהליך קימברלי" (KPCS).

מטרת העל של התהליך הינה יצירת אמנה ובה מערכת סדירה אשר מתעדת את מסעו של כל יהלום מרגע כרייתו והלאה, ועל ידי כך למנוע מסחר ביהלומי הדמים. בשנת 2003 התקבלה אמנת קימברלי בברכה על ידי למעלה מ-70 מדינות החברות באו"ם. באמנה נקבע כי מסחר ביהלומים גולמיים יתאפשר רק בין מדינות החתומות על האמנה ויגורש מן המסחר כל מי שעוסק ביהלומי הדמים. כמו כן, נקבע כי עבור כל יהלום תופק 'תעודת קימברלי' מטעם המדינה שמייצאת אותו ; ולאחר ליטושו מועצת היהלומים העולמית (WSC) תפיק תעודה נוספת המאשרת את כלל נתוניו. מדינת ישראל נחשבת לאחת מיוזמות תהליך קימברלי והינה המדינה הראשונה בה הופקה 'תעודת קימברלי' והמדינה השנייה שעברה את ביקורת על פי הסטנדרטים של האמנה. הערכות כיום הן כי היקף התפוצה של יהלומי הדמים ירד בשיעור ניכר לאחוז אחד בלבד מכלל היהלומים הנסחרים בעולם.

אתר דיימונד סטור הינו אתר להשוואת מחירים של טבעות אירוסין ותכשיטי יהלומים בין בתי עסק שונים מהבורסה ליהלומים ברמת גן.


 



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב