דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השפעת התזונה על טרשת עורקים 

מאת    [ 10/03/2008 ]

מילים במאמר: 1005   [ נצפה 6047 פעמים ]

מחלות לב וכלי דם הינן גורמי התמותה הראשונים בישראל ובעולם המערבי. קרוב ל- 40% מהתמותה הינה ממחלות לב וכלי דם. בעוד שמחלות אלו במערב במגמת ירידה בישראל הן במגמת עליה.

בארה"ב, לפחות 68 מיליון אנשים סובלים מבעיה לבבית מתוכם 1.1 מיליון בשנה חווים את החויה של התקף לב (MI ). לפי ה CDC המרכז לבקרה ומניעת מחלות בארה"ב מחלות לב וכלי דם גורמות ל 800 אלף מיתות בשנה, כ 36% מכלל המיתות. הבסיס למרבית מחלות אלו הוא תהליך טרשתי שגורם לסתימה של העורקים.

טרשת עורקים לא נגרמת מגורם אחד בלבד. מחלה זו היא שילוב של מספר גורמי סיכון שכוללים היבט פיזי נפשי וגנטי. כדי למנוע את המחלה צריך לבדוק את מכלול גורמי הסיכון להבין מאין נובעים גורמים אלו ולהציע טיפול שלוקח בחשבון את מכלול הגורמים.רוב גורמי הסיכון נובעים מהפרה של האיזון שהגוף נמצא בו ולכן כדי לרפא עלינו להביא את הגוף לאיזון והיתר יעשה ע"י כוח החיות שהאדם ניחן בו.

ממחקרים אפידימיולוגיים חשובים שנערכו בארה"ב (פרימנגהם) ובאירופה (PROCAM ) זיהו מספר גורמי סיכון להתפתחות טרשת עורקים. הגורמים נחלקים לגורמים קבועים וגורמים משתנים. בין הגורמים ניתן למצוא: היפרלפידמיה, יתר לחץ דם, השמנה, עישון, סוכרת, הומוציסטאין, אי פעילות גופנית, גיל מתקדם, סיפור משפחתי, מין. בשנים האחרונות התווספו מספר גורמים חדשים כגון: רמה גבוהה של Lp(a) או lipoprotein (a), גורמי קרישה מוגברים כמו פיברינוגן וכן PAI-1 או plasminogen activating inhibitor-1, חוסר איזון בין חומצות שומן אומגה 3 לאומגה 6 ורמה מוגברת של .CRP

לרשות הרפואה המשלימה מגוון רחב של טכניקות וטיפולים כדי למנוע את הטרשת כגון: טיפול תזונתי, צמחי מרפא, דמיון מודרך, מדיטציה, רפלקסולוגיה, תוספים ועוד. במאמר זה נתרכז בטיפול בתזונתי .

טיפול התזונתי בניגוד לטיפולים הקוונציונליים מצריך ברוב המקרים שנוי באורך החיים של המטופל שלא תמיד המטופל מוכן לעשותו. כדי להצליח בטיפול התזונתי חשובה מאד המחויבות של המטופל לטיפול ובלעדיה הטיפול עלול להיכשל.

הטיפול כולל הוצאת כל המזונות התעשייתיים ורעלים מיותרים שכוללים עישון, פחמימות מזוקקות, שמנים מוקשים ומזוקקים, חומרי צבע וטעם, ממתיקים למיניהם, מיונז, גבינות קשות, בשרים,נקניקים, מזונות מעושנים ומשומרים,משפרי טעם ומשקאות מעוררים.

המאכלים המומלצים כוללים - ירקות ופירות, שמנים איכותיים כמו שמן זית ושמן פשתן שעשיר באומגה שלש (אפשר זרעי פשתן טחונים) יוגורטים ביו, דגים ממים עמוקים, אגוזים , דגנים מלאים וקטניות.

פירות ירקות דגנים מלאים וקטניות עשירים בסיבים. לסיבים מיחסיים מספר תפקודים עיקריים: שיפור תהליכי עיכול, הורדת רמת הכולסטרול בדם (במיוחד LDL ) הורדת רמת הגלוקוז בדמם של סוכרתיים, מניעת סרטן בדרכי בעיכול ושמירה על משקל תקין.
מהפירות ניתן לציין במיוחד את מיץ הרימונים שנחקר ע"י פרופ' מיכאל אבירם מהטכניון והוכח שהוא עוזר במניעה של טרשת עורקים. שתיית מיץ הרימונים גרמה לעיכוב משמעותי בחמצון הכולסטרול ובמקביל - לירידה ב- 30% בגודל החסימה שבעורקי הקרוטיד במשך 4 שנים, לעומת קבוצת ביקורת נמצאה עליה בחסימה בכ- 10% לשנה.
הכח הריפוי של הצמחים הירוקים ידוע זה מכבר. המשותף לכל המזונות האלו הוא הכלופיל. תכונות הכלופיל הם: טיהור וניקוי הכבד, עוצר גידול חיידקים, מנטרל רעלים, מפחית רדקלים חופשיים, בונה דם ורקמות, מחדש פלורת מעיים, משפעל אינזימים ליצירת ויטמינים.

הטיפול התזונתי נחקר ונתמך על ידי מחקרים חשובים עם מספר רב של משתתפים.

להלן מספר מחקרים שמחזקים את השערה שמזון הוא גורם חשוב במניעת טרשת עורקים.

1. במחקר האחיות המפורסם שהשתתפו בו 80,000 אחיות ופורסם ב- JAMA, נמצא שככל שצריכת הדגנים המלאים גדלה, כך יש ירידה בתחלואה של מחלות הלב הכליליות. את התוצאה ניתן להסביר כנובעת מרכיבי התזונה המצויים יותר בדגנים מלאים כמו סיבים, חומצה פולית, ויטמין E, ו B6. נמצא שצריכה מוגברת של דגנים מלאים צמצמה את הסיכון להתקפי לב ב-56% יחסית לצריכה של לחם לבן.

2. מרכיב נוסף של התזונה שמשפיע על טרשת עורקים הוא היחס הין אומגה שלש לאומגה שש. בניסוי הרופאים המפורסם, נמצאו במעקב כ-22 אלף רופאים אמריקנים ממין זכר, נמצא שבאלה מהם שאכלו אחת לשבוע ארוחת דגים נמצאה ירידה של 52% במוות פתאומי מהתקף-לב בהשוואה לאלה מבין הרופאים שם שצרכו דגים פחות מפעם אחת בחודש.

שומני הטרנס בנמצאים במיני מאפים מסוכנים כוון והם מונעים את הפעילות של חומצות השומן החיוניות אומגה 3 ואומגה 6. ככל שכמות הטרנס גדלה באוכל זה גורם לעליה LDL וירידה ב HDL. שומני הטרנס גורמים גם לעליה של LP(a) , יחסית לשומנים אחרים, שהוא אחד הגורמים לטרשת עורקים.

3. מחקר באוכלוסיה של 600 נחקרים קובע שכל 2% עליה בחומצות שומן טרנס מגדיל את הסיכוי למחלות לב ב 25% .

4. קבוצת חוקרים מבית ספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרוורד ערכה מחקר מקיף על מנת לקבוע את השפעת צריכה של אגוזים ושקדים. חלק מנתונים נלקחו מהמחקר של האחיות. המחקר לימד שצריכה קבועה של אגוזים צמצמה את הסיכון ללקות בהתקף לב בכ- 35% .

5. במחקר אחר שהוא אחד ההבטים של מחקר האחיות שפורסם ב NEJM ניתן לראות את השפעת התזונה על מחלות הלב. המחקר נערך על אוכלוסיה של כ80,000 נשים בגילאים 34-59 שלא היו להם בעיות לב או בעיות כרונית אחרות. תוצאות המחקר מצביעות על מזונות שמאיצים את התהליך הטרשתי לעומת שמזונות אחרים שמאיטים אותו.

להלן התוצאות:
- החלפה של 5% מצריכת אנרגיה משומן רווי לקלוריות מפחמימות גרמה לירידה של 17% במחלות לב.
- לעומת זאת אם נחליף את צריכת השומנים חד בלתי רווים בפחמימות הסיכוי יעלה יותר מ 20%
- החלפה של 2% צריכת קלוריות משומן טרנס בשומן בלתי רווי גרמה לירידה של 53% בסיכוי למחלות לב.
- והחלפה של 5% מצריכת הקלוריות מפחמימות בקלוריות משמנים רב בלתי רווים הפחיתה את הסיכוי למחלות לב ב 38%.

6. מזון נוסף שעוזר במניעה של טרשת, שפחות ידוע לציבור הרחב, הוא הג'ינג'ר. במחקר שנעשה בארץ ופורסם Journal of Nutrition נבדקה השפעת של ג?ינג?ר על התפתחות טרשת עורקים בעכברים מתוכננים גנטית להיות חולים בטרשת. הקבוצה שקבלה 250 מיקרו גרם הראתה את האפקט הגדול ביותר והתוצאות היו:
ירידה בטרשת בשיעור של 44%, ירידה של הטריגליצרידים והכולסטרול (27% ו 29% בהתאמה), ירידה בשיעור של 53% של VLDL , ירידה בשיעור חמצון ה LDL והצמתיות הטסיות.

לסיכום ניתן לראות מהמחקרים הרבים שנעשו על גורמי הסיכון של טרשת עורקים , נושא התזונה הוא גורם חשוב וצריך להתחשב בו כאשר מטפלים במחלה זו.

מקורות
(Pitchford - 2002)
Circulation 2001; 103:2922-7
Archive Internal Medicin. 2007;167:346-353
(The Doctor?s Heart Cure- Sears 2004)
Life extension - 2003
(1995Encyclopdia of Natural Medicine- Pizzorno & Murry)
Am. J. Clinical Nutrition, Sep 1999; 70: 412 - 419
JAMA 1999;281:1998-2004
Volume 337:1491-1499 - November 20, 1997 - NEJM
JAMA.2002; 287: 1815-1821
New eng. Journal of medicin- 1997; 337:1491-1499
Journal of Nutrition. 2000;130:1124-1131
אמנון בצלאל נטורופת ND
http://www.naturalcure.co.il
www.eft.org.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב