דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אחריות ניהולית בשוק ההון 

מאת    [ 10/03/2008 ]

מילים במאמר: 546   [ נצפה 3719 פעמים ]

לנושא האחריות הניהולית היבטים רבים אשר חייבים להתבצע בצורה אפקטיבית מסיבות רבות, אשר חלקם הוא תרומה לעובדים המנוהלים, ללקוחות החברה, ובמידה מסוימת גילוי של אזרחות טובה.

לאור הגילויים האחרונים בשוק ההון הישראלי, עולות יותר ויותר בשוק ההון הצעות להבטיח שקיפות מלאה ללקוחות ולפרט את רמת הסיכון בכל מכשיר פיננסים בו משקיע הציבור את כספו .

מהם ההיבטים של האחריות הניהולית ,השלכותיה המוסריות, חברתיות ואתיות?

התייחסות לשאלה זו תוצג בדוגמאות שלהלן:
העסקת עובדי קבלן
בארגונים רבים מועסקים עובדי קבלן. מבנה העסקה זה פוטר מהמנהלים את ההתמודדות עם ניהול עובדים איכותי, תגמולם, פיטורין, ועוד.
העסקת עובדי קבלן מייצרת ארגון המושתת על תלותיות, ללא תרבות ארגונית מובנית, חוסר נאמנות הדדית, פגיעה במוסריות בהיבט של פגיעה בערכי יסוד כשוויון (שכר מופחת מעובד ארגון) ולעיתים קרובות פגיעה בתנאיהם של העובדים המהווים פגיעה אתית במובן של עקיפת מנגנוני קביעות, תקני כ"א וכו.
סוגית העסקת עובדים קבלן מייצרת בריחה מאחריות ניהולית, מהעדר מוסריות ואינטגריטי.
אחריות ניהולית במינוי עובדים

מנהלים חדשים רואים בהרבה משימות אתגר, מאמצים שינוים ומלאים רוח התלהבות, לעיתים עד כדי כל שאינם נוטים להכיר את רמת הסיכון שהארגון יכול לשאת, אינם מבינים את שיווי המשקל בין העזה אסטרטגית ובין הכרה בגבולותיהם של סיכונים סבירים. מינוי מנהלים ראוי שיעשה מתוך תשומת לב מעבר לתוצאות העסקיות לטווח הקצר.
מינוי מנהלים בעלי אופי הרפתקני המבקשים להצליח, לקבל בונוסים - לא יחסמו ע"י מנגנוני בקרה ופיקוח לאווירה שמשדרת ההנהלה יש חשיבות. אם ההנהלה משדרת שרק התשואה חשובה ויש להשיגה בכל מחיר, בלי להתחשב יותר מדי בסיכון, היא מכינה את הקרקע להימור הגדול. לתפקיד מנהל השקעות ראשי חשוב לוודא בחירת מנהל בעל ניסיון רב, אשר "עבר" שוק מניות נופל

למנהלים בעלי אמביציות גבוהות לגבי ביצועיהם, הקובעים יעדים גבוהים לאנשי המכירות, המדרבן אותו לפעול בכל דרך לעמידה ביעדים אלו , לעיתים התוצאה דווקא בעוכרו של בית ההשקעות.


אחריות ניהולית בשוק ההון - בעידן של תחרות אגרסיבית

"הקודים של הברוקרים הישראלים אינם ראויים לעולם העסקים, אנו חיים ביחד באקווריום. מי שישבור את הקירות עלול למצוא גם את עצמו נשפך עם המים"
הדו"ח הבודק את המצב של פריזמה משקף נאמנה לא רק מה שקרה בחצר של לובש, אלא מה שקורה בחלק לא קטן של בתי ההשקעות המתחרים שלו. מערכי בקרה רופפים, ילדים בני 30 הרודפים אחרי תשואות גבוהות בכל מחיר גם במחיר של ספקולציות פרועות, דיווחים לקויים וחריגה מהביטחונות, אלה הפרקטיות המקובלות בשוק ההון הישראלי ומי שמנסה לצבוע אותן כתופעה ייחודית לפריזמה עושה שקר בנפשו. (מתוך מאמר נסיך הגיות והשפל, אלי ציפורי, גלובס).





על בתי ההשקעות לבחון את האחריות הניהולית שלהם, כיצד פועלים המנהלים בתקופות של שפל בשווקים, במה הם נגועים ולא יתפלאו בעתיד על מעורבות גוברת של רגולציה.
כשלים מהותיים המאותרים בבתי השקעות נוגעות בין היתר בשערוך נכסים לא סחירים (פרפקט, ילין לפידות אקסלנס), כשלים בהתנהלות הנהלת החברה, ועדת ההשקעות, רואה החשבון, המבקר ומבקר הפנים.

לקיחת אחריות אישית של רון לובש והפיכתו לפעיל בניהול בית ההשקעות הינו בהחלט צעד, גם אם מאוחר במידת מה, ללקיחת אחריות ניהולית. ההתחייבות לפיצוי המשקיעים אף היא היבט של אחריות ניהולית אולם אף היא נעשית במישור שלאחר מעשה. ואילו כאן נדרשת פעילות מניעתית מקיפה.

בארגונים הפועלים ללא שמירה על מדיניות ניהולית מוגדרת הטומנת בחובה אחריות ניהולית, תיפגם רמת האפקטיביות ושביעות הרצון של העובדים בארגון עצמו, איחורים, היעדרויות ועד נטישת עובדים. תופעה המתבטאת אף אצל הלקוחות החשופים לתוצאות שאינן משביעות רצון, בד בבד עם מסע שיווקי נרחב של המתחרים להבלטת הכשלים.

ואת הפעילים המרכזים בשוק ההון הישראלי נותר לשאול, האם הינך פועל מתו אחריות ניהולית?

רות בידרמן
יועצת ארגונית, מאמנת עסקית בכירה, מנחת סדנאות ומנכ"ל אינסייטס-ייעוץ ופיתוח עסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב