דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סבלבארד - ארכיפלג בים הארקטי. פרק ראשון. 

מאת    [ 26/02/2014 ]

מילים במאמר: 510   [ נצפה 3525 פעמים ]

טרומסו העיר הגדולה ביותר בנורבגיה (בשטח). בקצה הצפוני של היבשת. הגעתי לשם בטיסה  מאוסלו  ותוך פחות משעה עזבתי אותה בטיסה  ללוינגרבין בירת הארכיפלג הצפוני סבלבארד.

שעה וחצי של טיסה שהחלה בעשר ושלושים בלילה באור דימדומים והסתימה  בחצות באור יום. משך חמישה חודשים השמש לא שוקעת בסבלבארד. היא סובבת במעגל במרומי הרקיע ומשבשת את השעון הביאולוגי.

לוינגרבין - עירה קטנה וצבעונית, עיירת כורים שהפכה למוקד  תירותי. האוניברסיטה הצפונית בעולם. "בנק הזרע" המשמר במעבה האדמה באחד ממכרות הפחם הנטושים זרעי צמחים למקרה  של אסון גלובלי . מספר מסעדות, בתי מלון בודדים וקניון קטן עם חנות  מזכרות. מהמזח הקטן יצאנו לשייט.

יונתן 4 שם היכטה בה שטנו, עשרה ימים. " מה קרה לאחד, לשתיים ולשלוש" שאלנו את מרק,  הסקיפר ההולנדי. את התשובה קבלנו מאוחר יותר. אחת היתה קטנה, שתיים קצת יותר גדולה, שלוש עוד קצת וארבע זאת הנוכחית יכטה מברזל באורך עשרים מטר, גובה התורן עשרים ושישה מטר, שטח המפרשים 220 מ"ר והמהירות 9 קשר. ובה שנים עשר מיטות.

הפיורדים שמחים לקראתנו - פני הים בסוף מאי - כמעט נקיים מקרחונים. ההרים מכוסים בחלקם בשלג ובקרח המחליק אט אט במדרון אל המים. הקרחונים מחורצים ומבוקעים, צבעם נע מלבן שלג לאפור כהה וקולם  רועם  מלווה ברעש של מים ניתזים כשהם מחליקים אל מימי הפיורד.

בלילה אור יום וביום גם כן. כשהשעון מסמן תשע או עשר זאת השעה שיש לעגון. מרק מפנה את היכטה אל החוף. באיטיות רבה הוא משיט אותה לתוך אחד הפיורדים ומטיל עוגן. שרשרת העוגן אורכה 120 מטר. תמרון הטלת העוגן לא תמיד מצליח, והוא מנסה פעם שניה ולפעמים גם פעם שלישית. לאחר ההטלה מנסה מרק להשיט את היכטה. כשהמנוע מגרגר  ומתאמץ  והיכטה  לא זזה ממקומה זאת הצלחה.

במהלך היום יוצאים אל הים הפתוח ושטים בכוח הרוח, נכנסים ויוצאים מהפיורדים הרבים. מטילים עוגן במרחק מה מהיבשה ויורדים לסירת גומי קטנה (דינגי) לטיול קצר על החוף. נושמים את האויר הקר של שפיצברגן - האי הגדול בארכיפלג, את האויר הנקי המרוחק מכל  ציווליזציה. מתבוננים בצמחיה המעטה, בעופות הרבים ומחפשים את בעלי החיים הימיים והיבשתיים. את כלבי הים, את הלוויתן, את הנבתנים ואת דובי הקוטב.

הציפורים אלה המקננות בחגווי הסלע. אלפי ציפורים משמיעות את קולם. הפולמר והסקואה -הארקטיק סקואה והפורין סקואה, קיטי ווק. הארקטיק טרן שמקננת על האדמה ותוקפת כל מי שמתקרב לקינה. היא נחתה על ראשי פעם ופעמיים. הגילמוט  הדומה לפנגווין הדרומי, ליטל אוק והפאפין אדום המקור - הציפור הלאומית של איסלנד.

החיים על הסיפון.

התאים קטנים וצפופים, מיטה מעל מיטה. המיטה העליונה קרובה לתקרת התא. הארונית כה קטנה שאינה מכילה את חפצי. תא השרותים קטן וצפוף, השטיפה נעשית במי ים - מפמפמים בידית המשאבה כדי  להעלות את המים. השפכים נאגרים במיכל היכטה ומרוקנים בנמל הבית. באנטרטיקה אסור להטיל מים על החוף כאן בסבלברד זה מותר.  בשרותים כתוב: Hy  guys don't make a masse, please seat doun

זה אומר שיש צורך להתפשט ולשים את הישבן החמים שלך  על מושב האסלה הקר והרטוב - פעמים אני מוותר על ה"תענוג" ומשתין בעמידה.

בטינה נערה נורבגית - כהיידי בת ההרים עם צמות בלונדיניות - אמונה על הנקיונות ועל הכנת הארוחות. בערב ההפלגה היא הכינה ארוחת קבלת פנים מרק גולש מתובל וטעים להפליא. במהלך ההפלגה הכינה ארוחות מגוונות ישראלית, מכסיקנית, נורבגית והולנדית בהדרכתו של הסקיפר ההולנדי שלנו.

המשך יבוא.

 ברכה לכל דיכפין


http://www.thegiftcardsstore.com/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב