דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המדינה כצופה מן הצד. 

מאת    [ 17/02/2014 ]

מילים במאמר: 511   [ נצפה 1684 פעמים ]

 

המושג "מדינת שומר הלילה" לקוח ממדע-המדינה, ובא לתאר צורת שלטון של מדינה, בעלת התערבות מינימאלית בחיי היום-יום ובשלטון כלפי האזרחים במדינה. למעשה, מלבד שמירה על ביטחון האזרחים, וכן שימוש במערכת המשפט, שניהם לצורך מניעה של הפיכה או אנרכיה, המדינה אינה מתערבת בחיי האזרחים, בכל שאר תחומי החיים.

לדעתי, ניתן בהחלט לומר כי גם ישראל צועדת בדרך הבטוחה להגדרתה כמדינה כזו. כבר היום המדינה ממעטת להתערב בעניינים רבים, שבעבר היא בהחלט נתנה עליהם את הדעת. הדוגמאות הן רבות, ומגיעות מתחומים רבים, בהם בעיקר הנושא החברתי-כלכלי.

אחד הסממנים העיקריים לכך, נוגע בעיקרון ההפרטה. המדינה כיום מרבה מאד בהפרטה של שירותים רבים מאד, בתחומים שונים ומגוונים בהם: בריאות, חינוך, תרבות, רווחה, דת,  כלכלה ועוד. הפרטתם של שירותים רבים כל כך, אינה בהכרח מטיבה עם האזרחים, ובמקרים רבים קורה בדיוק ההיפך מכך, וזכויותיו של חלק מציבור האזרחים נפגעות מאותם צעדי הפרטה מסיביים.

אם בעבר המדינה נתנה שירותים רבים לציבור התושבים, הרי שכיום אותם שירותים הופרטו ברובם לחברות פרטיות ומסחריות, שאמורות לתת לציבור את אותם השירותים. חלק אחר של אותם שירותים, הועברו לטיפולן של עמותות וארגוני-צדקה שנכנסו לוואקום שהשאירה המדינה, והם אלו שמטפלים במגוון רחב של בעיות בקרב ציבור האזרחים.

אבל לא מדובר רק בהפרטה. גם במקרים בהם השירות לאזרח נשאר בידי המדינה, היא לוקה בשירות לאזרח, כאשר לעיתים המדינה אף מתנערת באופן חד-צדדי מאותם אזרחים שאמורים לקבל מהמדינה את השירות אותו הם זכאים לקבל.

המקרים הם רבים, לפניכם מספר דוגמאות אקטואליות לימינו: המשבר ברפואה הציבורית, המלחמה בפשע המאורגן, הדיור הציבורי, רווחתם של הקשישים בכלל וניצולי השואה בפרט, רווחתם של מוגבלים ונכים, הטיפול בנושא הגז הטבעי, מערך התחבורה הציבורית, ההתמודדות עם אסונות במקרי-חירום, הטיפול בפליטים והמסתננים, הטיפול בתשתיות לאומיות, מערכת החינוך הכושלת והמיושנת, הורדת יוקר-המחיה בכלל והדיור בפרט, מתן שירותי-דת ראויים, ועוד מקרים ודוגמאות רבות.

אין מדובר במקריות או במחדל כלשהו. המדינה בוחרת לא להתערב (או להתערב באופן מוגבל מאד) בכל אותם מקרים. גם לא מדובר בכך שהמדינה אינה יכולה לטפל במקרים הללו, היא פשוט לא רואה את עצמה כזו שצריכה לטפל בכך, וסיבותיה עימה.

פה טמון היתרון מבחינתה של המדינה בשימוש בהפרטה. כך יכולה המדינה לטעון כי היא דווקא נתנה את המשאבים לארגונים פרטיים, והם אלו שלא טיפלו כראוי ולא העניקו לאזרחים את השירות לו הם זכאים. כאן נשאלת השאלה מדוע מלכתחילה מפקירה המדינה שירותים כה חיוניים לאזרח, לאותם גופים פרטיים. האם ניתן לצפות מחברה עסקית, בעלת אינטרסים כלכליים, לתת לציבור את השירות שהמדינה אמורה לתת? האם ניתן לצפות מעמותה העובדת בהתנדבות, לפתור את מצוקתם של האזרחים? האומנם אין למדינה אחריות כלפי אזרחיה, גם בתחומים שאינם קשורים רק לביטחון ולהגנה.

לדעתי, המדינה חייבת לחזור ולטפל בעצמה באותן בעיות רבות המעיקות על ציבור האזרחים. כפי שהמדינה יודעת היטב לגבות מיסים ולדרוש מהאזרחים לשרת בצבא, כך חייבת המדינה לתת לאזרחים את השירות המגיע להם, וכן לעמוד לעזרתו של האזרח כאשר הוא נזקק לסיוע. אם המדינה לא תעשה כך, היא עלולה לדרדר את מערכת-היחסים שלה עם האזרח לשפל שאין כדוגמתו. זהו מצב מסוכן מאד הן לאזרח והן למדינה, מצב שבו מתערערת הלגיטימיות של השלטון במדינה בעייני האזרחים, ומשם קשה מאד להחזיר את האמון של האזרח במערכות-השלטון במדינה. לשם פשוט אסור לנו להגיע.

 

 

צפריר זוהר


סטודנט למדעי-המדינה ויחב"ל


הרצליה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב