דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זיהומים פטרייתיים בציפורניים 

מאת    [ 12/02/2014 ]

מילים במאמר: 1454   [ נצפה 4081 פעמים ]

זיהום פטרייתי של ציפורניים הוא נפוץ מאוד בימינו. הזיהום גורם לציפורניים להתעבות ולכיעור ולעיתים אף לכאבים. תרופות שונות לעיתים קרובות עובדים יופי לנקות את הזיהום אך יש לקחת אותם לאורך מספר שבועות.

מי מקבל זיהום פטרת ציפורניים?

היום כאשר לא מעט אנשים סובלים מפטרת ציפורניים בשלב כלשהו של חייהם נפגעות יותר הציפורניים ברגליים מאשר באצבעות. היא שכיחה יותר אצל אנשים מעל גיל 55 ואצל אנשים צעירים החולקים מקלחות משותפות כגון שחיינים, ספורטאים.

כיצד מקבלים זיהום פטרת ציפורניים?

* התפשטות מדלקת עור פטרייתיים, לדוגמא בכף רגל של ספורטאים כשיש זיהום פטרייתי של עור הרגליים זה עלול להתפשט לציפורניים אם דלקת העור אינה מטופלת בהקדם.

* זיהום ציפורן עלול להופיע לאחר שזיהום הציפורן מתבסס בציפורן. הפטרת עלולה להתפשט לאצבעות הידיים במידה ותגרדו אותה באמצעות ציפורניי הידיים.

* זיהום פטרת ציפורניים נוטים להופיע באם וכאשר אתם שוטפים אותם בתדירות גבוהה או שהם נמצאים במים לאורך זמן רב. לדוגמא: אם אתה בשלן או מנקה. שטיפה קבועה ומתמדת עלולה לגרום נזק לעור המגן על בסיס הציפורן, זה עשוי לאפשר לפטריות "כרטיס כניסה".

* הציפורן האחרונה שניזוקה נוטה יותר גם להדביק את השאר.

* יהיה לכם סיכוי מוגבר לפתח זיהום פטרייתי בציפורן בתנאים אחרים שונים, לדוגמא: מחלת הסכרת, פסוריאזיס, זרימת דם לא תקינה, מערכת חיסונית ירודה (איידס, כימותרפיה) או מצב בריאות כללי גרוע.

* זיהום והופעת הפטרת ציפורניים נפוצה יותר אצל אנשים החיים בסביבת אקלים חם ולח.

* כמוכן עישון מגביר את הסיכוי להתפתחות דלקת פטרת ציפורניים.

* בחלק מהמקרים שלא נראים לעין חיידקי פטריות יכולים לצוץ ולהופיע "כרעם ביום בהיר" וללא התראה או יכולת להסביר מה מקור ההידבקות.

מהם התסמינים של זיהום פטרת הציפורניים?

לעיתים קרובות הזיהום הוא רק בציפורן אחת אך מאוד ייתכן כי כל השאר תדבקנה אחת אחר השנייה. בתחילה הזיהום הוא ללא כאבים. הציפורן עשויה להיראות עבה ודהויה (לעיתים קרובות בצבע ירקרק, צהוב). בדרך כלל אלו הסימפטומים אך יחד עם זאת זה עלול להיראות ממש מכוער ורע הסיפור.

לפעמים הזיהום הפטרייתי הופך ליותר גרוע, כתמים לבנים או צהובים יכולים להופיע בנקודה בה הציפורן יוצאת מהעור מתחת לציפורן. לפעמים כל הציפורן יכולה להיות מכוסה, הציפורן עלולה להתרכך ולהתפורר וליפול. העור ליד הציפורן עלול להיות מוסת. אם הטיפול בפטרת הציפורניים מוזנח הדבר עלול להרס מוחלט של הציפורן ובסופו של דבר להוביל לכאבים עד כדי כאבים בהליכה רגילה ולא נוחה.

האם יש להתחיל לערוך בדיקות?

מצב ציפורניים אחר יכול להיראות כמו זיהום פטרייתי לכן כדי לאשר את האבחנה הרופא ייקח דוגמה על ידי גירוד חלק מהציפורן כדי לשלוח למעבדה לבדיקה.

מהו הטיפול לפטרת הציפורניים?

 לא לטפל

זוהי גם אפשרות אך רק אם הזיהום מתון ואינו מאיים או שלא גורם לסיפטומים. לדוגמא: ציפורן קטנה אחת עשויה להיות נגועה אך נטולת כאבים ודאגה מינורית לכן ישנם אנשים שמעדיפים לא לקחת טיפול כי:

* טיפול אינו תמיד מביא לתוצאות ריפוי הזיהום. שיעורי הריפוי הם 60-80%.

* טיפול שמנקה את הזיהום לא תמיד מביא לשיחזור מלא של מראה הציפורן למצב נורמלי.

* התרופות נגד הפטרת ציפורניים צריכה להילקח במשך חודשים ולפעמים אף יותר.

* למרות שתופעות הלוואי נדירות, הם גם לא נעימות כאשר הם מתרחשים.

האפשרות לטיפול יכולה להישקל במועד מאוחר יותר אם הזיהום מחמיר או אם סתם שיניתם את דעתכם. יחד עם זאת טיפול בדר"כ מומלץ במקרים הבאים:

* סימפטומיים בעיתיים לדוגמא: אם ההליכה כואבת ולא נוחה עקב ציפורן נגועה.

* מראה החריג של הציפורניים גורם לירידה בתחושת הביטחון העצמי.

* אם אתם סובלים מסכרת, מחלת כלי דם או הפרעה ברקמות (בגלל סיכון גבוה יותר לזיהומי חיידקים וצלוליטיס).

* המחשבה כי זיהום ציפורניים הינו המקור לפטרת עור וזיהום בגוף.

* יש לך או עשוי להתפתח בעיות קשות עם המערכת החיסונית שלך. לדוגמא: אם אתם מקבלים מספר טיפולים נגד מחלת הסרטן.

תרופות

טבליות נגד פטריות לעיתים קרובות מנקים את הזיהום הפטרייתי בציפורן. התרופה כמוכן מנקה כל זיהום נלווה בעור, כגון בכף הרגל. הרופא שלכם בדר"כ ימליץ לכם על אחת משתי התרופות הבאות, התרופה שתיבחר תלויה בסוג הפטרייה והזיהום אינדבדואלי, אך בכל אופן שתי התרופות הללו גורמות לתופעות לוואי במספר קטן של אנשים לכן יש לקרוא בעיון רב את העלון לצרכן שמצורף לאריזת התרופה כדי לדעת את הרשימה המלאה של האזהרות והתופעות לוואי האפשריות.

טבליות טרבינאפין – המינון למבוגרים הוא 250 מ"ג פעם ביום בין 6 שבועות ל 3 חודשים לציפורניים בידיים ובין 3-6 חודשים לציפורניים ברגליים. שיפור נראה לעין ניתן לצפות לאחר תום חודשיים בטיפול לידיים ושלושה חודשים לטיפול בציפורניי הרגליים.

טבליות איטראקונזול – ניתנת בד"כ כטיפול פולסי, הכוונה למבוגר המינון 200 מ"ג פעמיים ביום (ולא פעם ביום) למשך שבוע אחד בסדרה נוספת לאחר 21 יום. זיהומי ציפורניי ידיים דורשים שני סדרות טיפול ואילו זיהום פטרת הרגליים דורשת חזרה של 3 פעמים.

מחקרים מראים כי לפחות ב 5 מתוך 10 מקרים הציפורן תחזור להיראות נורמאלית לחלוטין שוב לאחר טיפול. בכ – 2 מקרים נוספים מתוך 10 הפטרייה תינקה מהציפורניים אך מראה הציפורן לא יחזור להיות נורמאלי שוב. ציפורניים בידיים נוטות להגיב טוב יותר לטיפול מאשר הציפורניים ברגליים. אחת הסיבות לטיפול כושל היא שאנשים מפסיקים לנטול את התרופה טרם המועד.

צבע נגד פטריות ציפורניים (לכה לציפורן)

לכה לציפורניים המכילה את התרופה "המורופלין" הינה אלטרנטיבה לרוב (אך לא כל) הסוגים של פטריות המדביקים ציפורניים. תוכלו לקנות את הלכה מבתי המרקחת השונים וגם במרשם. עם זאת יש לזה נטייה לא לעבוד ולרפא כראוי כמו שתרופה שנלקחת דרך הפה יכולה להשפיע. הרופא ייעץ לך במידה וזה מתאים לסוג הפטרייה והזיהום שלך. לדוגמא, זה עשוי להיות שימושי אם הזיהוםהוא רק לקראת סוף הציפורן, טיפול זה אינו נוטה לעבוד כל כך טוב במידה והזיהום בסמוך לעור או כרוך בעור סביב הציפורן.

יש לשים את הלכה לציפורניים בדיוק כפי שניתן מהרופא להצלחה מירבית. ייתכן שתצטרכו טיפול של חצי שנה עד שנה של מריחת לכה רפואית לציפורניים כדי לראות תוצאות. "טיוכנזול" הוא פיתרון נוסף שיכול להיות מיושם על הציפורניים וזה נגיש באמצעות מרשם רופא, אם כי מחקרים מראים כי הוא אינו יעיל כמו "המורופלין".

הסרת ציפורניים

אם טיפולים אחרים נכשלו ישנה אפשרות להסיר את הציפורן על ידי ניתוח קטן שנעשה בהרדמה מקומית בשילוב עם תרופות נגד פטריות.

אפשרויות חדשות יותר

חיפושים אחר שיטות טיפול חדשות לטיפול בזיהום פטרייתי בציפורניים כוללים טיפול באמצעות ציוד רפואי כמו לייזר ואולטראסאונד. התוצאות הראשוניות חיוביות אך יש צורך בראיות נוספות על תוצאות לטווח ארוך של טיפולים.

מה לחפש בטיפול

מבט על הציפורניים במהלך טיפול בזיהום פטרייתי, הפטריות שנהרגו במהלך הטיפול נשארים על גבי הציפורן עד ותוך כדי שהציפורן גדלה החוצה. ציפורן טריה ובריאה גדלה מבסיס הציפורן הוא סימן לכך כי הטיפול מצליח. לאחר שתסיימו את מהלך הטיפול, ייקח מספר חודשים לחלק הישן והנגוע לגדול החוצה ולנשור. הציפורן החדשה והבריאה ממשיכה לגדול קדימה, כאשר הוא מגיע לסוף האצבע לרוב הציפורן תיראה במראה הטבעי.

ציפורניי ידיים גדלים מהר יותר מציפורניים ברגליים, כך שהם עשויים לחזור למצבם הנורמאלי מהר יותר. זה עלול לקחת עד שנה לאחר תחילת טיפול לפני שהציפורניים ברגליים יחזרו למצבם הקודם שוב ושישה חודשים בציפורניי הידיים להיראות נורמאלי לחלוטין.

התייעץ עם רופא אם נראה כי אין כל התחדשות וצמיחה של ציפורן חדשה בריאה לאחר מספר שבועות של טיפול. עם זאת הזיהום יכול עדיין להגיב לטיפול גם לאחר שתסיים תקופה של טיפול בתרופות. סיבה לכך היא שתרופה נגד פטרת ציפורניים נשארת כ 9 חודשים לאחר הפסקת הטיפול בציפורן.

מה אוכל לעשות כדי לעזור?

קחו את התרופה שניתנה לכם על פי ההנחיות ולא להרים ידיים. תופעות לוואי הם נדירות אך אם אתם מזהים משהו פנו מייד לרופא.

לפניכם מספר טיפים לטיפוח ציפורניים כאשר יש דלקת וזיהום עם או בלי תרופות:

* שימרו על ציפורניים מקוצצות ושייפו כל ציפורן עבה.

* השתמשו במספריים או קוצץ נפרד לקיצוץ ציפורניים נגועות כדי למנוע זיהום והדבקה של ציפורניים נוספןת בריאות והימנעו מלשתף את הקוצץ עם אנשים נוספים במשפחה בדיוק מאותה הסיבה של חשש מהידבקות.

* הימנעו מפציעה של הציפורניים. לדוגמא אם האצבעות חשופות השתמשו בכפפות כותנה לשימוש רטוב ובכפפות עבות וכבדות לעבודה יבשה.

* אם אצבעות הרגליים מושפעות השתמשו בנעליים מצויידות כראוי עם מרחב לבוהן הרגל.

* שימרו על כף הרגל קרירה ויבשה ככל שניתן.

מניעה של זיהומים פטרייתיים ברגליים

מחקרים מראים כי 1 ב 4 מקרים בהם הזיהום נוקה מהציפורן חוזר בתוך תקופה של 3 שנים. אחת מהדרכים למנוע התקף נוסף של זיהום בציפורניים היא לטפל בכף הרגל מוקדם ככל שניתן כדי לעצור את התפשטות הזיהום לציפורן. בכף הרגל היא נפוצה ולולה לחזור על עצמה מעת לעת. זה קל לטיפול עם קרם אנטי פטרייתי שתוכלו לרכוש בבתי מרקחת או באמצעות מרשם רופא. הסימן הראשון לכך הוא  גירוד מדורג הולך ומתחזק בעור בין האצבעות. כמוכן:

* נסו למנוע פגיעה בציפורניים, דבר שעשוי להגדיל את הסיכון להתפתחות דלקת בציפורן.

* לבישת כפכפים במקומות ציבוריים ורטובים כמו מקלחונים, בריכות שחייה, ברחבת הבריכות שחייה, חדרי הלבשה ועוד.

* הימנעו מלחלוק מגבת משותפת.

* שיקלו להחליף נעליים ישנות שעשויות להיות נגועות בזיהום פטרת ציפורניים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב