דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדרך הטובה ביותר לבחירת מערכת מיזוג, אוורור או צינון 

מאת    [ 12/02/2014 ]

מילים במאמר: 1364   [ נצפה 2535 פעמים ]

השוק כיום מספק שפע סוגי מזגנים, אשר מציעים דגמים מגוונים בעלי תפוקה וגודל משתנים. בשנים האחרונות, משקיעים היצרנים משאבים מרובים בפיתוח טכנולוגיות חדישות, על מנת לאפשר ללקוחותיהם שימוש נוח ויעיל.
מאחר ולרובנו, קניית מזגן מהווה הוצאה כלכלית משמעותית ובנוסף, דורשת התקנה מקצועית, רצוי לבחון כמה נתונים שיסייעו בבחירת מזגן המותאם לצרכים המיוחדים לכם.

שיקולים בבחירת מזגן

1. מטרת המזגן – האם המזגן אמור לתת מענה לשטח הכולל של הבית או העסק או שהוא מיועד לאיזור מסויים? למה משמש אותו החלל ומהו מספר האנשים השוהה בו בשגרה?
2. נתוני המקום –ישנה חשיבות רבה לנתונים הפיזיים של המבנה; מהו שטח החלל המיועד? האם קיימים קומות או מפלסים פנימיים? מהו גובה התקרה? כמה דלתות וחלונות ישנם ומאילו חומרים הם עשויים? מהו טיב האיטום במקום? האם מדובר בקירות גבס, לבנים, בטון או זכוכית?
3. מיקום – לאיזור הגיאוגרפי ולתנאי האקלים השוררים בו ישנה השפעה מכרעת בבחירת מזגן וכך גם לכיווני הרוחות. האם המבנה שוכן באיזור הררי, בשפלה או בסמוך לים? האם הוא פונה לכיוון צפון, דרום, מזרח או מערב? מה מידת הלחות בסביבה?
4. תקציב – אין להתעלם מהיכולת הכלכלית הן עבור הרכישה והן עבור התחזוקה העתידית השוטפת.
המשווקים של חברות המזגנים מספקים לרוב ייעוץ מקצועי בבית הלקוח. מומחה מוסמך מגיע אל המקום על מנת לבדוק את מכלול הנתונים המפורטים לעיל. על סמך הנתונים, עורך היועץ חישובים הכוללים עומס חום, צריכת חשמל וכדומה, על פיהם נקבעת המלצתו הסופית.
על פי רוב, ההמלצה כוללת מספר אפשרויות מתאימות לבחירת מזגן ואופן התקנה; עם זאת, כדאי תמיד לפנות למשווקים נוספים לקבלת חוות דעת שניה או שלישית.

סוגי מזגנים

מזגנים נחלקים לכמה סוגים עיקריים, אשר לכל אחד מהם מאפיינים ייחודיים, יתרונות וחסרונות. להלן סריקה קצרה של מזגנים מפוצלים, מערכות מזגן מרכזיות, מזגנים ניידים ומזגני חלון.

מזגן מפוצל
מזגן מפוצל מורכב משתי יחידות נפרדות; יחידה חיצונית הקרויה, מעבה ויחידה פנימית הקרויה, מאייד.
המעבה, המותקן מחוץ למבנה, מורכב ממנוע המזגן (מדחס), מאוורר (מפוח), בטריה ורכיבים חשמליים אחרים.
המאייד, המותקן בתוך המבנה, כולל תרמוסטט, מאוורר, יחידת פיקוד (אלקטרונית) ופתחים המשמשים לכניסה ויציאה של האוויר.
צנרת גז ורשת חשמלית מחברות בין שתי היחידות, ורצוי שהמרחק ביניהן לא יעלה על 6 מטרים, מאחר והארכה נוספת גורמת לירידה של כ-5% בתפוקה למטר.

ישנם שני סוגים של מזגן מפוצל:
• מזגן עילי – מזגן מפוצל המותקן בגובה של כשני מטרים מגובה הרצפה ופתחי האוויר שלו ממוקמים בצידו התחתון.
• מזגן רצפתי – מזגן מפוצל המותקן בגובה של כ-20 ס"מ מעל הרצפה ופתחי האוויר שלו ממוקמים בחלקו העליון או בחזית.
יתרונו של מזגן מפוצל עילי בכך שאינו תופש שטח שימושי, בעוד מזגן מפוצל רצפתי מצטיין בטווח רחב יותר של זריקת אוויר. ככלל, פעולת שני הסוגים יעילה ושקטה והבחירה תלויה בעיקר בההעדפה האישית של הלקוח.

מזגן מפוצל, עילי או רצפתי, קיים בשתי גרסאות נוספות:
• דו-מזגן - מזגן המשמש שני חללים בעלי קיר משותף. ניתן להתקין דו-מזגן כיחידה אחת, בעלת פתחים אחוריים ליציאת אוויר, הפונים אל החדר הנוסף, כאשר הפעלת המזגן נעשית מהחדר בו נמצאת החזית, או כשתי יחידות המותקנות גב אל גב, המאפשרות שליטה בשני החללים.
• רב מאייד – מזגן מפוצל בו המעבה מכיל שני מדחסים, המחוברים למאיידים נפרדים.

מזגן מרכזי ביתי
מטרתה של מערכת מרכזית ביתית הינה מיזוג כולל של הבית, על כן, אף היא בנויה באופן מפוצל; מעבה חיצוני ומאייד פנימי.
המאייד מותקן קרוב לתקרת המבנה, אם בעליית הגג או בגג הרעפים ואם מעל לתקרה דקורטיבית, הנבנית במיוחד.
המעבה ממוקם מחוץ למבנה בשל הרעש ופליטת החום. אי לכך, לא כדאי למקם אותו מעבר לקיר בו פועל המזגן.
מהמאייד יוצאות תעלות עשויות פח או צינורות מבודדים, המובילים את האוויר לפתחי המזגן בחדרים. כיוון התריסים, המצויים בקצות התעלות, מאפשר שליטה נפרדת בפעולת המזגן בכל אחד מן החללים. מזגן מרכזי ביתי מתאפיין בצריכת חשמל גבוהה ובמקרים רבים מחייב חיבור חשמל תלת-פאזי. מן הראוי לציין, שמזגן העולה על 2.0 כ"ס מחייב קו חשמל נפרד.

התקנת מערכת מרכזית מצריכה בנית תשתית מיוחדת, המותאמת לצנרת ותכנון מדוקדק של מיקום היחידות והצינורות בכדי להמנע מהתנגשות עם מערכות אחרות, היושבות על הקירות או תקרת המבנה כמו תאורה, מערכות שמע ועוד. על ידי שיתוף פעולה בין יועץ מיזוג ואדריכל, אפשר לבנות מגבס תקרות מונמכות, מעוצבות ומותאמות לחלל, בהן תוסתרנה תעלות המיזוג.

כחלק מההיצע, ישנן מערכות מיני מרכזיות, המאפשרות התאמה של מערכת המיזוג לגודל החלל או מתן שליטה מדויקת במערכת, שמובילה לחיסכון משמעותי באנרגיה.
מערכת מתקדמת אחרת מיחדת לכל איזור תרמוסטט משלו; כך, ניתן לכוון, בעת ובעונה אחת, מידות חום שונות עבור חדרים נפרדים ואף להפסיק את פעולת המערכת בחללים השונים, על פי הצורך.

מזגן נייד
מזגן נייד מתאים למי שאינו מתגורר במקום קבוע או עבור חללים, בהם לא נעשה שימוש תכוף. מזגן נייד אינו מצריך התקנה מקצועית; את המעבה ניתן לתלות על מנשא מחוץ לדלת או חלון ולחברו למאייד נייד המאובזר בגלגלים. מזגנים ניידים מוצעים במספר דגמים, חלקם מיועדים לקירור בלבד ואחרים כוללים חימום. מזגן נייד מתאפיין לרוב בפעולה שקטה ויעילה.

מזגן חלון
המונח, מזגן חלון, אינו מותיר מקום רב לדמיון. מדובר ביחידה עצמאית אותה מתקינים בחלון או בפתח, אותו יוצרים במיוחד לטובת המזגן.
מזגן חלון מודרני אינו רועש ומגושם כשהיה בעבר. המעבר הישיר בין החוץ לפנים מאפשר חדירה של אוויר נקי וטרי לחלל החדר ומחירו נמוך משל מערכות מיזוג אחרות. עם זאת, יעילותו נמוכה משל אחיו המפוצלים.

טכנולוגיות מזגנים חדישות

ההתפתחות הטכנולוגית אינה פוסחת על עולם המזגנים. מזגנים מפוצלים ומערכות מזגנים מרכזיות נשלטים על ידי פיקוד אלקטרוני ממוחשב וניתן להפעילם ידנית או על ידי שלט רחוק הכולל צג בקרה ידידותי, שמציג נתונים מעודכנים על אודות מצב המיזוג והאקלים.
הפיתוחים החדישים מציעים תוכניות מיזוג פרטניות, מלבד אלו הבסיסיות, הכוללות מצבי חימום, קירור ואוורור. כך למשל, תכנית שינה, שאת טווח הזמן שלה ניתן לקבוע מראש על פי צורך אישי, מתוכנתת לייצר בחדר מידות חום המתאימות ביולוגית למצב שינה. תכניות אחרות מאפשרות שליטה של 48 שעות למפרע בזמני ההפעלה של המכשיר, לכן הן פופולריות במיוחד בקרב אוכלוסיה שומרת שבת.

הטכנולוגיה מביאה עמה שיפור מהותי לא רק בהיבט התפעולי, אלא אף בתחום בקרת איכות האוויר. האוויר מטוהר באופן יעיל מאבק וריחות בעזרת מסננים יחודיים, המותקנים בפתחי יניקת האוויר. המסננים דורשים ניקוי שגרתי לגביו יש לברר בעת הקניה. מזגנים חדישים כוללים אפשרויות כיוונון זרימת האוויר, אופן פיזור האוויר בחלל ושליטה ברמת הלחות.

שלט הפעלה מתקדם עשוי להכיל פונקציות מתוחכמות כגון חיישנים, הקולטים את המצב הסביבתי ומווסתים את מידות החום לפי מיקום הנוכחים בחלל, או חיישנים פנימיים המגנים על הסוללה של המאייד משינויים בלחץ כתוצאה מחוסר גז וכדומה. באופן כללי, יחידת הפיקוד האלקטרונית מצוידת במנגנוני הגנה וזכרון שנועדו להבטיח את תקינות המכשיר.

ההתפתחות לא פסחה גם על תריסי המזגנים, הקרויים כנפונים, הממוקמים בפתח יציאת האוויר. את התריסים ניתן לכוון למצב אנכי, אופקי, למעלה או למטה או לשלב שני מצבים שונים. ניתן גם לבחור בין הפעלה רציפה או הפעלה לסירוגין. הכנפונים ושאר אביזרי המזגן, הגלויים לעין, מוצעים במגוון עיצובים וצבעים לשם התאמה מלאה לקו העיצובי של החלל.

מחירי מערכות מיזוג אוויר

טווח מחירי המזגנים רחב ומשתנה בהתאמה לסוג לגודל וליצרן. השיקול הכלכלי צריך להביא בחשבון את עלות ההתקנה, שלרוב אינה כלולה במחיר,את צריכת האנרגיה ואת יעילות המערכת בהתאמה לנתוני החלל ואת אפשרויות השימוש, כמו היכולת לתכנת זמני פעולה. חישוב כולל, המתייחס לצרכים הייחודיים ללקוח עשוי להוביל למסקנה, כי דווקא מזגן אשר עלותו הראשונית גבוהה, לכאורה, הוא הפתרון הזול ביותר.

בכל מקרה, כדאי לבצע מחקר ראשוני והשוואת מחירים, טרום הרכישה. במידה והנכם בשלבי בנייה או שיפוץ, רצוי לתכנן את מיקום המערכת, התעלות והחשמל הנדרשים, גם אם אין באפשרותכם לממן את התקנתם המיידית, על מנת למנוע צורך בשיפוץ נוסף בעתיד, כשתרצו ותוכלו לממן את התקנת מערכת המיזוג. הכנה מוקדמת תאפשר התקנה מהירה ופשוטה ותחסוך הוצאות וכאבי ראש מיותרים.

התקנת המערכת

שלב התקנת מערכת המיזוג הינו בעל חשיבות מכרעת להבטחת פעולה תקינה ויעילה. תקלות וליקויים רבים מתבררים לא פעם כתוצאה של כשלים בהתקנה או בתכנון הראשוני ולכן, אין להתפשר על זהות המתקין. העזרו באיש מקצוע מיומן בלבד, המוסמך לבצע את ההליך על ידי היצרן. האמור נכון לגבי כל מזגן ובפרט במידה ומדובר בהתקנת מערכת מרכזית, הדורשת תכנון קפדני, המבטיח פיזור אוויר יעיל ואחיד.

כל מזגן, הנמכר בשוק, מחוייב לשאת תגית אנרגיה צהובה בה מפורטים דגם מזגן, יצרן, נתוני תפוקה, מקדם יעילות וצריכת החשמל. מזגנים המיוצרים בארץ חייבים לשאת תו תקן של מכון התקנים הישראלי וכן, תו בטיחות.

להלן רשימת תקנים הקשורה למערכות מיזוג אוויר:
ת"י 419 מצנני אוויר איודיים עם סחרור מים; מצנני מדבר, התקנת מצננים קבועים.
ת"י 994 מזגני אוויר: דרישות בטיחות ופעולה.
ת"י 1001 בטיחות אש: מערכות מיזוג אוויר ואוורור.
ת"י 1525 תחזוקת בניינים: בנייני מגורים והסביבה הקרובה להם.
ת"י 1547 תוכניות לפיתוח בניינים ועבודות פיתוח סביבתי: מיזוג אוויר ואוורור.

יונתן ר. מנהל חברת א. מערכות, המתמחה במתן פתרונות אוורור, קירור וחימום לאיזורי חוץ ופנים. החברה משווקת ומשכירה מוצרים ושירותים מקצועיים ללקוחות עסקיים ופרטיים. לפרטים בקרו באתר החברה: א.מערכות . לשיחת ייעוץ: 08-9331239  דואל: yoni_007@zahav.net.il     
    




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב