דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה קיבלה המלכה להכתרתה 

מאת    [ 05/02/2014 ]

מילים במאמר: 749   [ נצפה 3457 פעמים ]

                                

מה קיבלה המלכה להכתרתה/יגאל ברק‏

אחרי שמונה חודשי הכנה ושישה שבועות של העפלה וטיפוס – שלושה ימים לפני ההכתרה – הם הגיעו לפסגה הגבוהה בעולם. מתנת החברה הגאוגרפית המלכותית למלכתם – אליזבט השנייה.

 

יובל היהלום – שישים שנה למלכותה של המלכה אליזבט השנייה – זה קרה ביוני שנה שעברה 2013.  עוד מעט – שלוש שנים בלבד -  תשבור המלכה את השיא, שיא הותק של המלכה ויקטוריה שישבה  על כס המלכות שישים ושלוש שנים ושבעה חודשים. אחר כך היא- המלכה אליזבט  תוכל לפרוש. לפנות את מקומה לנסיך צ'ארלס. ההיסטוריה תזכור אותה שניה ואולי ראשונה כוותיקה ביותר.

שלושה ימים לפני הכתרתה בעשרים ותשעה לחודש מאי 1953 בשעה אחד עשרה ושלושים בבוקר.

בטכנולוגיית התקשורת של אותם ימים זה היה הזמן הדרוש להעביר את הידיעה מנפאל ללונדון על כיבוש האוורסט. החברה הגאוגרפית המלכותית הגישה את המתנה להוד מלכותה המלכה אליזבט. זה היה סופו של מאמץ ממושך שנמשך שמונה חודשי הכנה ושישה שבועות של טיפוס והעפלה. ניסיונות קודמים בשנות העשרים של המאה הקודמת ולאחר מכן בשנות השלושים והחמישים. ניסיון שכמעט צלח שנה קודם לכן על ידי משלחת שוויצרית שהעפילה לגובה 8600 מטר. הכתפיים החסונות של מטפסי ההרים והשרפה (הסבלים המקומיים) הם שאיפשרו לניו זילאנדי אד הילארי ולנפאלי-הודי טנזינג נורגאי להגיע אל הפסגה. להצטלם ולשהות במקום שמונה עשרה דקות ללא בלוני חמצן.

הרי ההימלאיה הוא מקום משכנם של האלים – כך על פי האמונה המקומית. טאנזינג  "הנמר" לא פגש את האלים אך היה זה רגע דתי שבו חש את "האל קרוב אליו". הילארי תאר את ההישג בסלנג ניו זיאלנדי "הפלנו את הממזר לקרשים".

שלוש מאות וחמישים מטר היה מרוחק המחנה הסופי מהפסגה. הם שקעו בשלג והחליקו על הקרח, גרזני  הקרח ננעצו בשכבת הקרח הדקה ועצרו את ההחלקה, הסלע הקרוב לפסגה בו סיתת הילארי מדרגות נקרא על שמו "מדרגות הילארי". באיטיות רבה ובנחישות בחר הילארי את מסלול ההליכה והטיפוס סלע ועוד סלע ועוד אחד.....באחד עשרה ושלושים בבוקר "הם שכחו את עצמם והתחבקו" על הפסגה כך בזיכרונותיו של אד.  אד טמן בשלג את הצלב שקיבל ממפקד המשלחת ג'ון האנט  וטנזינג טמן מעט ממתקים ועפרון כחול אדום שקיבל מבתו. הילארי סימן את הפסגה כחיה בר המסמנת את הטריטוריה שלה.

מאוחר יותר התעורר ויכוח, מי היה הראשון שכף רגלו דרכה ראשונה על  פסגת ההר. העיתונאים ההודים הביאו כהוכחה את הצילום שצילם אד את טאנזינג  כשעמדת הצלם הילארי נמוכה יותר. העמדה הרשמית הייתה שהם עלו יחד. הילארי בזיכרונותיו מדגיש את ראשוניותו. החבל מחבר את שני המטפסים, איש מהם לא יכול לטפס  ללא עזרת בן זוג. החיבור ביניהם על ידי החבל כשל תאומים סיאמיים – יחד הם כבשו את פסגת האוורסט.

הירידה הייתה איטית וזהירה. חברים מהמשלחת המתינו עם תרמוסים של מרק חם, מיץ לימון קפה ותה.

ידיעה מוצפנת נמסרה לידי שרפה אמין שיעבירה  לתחנת רדיו הודית, משם הועברה לשגרירות הבריטית והלאה למשרד החוץ בלונדון ולמלכה אליזבט. המזכיר של הוד מלכותה כתב למשרד החוץ: "מסור בבקשה לאל"מ  האנט ולכל חברי המשלחת הבריטית את ברכותי החמות ביותר על הישגם הגדול להעפיל אל פסגת הר האוורסט המלכה אליזבט" .

זה קרה ב  29.5.53 .שלושה ימים לאחר מכן הכותרות בעיתונים הבריטים היו:

"כתר התהילה, האוורסט נכבש"

"כל זה – וגם האוורסט"

"עקשנות של בולדוג הביסה את האוורסט הבלתי מנוצח"  

בעיתונים אחרים ברחבי העולם הכותרת היתה  "מתנת ההכתרה".

 

סדר היום הצפוף של המלכה ההכנות לטקס ההכתרה, הטקס עצמו, האורחים הנכבדים וההתרגשות לא הותירו למלכה זמן פנוי להרהורים. זמן מה לאחר מכן בינה לבינה היא נזכרה בהודעה על כיבוש האוורסט  וביקשה לקרוא אותה פעם נוספת. היא קראה את ה"טיימס" מאותו יום והרהרה....."אד הילארי ובן זוגו הנמר טאנזינג איש מהם לא אנגלי, לא בריטי מהאיים,  אחד ניוזילנדי והשני שרפה מנפאל....כמה חבל"  "איזה ניצחון.... היה יכול להיות הרבה יותר משמח , הרבה יותר משמעותי, הרבה יותר בריטי  והם עוד לחצו עלי להעניק תוארי אבירות... עוד נראה".

תואר אבירות ניתן לג'ון האנט ולאד הילארי. טאנזינג קיבל את מדלית ג'ורג המלכותית. ההפך מזה קרה בנפאל . המלך הנפאלי עיטר את טאנזינג  ב"נפאל טרה" העיטור הגבוה ביותר בממלכה. ג'ון האנט והילארי קבלו את  "מסדר  צמיד היד הימנית של נפאל".

בארה"ב – מספר חודשים לאחר מכן –בבית הלבן קיבל הצוות כולו את מדלית האברד. מדלית הצטיינות של החברה הגאוגרפית  האמריקאית. העתקים של המדליה ניתנו לשלושה אנשים לג'ון, לאד ולטנזינג .

זאת הייתה שאיפה לאומית העפלה וכיבוש ההר. "ההר שלנו". ההר  ששמו כשם הגיאוגרף, סוקר ראשי שמדד את גובהו באמצע המאה התשע עשרה, ג'ורג' אוורסט. הפעם זה הצליח למשלחת הבריטית, אך אלה שהגיעו לפסגה  דיברו אנגלית במבטא זר ניוזילנדי  ונפאלי.

 

       

 

http://www.thegiftcardsstore.com/


ברכות לכל דיכפין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב