היום בעידן האינטרנט כל אחד חושב שהוא לפחות סוכן נסיעות. האמת לא רק סוכן נסיעות אלא גם מלונאי, מסעדן וכך הלאה. אולם מעבר לנימה המבודחת בה פתחנו את המאמר הזה, האמת היא שהאינטרנט גוזל כיום פלח שוק ענק מסוכן הנסיעות המסורתי ולמעשה אנו עדים לנטישה רבה של לקוחות מסוכנות הנסיעות המסורתית לכיוון המסחר האלקטרוני ברשת. בחלקו אלו הם עדיין הלקוחות העסקיים, שעבורם קיים היגיון רב בעבודה מול הסוכן המסורתי כאשר עבור מרבית הלקוחות הפשוטים, יש להודות באמת זו, זוהי גם בחירה די מתבקשת. בין אם נרצה או לא, עבור מרבית הלקוחות הקטנים, יותר קל וזול לקנות ברשת. כך או כך, לא ניתן להתכחש גם לעובדה, שלא רק עבור הלקוחות הפרטיים , אלא למעשה עבור מרבית הלקוחות של היום, יותר קל וזול לקנות באינטרנט, וגם הגישה למדיום זה עבור הדור הצעיר, שמיומן בכל רזי המחשבים קלה ונוחה יותר בהרבה מאשר ההתנהלות הטלפונית המייגעת מול הסוכן. בנוסף לכך, ובאופן שמעצים לאין ספור את המצוקה הקיימת ממילא אצל רוב הסוכנים עקב ההתפתחויות הללו, חלק גדול מן השווקים חסום לסוכן הישראלי, למשל כל אותם המקומות אליהם אין נגישות עקב סיבות פוליטיות.
הבעייה העיקרית עבור סוכן הנסיעות היא, שבמצב הזה השוק הולך והופך ליותר ויותר לנצלני עבור הסוכן, הן מבחינת לקוחותיו כמו גם מבחינת מעסיקיו, התחרות הקיימת כביכול בענף לא רק הופכת לפרועה , אלא לסוג של מלחמה ממש ובקיצור למצב בלתי נסבל, שכמעט לא ניתן לעבוד בו בצורה נורמלית. אם זאת, המגמות הללו לא יישתנו אלא רק יילכו וייתחזקו, ולאחר שנתגבר על השוק והדחייה הראשונית, נוכל לראות ולהבחין למעשה, שהשד לא רק לא נורא כל כך, ולמעשה יש בהתפתחות זו גם ייתרונות רבים עבורנו. במצב הנוכחי, בשוק כמו זה שאנו עדים אליו כיום, לא רק שכדי להגיע ללקוח צריך להפתיע, אלא נכון לעכשיו במצב כזה כדי לשרוד צריך לפתח אופציות נוספות, כאלו שבצידן תהייה לנו הכנסה נוספת.
התפתחויות אלו היוו גם את יריית הפתיחה לטרנד חדש של קורסים בשיווק שותפים לסוכני נסיעות וזאת על מנת להתגבר על המצוקה הקשה בה נתונים סוכנים רבים. אם זאת, בבואנו לבחור את המסגרת הלימודית הנכונה עלינו ללזכור,שלא מדובר רק על לימוד תחום שיווק השותפים, שכן עלינו להתמודד במסגרת רחבה של אתגרים ובחזית רחבה עוד יותר של אפשרויות. על כן, לא רק הפתרונות אותם נרצה להתאים בהתאמה לאתגרים, האופציות והדרישות משחקות עניין בתהליך קבלת ההחלטות אלא גם דרכי הפעולה, הטקטיקות והשיטות חייבות להיות חדשות, שונות, חדשניות וייחודיות. לרוב, יהיה עלינו לתת פחות עדיפות לפרילינסרים ולפתרונות אד הוק, אלא לפנות לגופים יותר רחבים כגון בית ספר, מכללה או אקדמיה כלשהי העוסקת בשיווק שותפים והמציעות במסגרת לימודיהם דיסציפלינות ומסלולים תומכים נוספים כגון מודיעין תחרותי, קידום אתרים, שיווק גרילה ועוד
בהקשר זה עלינו לזכור, ששיווק שותפים לא בא להחליף את עבודת הסוכן המסורתי אלא משתלב בתוכה באופן הרמוני. בעבודה מעין זו נוכל בהתבסס על הרשת ליצור תנועה אל תכניות השותפים שלנו בפלטפורמה האינטרנטית שנקים, ובאופן שתכסה ותקדם את אותם השווקים המתים מבחינתו מבחינה פוליטית מאחר ושיווק שותפים מקנה לנו חסינות ברשת כך שהמזמין אינו מכיר באופן אישי את המתווך אלא רק את ספק הסחורה. במובן מסויים, זהו הרעיון העומד מאחורי האימרה של "איך לעשות כסף יש מאין" כאשר הכסף לא באמת נעשה יש מאין, אלא על ידי מיצוי פוטנציאל במקום ניצול והתבססות על הון. במילים אחרות, שיווק שותפים מעין זה בתיירות לפרילנסרים מאפשר לך לעשות כסף מהבית ולדאוג להכנסה נוספת בעיתות של זמנים קשים, מצוקה ובכלל.
תחום התיירות מהווה גם נישה בו שיווק שותפים מסורתי ושיווק בסלולר חוברים האחד לשני באופן כמעט מושלם. היכולת לעשות כסף משיווק באינטרנט משתלבת היבטב גם במגמה הכללית של יותר ויותר לקוחות העוברים לקנות במימד הווירטואלי ועוזבים יותר ויותר את העולם המסורתי של סוכנות הנסיעות והטלפון. ואם כך, שיווק השותפים באינטרנט כחלק משיווק באינטרנט בכלל מאפשר לסוכן הנסיעות להתחבר לשווקי תיירות גדולים בחו"ל, גם כאלו שלא היו נגישים לו, כפי שציינתי מסיבות פוליטיות, ובכך ליצור הכנסה רבה נוספת. זאת ועוד, שימוש נכון במודיעין תחרותי ושיווק גרילה מאפשר לכן לסוכן הנסיעות לשמר את הנגיעה האישית מצד אחד, ומצד שני הוא מאפשר לו שיווק יצירתי, חדשני ומלא השראה העונה לצרכים של שוק קשה לפעולה.
יתירה מזאת, חשוב לזכור שבתחום שיווק השותפים קיימים אתרים רבים ומעולים, הן בעברית והן באנגלית, המציעים תכניות רבות ומגוונות. כמו כן, גם מרבית החברות הגדולות מציעות מסלולים ותכניות אטרקטיביות לרבות חברות תיירות ישראליות מוכרות מאוד. שיווק שותפים ותיירות הוא אם כן שילוב מצנח הן בוורסטיליות שלו, הן ביכולת שלו להתחבר לפן המסורתי של שיווק השותפים כמו גם ליכולות ולדינמיות של שיווק השותפים בסלולר, כמו גם בבחינת היכולת לעשות כסף מהיר ויש מאין בתקופה יחסית קצרה, ללא השקעה גדולה של הון התחלתי ותוך ניצול מירבי של יכולות המודיעין התחרותי ושיווק הגרילה. בעיקר בעולם של היום זהו גם שילוב מתבקש.
הכותב הינו מנהל ומייסד משותף
במכללת ש"ש
האקדמיה לשיווק שותפים ומודיעין תחרותי באינטרנט בישראל
www.affiliateacademy.tk
info@affiliateacademy.tk