דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קרנות פילנתרופיות - מהן ומה תפקידן ? 

מאת    [ 02/02/2014 ]

מילים במאמר: 451   [ נצפה 3248 פעמים ]

קרנות פילנתרופיות משתייכות למגזר השלישי, והן ארגונים אשר תורמים נכס פרטי לטובת קידום מטרה ציבורית. בכדי שגוף כלשהו יהיה מוגדר כקרן פילנתרופיות חייבים להתקיים תנאים אלו:


    • קרן פילנתרופית צריכה לפעול על פי עקרון אי חלוקת רווחים, כלומר לפעול ללא כוונות רווח.
    • קרן פילנתרופית צריכה להיות בבעלות פרטית ותחת ניהול עצמי, ואינה יכולות להשתייך למוסדות המדינה או השלטון המקומי, כלומר להיות חלק מן המגזר הציבורי.
    • כמו עמותות ומלכ"רים, גם קרנות פילנתרופיות צריכות להחזיק במסמך משפטי בו מתועדים הצורה בה תתנהל, מטרותיה ועוד. להבדיל מעמותות, אשר חייבות להקים אסיפה כללית אשר מורכבת מחבריה, בקרנות פילנתרופיות אין את יסוד החברות.
    • על קרנות פילנתרופיות צריכה לפעול לקידום מטרות ציבוריות, ואינן יכולות לקדם רק את חוג המשפחה או הידידים של מייסדיה או מנהליה.
    • קרן פילנתרופית צריכה להחזיק בנכס פרטי כלשהו דוגמת הון כספי או נכס נדל"ן אותו היא מייעדת לטובת קידום מטרותיה.

משפחות, עסקים, חברות או תאגידים יכולים להקים קרנות פילנתרופיות, ואף אנשים יחידים. עם זאת, בניגוד לתרומה פרטית, קרן פילנתרופית הינה ארגון בעל ישות משפטית אשר מחויב לנהלים ותקנות ולפעילות ארוכת טווח, כך שמייסד יחיד אינו יכול לעשות ככל העולה על רוחו עם הנכס המיועד לקידום מטרה ציבורית.

קרנות פילנתרופיות יכולות לתמוך בתהליכי פיתוח משאבים של עמותות בעלות מטרות שונות ולפעול לקידום אוכלוסיות ואג'נדות שונות. מחקרים שונים אשר עסקו בתפקידי קרנות פילנתרופיות רואים בהם פוטנציאל להוות מנוע לקידום התהליכים הבאים:


    • שינוי מדיניות חברתית – קרנות פילנתרופיות יכולות להחליט להעניק תרומות לעמותות אשר מסייעות לאוכלוסיות נזקקות על ידי חלוקת מזון, לדוגמא, אך גם יכולות לתמוך בעמותות אשר מקדישות את פעילותן לשינוי מדיניות חברתית וקידום אג'נדות דוגמת זכויות אדם, מעמד האישה, עידוד השכלה גבוהה באוכלוסיות חלשות וכדומה. לשם הדוגמא, עמותות מסוימות פועלות מול המועצה להשכלה גבוהה, האוניברסיטאות והמכללות, לשינוי המדיניות הנוגעת לקבלת סטודנטים מקרב אוכלוסיות חלשות למוסדות האקדמאיים.
    • עידוד פלורליזם – גופים ממשלתיים פועלים תחת אילוצים, מגבלות ושיקולים שונים, אשר לעיתים פוגעים בקידום האוכלוסיות השונות בחברה באופן שווה ובאפשרות לתת מקום שווה לביטוי הקולות השונים בחברה, וזאת למרות המשטר הדמוקרטי. היות והקרנות הפילנתרופיות עצמאיות יותר, הן יכולות לבחור אילו מטרות לקדם באופן חופשי, כך שהן יכולות להתרכז בקידום האינטרסים של אוכלוסיות מסוימות.
    • חדשנות בפעילות לקידום חברתי – עצמאות הקרנות הפילנתרופיות מאפשרת גם הענקת חופש פעולה רב יותר לעמותות בהן הן תומכות, כך שהן יכולות למצוא דרכים חדשות ויצירתיות לקידום לקדם אג'נדות ושינויים חברתיים.
    • חלוקת מחדש של המשאבים הלאומיים – מערכת המיסוי בארץ מטרתה לחלק את המשאבים הלאומיים בין האוכלוסיה בארץ, ובכך לסייע בעיקר לאוכלוסיות החלשות. קרנות פילנתרופיות מחלקות את נכסי ההון שברשותן גם הן לטובת הציבור הרחב ופעמים רבות תוך התמקדות בשכבות החלשות. עם זאת, ישנו ויכוח בקרב החוקרים האם חלוקת המשאבים של הקרנות, אשר מקבילה לזו של המדינה, מוצלחת יותר.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב