דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רמת חיים, העסק והיכולת שלנו לתת ולקבל 

מאת    [ 28/01/2014 ]

מילים במאמר: 796   [ נצפה 1930 פעמים ]

עסקים טובים נקלעים לקשיים עקב רמת חיים גבוהה מידיי בעליהם.
עסקים קמים כדי להבטיח לבעליהם רמת חיים מסוימת.
כאשר אנו באים לנתח את ריווחיותו של עסק עלינו להפריד בין רווחיותו הנמדדת על בסיס הכנסות בניכוי הוצאות ובין יכולתו של אותו עסק לשמש כמקור הכנסה ראוי לאדם מסוים.
אם עסק מרויח 10,000 שקל לחודש אך בעליו מוציא 50,000 שקל, אזי אותו אדם נמצא בתזרים שלילי של לפחות 40,000 שקל לחודש ואני אומר לפחות כי בהחלט יתכן, שהעסק ביצע השקעות, שלא נכללו בסעיפי ההוצאה, אך השפיעו על התזרים בחשבון הבנק.
במקרה שכזה ניצבות בפני הבעלים מספר אפשרויות:
1.  להגדיל הכנסות על בסיס קבוע.
2.  לצמצם הוצאות על בסיס קבוע.
3.  לרדת ברמת חיים.
4.  לייצר הכנסות נוספות ממקורות אחרים.
5.  לגשר על הפער בין ההכנסות להוצאות באמצעות הלוואות.
6.  למכור נכסים.
7.  לייבא הון – בדמות נישואין למשפחה עשירה.
8.  לזכות בלוטו.
רמת חיים היא אחת הסיבות ליציאתם של עסקים משפחתיים טובים מידיהם של בני המשפחות המייסדות.
רמת חיים גבוהה גורמת לכך שבני משפחה, שלא התאימו בזמן את רמת חייהם להכנסות האמיתיות שלהם, יאלצו לספוג מהלומה שתפגע בהם ובמשפחתם.
רמת חיים גבוהה של ההורים מובילה את ילדיהם לקבל כמובנת מאליה את רמת החיים ממנה נהנו במשך שנות ילדותם.

אם המשפחה אינה מעבירה לילדים כלים שיאפשרו להם לייצר רמת חיים דומה לזו לה הורגלו – צפויים הילדים לירידה משמעותית ברמת חייהם.
אם הילדים ינסו לשמור על רמת החיים לה הורגלו בלי שיהיו בידיהם מקורות ההכנסה שהיו בידי ההורים – צפויים הילדים להגיע למכירת נכסי המשפחה ו/או לפשיטת רגל.
העברת נכסי משפחה לדור הבא באה לידי ביטוי במספר צורות.
1.  העברת מנגנון ליצור הכנסות (עסק) שישמור על יכולת היצור שלו.
2.  העברת מנגנון ליצור הכנסות (עסק) שצפוי להפגע בעקבות פרישת בן או בני משפחה מסוימים.
3.  העברת מנגנון ליצור הכנסות (עסק) רק לחלק מבני המשפחה ופיצוי בני משפחה אחרים בנכסים שוווי ערך במועד חישוב השווי, אשר ערכם למקבל תלוי ביכולות או חוסר היכולות של המקבל.
4.  העברת מנגנון ליצור הכנסות (עסק) רק לחלק מבני המשפחה, אשר נחשבים ראויים לניהול העסק בתמורה לשכר הוגן, תוך שיתר בני המשפחה נותרים כשותפים, אשר יזכו בפרות העסק ככל שיהיו. כאן נדרשים בני המשפחה להיות מספיק נבונים, כדי לשתף פעולה ביניהם ולא לקבור את העסק במחלוקות בינהם סביב נושאי אגו, קנאה, כבוד, חוסר הערכה וחוסר פרגון.
רק בני משפחה, שילמדו לפעול במשותף, ישמרו בידיהם את התרנגולת, שמטילה עבורם ביצי זהב. האחרים – רובם או כולם צפויים לפגיעה משמעותית ברמת חייהם אם יעדיפו מודל של מחלוקת על פני מודל של שיתוף פעולה.
5.  העברה למשפחה של נכסים שנוצרו, ע"י מנגנון ליצור הכנסות (עסק) שחדל מלהתקיים בסמוך לפטירתו של בן משפחה מסוים – בשיטה זו מקבל כל בן משפחה סכום כלכלי מסוים וצפוי להשקיע אותו בצורה ראויה, כדי שיוכל לשמר את רמת החיים לה הורגל בחיי הוריו – כאן מבקשים מבן המשפחה המקבל להיות מספיק חכם כדי לבנות מנגנון יצירת הכנסות חילופי לזה שהיה קיים עד מות בן משפחה מסוים (בדרך כלל אבא) – בפועל מקבל הנכסים הוא בדרך כלל צעיר יחסית והוא מקבל את הנכסים ללא הדרכה וללא תכנון ומשקיע את רובם בשמירה על רמת חיים, או אף בהגדלתה עד למועד שבו הנכסים שקיבל נעלמו ונגוזו.
בעל עסק, שלא השכיל לחנך את ילדיו לפתח יכולות עסקיות, ושמר עליהם מפני פגעי עולם העסקים תוך שהוא עוטף אותם בכל הפינוקים אותם ניתן לרכוש בכסף, שנוצר ע"י מנגנון יצירת ההכנסות שלו – גורם למעשה לילדיו להיות בעמדה נחותה בבואם להתמודד עם העולם הכלכלי.
מי שמגיע לעולם העסקים רעב יפעל בדרך כלל טוב יותר ממי שמגיע שבע.
רק מי שיבין כי יש להפריד בין הפינוקים שמעניק הרכוש ובין היכולת של מנגנון יצור ההכנסות להמשיך לתפקד גם בהעדרו של המייסד, יכשיר את ילדיו להתמודדות ראויה עם הצורך בשימור מנגנון יצירת הכנסות, שיתאים לרמת החיים לה הורגלו.
מי שלא יחנך את ילדיו לפעולה בעולם העסקים ימצא נותן להם מתנה מתכלה במקום מתנה ששומרת על ערכה ואף מגדילה אותו.
מי שמקבל מנגנון ליצור הכנסות ולא ישקיע זמן ושכל בתהליכי הכשרה לקראת קבלתו ימצא מקבל מתנה לזמן קצר שתגרום לו סבל במקום הנאה.

זוהי הסיבה, שתהליך מעבר בין דורי, אינו תהליך של כתיבת מסמכים, אלא תהליך של הבנת תהליכים וכיוונים, תוך שאנו לומדים בעצמנו ומקנים לילדינו את הידע הנסיון וחכמת החיים, הנדרשים כדי לגרום לכך, שמנגנון יצירת ההכנסות המשפחתי יתפתח ויגדל באופן שיאפשר לכל אחד ואחד מבני המשפחה להנות משימור רמת החיים לה הורגל או אף לשפר אותה.

תהליך שכזה אינו נוצר מעצמו הוא נוצר רק בעבודה קשה כנה ומאומצת של בני המשפחה במטרה לגבש כללי משחק מקובלים (חוקה משפחתית) ויכולת תפקוד משותפת במסגרת מנגנוני יצירה ההכנסות הקיימים או שצפויים להיווצר כתוצאה מהתהליך אותו נעבור.

אם אתה מעונין לשמר את רמת החיים של משפחתך, או לפעול לשיפורה טוב תעשה אם תחשוב מחשבה אחת קדימה ותטפל הנושא ותיתן למשפחתך את המתנה הגדולה ביותר, שאדם יכול להעניק למשפחתו – יכולת קבלת החלטות ראויה שתשמר או תפתח מנגנון יצור הכנסות המתאים לעסק שלך למשפחה שלך ולרמת החיים שהמשפחה הורגלה אליה.

רו"ח אלון ברוידא -   מומחה לעסקים משפחתיים וחוקות משפחתיות רו"ח אלון ברוידא בוגר בית הספר לכלכלה וחשבונאות של אוניברסיטת ת"א ובעל תואר MBAמאוניברסיטת ת"א. מנהל את חברת "מחשבה קדימה". מתמחה בהסדרים עסקיים ומשפחתיים ובשילוב הדור השני והשלישי בעסק המשפחתי. אלון התראיין פעמים רבות לטלוויזיה ולעיתונות הישראלית  בנושאים הקשורים לעסקים בכלל ולעסקים משפחתיים בפרט. מחבר הספר "מחשבה אחת קדימה על אנשים, משפחות ועסקים" שיצא לאור בעברית ובאנגלית. רו"ח ברוידא מרצה בפורומים כלכליים ועסקיים שונים וכן בפני בנקים, חברות ביטוח, מרכזי הדרכה וסמינרים. מתמחה בגישור ומשמש גם כבורר ומגשר. בעל ניסיון עשיר במציאת פתרונות לעסקים משפחתיים ולמשפחות המחזיקות בהם. משמש כיועץ לחברות ועסקים בישראל, באירופה ובארה"ב. אלון ברוידא שימש גם כיו"ר איל"ן -  ארגון ישראלי לילדים נפגעים, המטפל בלמעלה מ- 15,000 נכים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב