דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נוזלים באוזניים 

מאת    [ 06/03/2008 ]

מילים במאמר: 406   [ נצפה 28405 פעמים ]

אחת הבעיות הנפוצות אצל ילדים בגיל הרך היא "נוזלים באוזניים" (או "מים באוזניים" בשמם הפופולארי והלא-מדויק). אלו לא נוזלים המגיעים מהאמבטיה או מהבריכה. אם כך, כיצד הם נוצרים? אתחיל בהסבר אנטומי קצר: מאחורי עור התוף שבאוזן שלנו נמצא חלל קטן וסגור הקרוי "האוזן התיכונה". החלל נפתח לתעלת איוורור דקה, המקשרת בינו לבין הלוע. בזמן התקררות או הצטננות, התעלה הצרה נוטה להיחסם (הרקמה שבה מתעבה, ויש ייצור מוגבר של ליחה). כאשר התעלה חסומה, היא לא מצליחה לאוורר את חלל האוזן התיכונה. כתוצאה מכך, הרקמה הנמצאת בתוך חלל האוזן, מתחילה להפריש נוזל. הנוזל הזה מצטבר בחלל האוזן התיכונה, ואין לו כל דרך להתנקז. קיומו שם פוגע ביכולת התנועה של עור התוף, ומכאן - גורם לירידה בשמיעה. ירידת השמיעה יכולה להיות מינימלית, או משמעותית. היא עשויה להשתנות, לפי כמות הנוזלים בכל רגע נתון. קיומם של נוזלים באוזניים עשוי להימשך תקופה ממושכת, אפילו חודשים.

מה עושים? ראשית, כדאי לחכות מעט. במקרים רבים תעלת האיוורור חוזרת ו"נפתחת" באופן ספונטאני, ומאפשרת איוורור תקין של האוזן וניקוז של הנוזלים. כאשר הנוזלים נספגים, המצב שב לקדמותו ללא כל נזק. פעמים אחרות, המצב לא משתפר ומחייב טיפול. חלק מן הרופאים תומכים בטיפול תרופתי: סירופים מייבשים למיניהם, סטרואידים (למשך קצר), או אנטיביוטיקה. ניתן לשלב טיפול ברפואה "משלימה" - שינוי של הרגלי התזונה, צמחי מרפא, דיקור סיני, "נרות הופי". טיפול מקובל אחר הוא כירורגי - החדרת "כפתורים", או צינוריות איוורור לעור התוף. ניתוח זה ("צינרור") מתבצע על ידי רופא אא"ג בהרדמה כללית (של כ-15 דקות). במהלכו, מוחדרת צינורית פלסטיק זעירה לעור התוף. עם החדרתה היא מאפשרת איוורור של האוזן התיכונה - הנוזלים יוצאים מיד (דרך הצינורית), וכתוצאה מכך השמיעה משתפרת במהירות. כל עוד הצינורית נשארת במקומה (בעור התוף) היא מאווררת את האוזן ומונעת את חזרת הנוזלים. עם זאת, היות והצינורית גורמת לכך שלמעשה האוזן "פתוחה" (יש פתח בעור התוף), האוזן חשופה יותר לזיהומים. לכן, חובה להגן על האוזניים באמצעות אטמים נגד מים (אותם הילד מרכיב במקלחת וכמובן בבריכה).
חלק ממרפאות בתי החולים מציעות היום טיפול חדשני (וניסיוני) לייבוש נוזלים על ידי מכשיר שנקרא Ear Popper. זהו מכשיר קטן וקל, המחדיר אויר באופן מבוקר לאף, ומשם לתעלה ואל האוזן התיכונה. כך האוזן מתאווררת והנוזלים נספגים (במרפאות משאילים את המכשיר ומדריכים את ההורים לטיפול בבית).
הבעיה העיקרית הקשורה לנוכחות של נוזלים באוזניים, היא כי הנוזלים באוזן מהווים קרקע פורייה להיווצרות דלקות אוזניים (אחת מן המחלות השכיחות ביותר אצל ילדים!). הדבר קורה עקב הזדהמות הנוזלים בוירוסים או בחיידקים (שמקורם לרב בדרכי הנשימה העליונות). בשונה מנוזלים בלבד, דלקת אוזניים (דהיינו, נוזל מוגלתי בחלל האוזן התיכונה) מלווה בחום ובכאב, ומחייבת טיפול.
קלינאית תקשורת PhD, עוסקת באבחון ובטיפול במגוון רחב של הפרעות שפה, דיבור, תקשורת, קול וגמגום, בקרב ילדים ומבוגרים. מרצה בכירה בחוג להפרעות בתקשורת במרכז האוניברסיטאי אריאל. מרצה ומנחה סדנאות במגוון תחומים.
http://www.michal-icht.ask4.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב