דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכויות הפרט לנוכח מטרדי בניית פרויקט כביש 531 

מאת    [ 05/01/2014 ]

מילים במאמר: 568   [ נצפה 3672 פעמים ]

השיח הציבורי מכיר בעיקר את הדיונים, הויכוחים וההתנגדויות סביב תכנון פרויקטים לאומיים או אזוריים. הוא כמעט ואינו נכנס אל נושא כאוב ומשמעותי לא פחות. רמיסת זכויות הפרט של תושבים החיים בכפיפה אחת עם הפרויקט שאושר כבר לביצוע. לא זו בלבד, אלא שבתרבות הארגונית והציבורית בישראל, אין לרשות שום תחושת חובה לבוא בדברים ולפחות להסביר לנשואי המטרדים הצפויים, מה עומד לקרות מתחת לחלון ביתם. מרגע שהסתיים המכרז, החברה המבצעת עולה על השטח, ומתחולל תהליך שינוי קיצוני במרחב הצמוד לתושבים. הללו, בדרך כלל,  אינם מודעים למה שצפוי להם.

ייאמר במפורש : אין עניינו של מאמר זה לעסוק בעצם הפרוייקט של השלמת כביש ומסילת רכבת 531. ( מחלף סוקולוב כפר סבא הוד השרון עד נתיבי איילון במערב ). זהו פרויקט חשוב. העניין הוא הזנחת זכותם הבסיסית של אותם תושבים הגרים על שפת הפרויקט. אלה החווים למשך כמה שנים ברציפות רעש מיכון כבד, מקדחים, תמרות אבק, מכונות מכל הסוגים, כולל בלילות, ואף בשבתות. ועוד ייאמר: בניגוד להתנגדויות המתייחסות להשלכות סביבתיות על אזורים שלמים, והרואות היבטים שיש לציבור כולו עניין בהם, המטרדים הם בעיקר נחלתם של בודדים. אין ערוץ הידברות מחייב בין חברת "נתיבי ישראל" או זכייניה לבין התושבים שנגזלה מהם הזכות לחיים שקטים, והזכות למימוש הקניין שצברו במו ידיהם. לא רק שאין הידברות, אלא שזו מגיעה רק ואך ורק לאחר תלונות ופניות אינספור מצד הסובלים מהמטרדים. וגם אז, יש תהליך ארוך של בירור, לקראת אפשרות כלשהי שהתושבים הללו יפוצו או יזכו לטיפול זה או אחר. לאורך תוואי   ה 531 מספרם של התושבים שקניינם נושק אליו - קטן ומזערי. למזלן של הערים כפר סבא, הוד השרון, רעננה, הרצליה ( וגם יש לומר, הודות למתכננים ) - התוואי איננו חותך שכונות מגורים. כדי להתמודד עם מצב הסבל וקיפוח הזכויות,  אני מבקש להיתלות באילן גדול , בית המשפט העליון.  בפסיקה בעניין דומה קבע כי על פי עקרון הצדק החלוקתי, יש לראות בפרט הסובל כמי שזכאי ולא בחסד לפיצוי או התייחסות קונסטקרוקטיבית לפתרון מצוקתו. לפיכך, צריכים לקרות הדברים הבאים , במקרים מובהקים שכאלה :

א. על המבצע, במקרה דנן חברת " נתיבי ישראל", חלה חובה לבוא בדברים, להנגיש מידע, להציג במפורט מול כל הגרים על שפת הפרויקט את מה שצפוי לקרות. לוחות זמנים, עוצמות רעשים, סגירת מדרכות, עבודת לילות, וכל מטרד אחר. החובה הזו כוללת חובת ניהול שיח תוך ניסיון למזער את המטרדים הצפויים.

ב. מתוך תקציב העתק המוקצה לפרויקט ( במקרה של פרויקט 531 מדובר בין 5 .2 מליארד ל 4 מיליארד שקלים ), ייגזר סכום המיועד לטפל בבעיות התושבים המתגוררים על סיפו. התקציב יהיה חלק בלתי נפרד מהפרויקט הציבורי, ובכך תמומש הכרת המדינה בחובתה לדאוג לא רק לכלל ( נגישות ותחבורה ) , אלא גם לפרט שזכויותיו נרמסו.  ייעשו הסדרים סבירים הקשורים בחלופות מגורים, חיפוי ומיגון, או פיצוי על עגמת נפש. נזכור כי לרוב התושבים אין משאב של זמן וממון לממן עורכי דין ועתירות לבג"צ. ממולם - עומדת מערכת משומנת וממוסדת של משפטנים ומומחים , שגם אותם התושבים בסופו של דבר מממנים באמצעות מיסיהם.

ג.  מכאן אני מעלה אפשרות לעתיד העשויה ליצור מנגנון הידברות תכליתי . "נתיבי ישראל", בשיתוף עם הרשות המקומית  ונציגי התושבים יקימו גוף גישור מוסכם אשר יתמקד אך ורק בבעייה המובאת כאן : פתרון או הסכם לגבי סבלם של הגרים על שפת הפרויקט, במשך שנות הבנייה. המנדט של גוף מגשר זה יהיה לפסוק רטרואקטיבית למועד תחילת העבודות, לאור תופעת הסחבת הנפוצה בהתנהלות הבירורים והדיונים.

לסיכום. כפי שהדברים מתנהלים , ולא רק בכביש 531 , ה"הכלבים נובחים והשיירה עוברת ". העבודות מתנהלות, המטרדים ממשיכים, והפרט שעסוק בענייניו שלו, ממשיך לסבול מבלי שאיש  יסעד אותו. ייתכן ובכלל צריך לשנות את החקיקה בתחום, באופן שתגן על קבוצה מסוימת זו, להבדיל מהקבוצות המתנגדות בשלב התכנון.

אבינועם גרנות  

 

מנכ"ל "טללים אסטרטגיה" לשעבר: ראש מינהל החינוך בעיריית חולון , בעל תואר מוסמך בתקשורת , מאוניברסיטת קלארק , בוסטון , ותואר ראשון בהיסטוריה כללית ומדע המדינה , האוניברסיטה העברית . מייסדם של בתי הספר התיכוניים "מור" מטרו ווסט ו"אביב" ברעננה . מחבר ספרי לימוד בתורת האזרחות , בשליחות :שימש כשליח קהילתי לקהילה היהודית בסינסינטי , אוהיו, ובשליחות השנייה כמנכ"ל בית הספר העברי " מגן דוד" , מכסיקו סיטי. לשעבר , חבר מועצת העיר בכפר סבא . http://Strategy.tlalimgroup.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב