דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


10 הדברים שעזרו לי להגיע לאיזון בתור עצמאי 

מאת    [ 05/01/2014 ]

מילים במאמר: 910   [ נצפה 2378 פעמים ]


אחד מהסיבות שרוב העסקים הקטנים והבינוניים לא שורדים לטווח ארוך הוא ניהול כושל של תזרים מזומנים. לפניכם מספר עצות בעניין שיעזרו לכם להגיע לאיזון ולהתנהל נכון 


    • הפקת חשבוניות עסקה במקום חשבוניות מס : בעקבות שינוי חקיקה ב2012 המדינה החליטה שעיסוקים מסוימים רשאים להוציא דרישת תשלום עבור שירות או מוצר שניתן בדמות חשבונית עסקה ולא חשבונית מס. המשמעות של המהלך הזה הוא שלא תהיו חייבים לשלם מע"מ עד שתוציאו חשבונית מסקבלה, אותו תפיקו במועד קבלת התשלום. הדבר הזה יקל עליכם בצורה משמעותית את ניהול תזרים המזומנים שלכם היות ולא תצטרכו לשלם מע"מ על תשלומים שלא קיבלתם. לכו לבדוק עם הרו"ח שלכם אם אתם עומדים בקריטריונים.
    • תשלום בזמן אספקת השירות : גופים רשמיים רבים משלמים פעמים רבות בשוטף 30, 60 ,120 ואף יותר. מה זה אומר? אתם נותנים שירות ב2 לינואר וייתכן ותקבלו תשלום בראשון לאפריל (במקרה של תשלום שוטף 60), אתם תצטרכו לשלם את כל ההוצאות שלכם (דלק, עובדים וכו') באותו חודש, אבל מקבל השירות יישלם לכם רק כעבור 4 חודשים ! במקרים רבים אפילו התשלום במועד ההתחייבות לא מבוצע היות וקיימים קשיים כלכלים בארגון סוף שנה חופש או כל תירוץ אחר. לא נדיר שתשלומים לא משולמים גם 6 חודשים לאחר אספקת השירות. המצב הזה משוגע, וישנה יוזמת חקיקה שאמורה להסדיר את הנושא, אך עד שזה יקרה – מה אפשר לעשות: תתנו הנחה לתשלום במזומןצ'ק ביום אספקת השירותהמוצר. מומלץ לחשוב מה המחיר הרצוי ללא קשר לתשלום ואז לתמחר את ההנחה. לדוג' : אם מחיר השירות הוא 1000 ש"ח באופן רגיל. אז המחיר לתשלום דחוי יהיה 1,100 ש"ח והמחיר לתשלום מזומן "בהנחה" עדיין יהיה 1,000 ש"ח. אם המוסד בכל זאת יוותר על "ההנחה" ויבקש לשלם בשוטף+, תוכלו להתנחם בעובדה שאתם מקבלים 10% נוספים על ההמתנה.
    • פריסת תשלום:  כאשר אנו צריכים לבצע רכישה או הוצאה גדולה, הדבר שמנחה אותנו בדרך כלל הוא מצב היתרה בחשבון, אם קיבלתי כרגע תשלום גדול ואני נמצא בפלוס סביר להניח שאתפתה לשלם את הכל בבת אחת. לעומת זאת אם אני במינוס או בלחץ תזרימי, אבקש לפצל כל הוצאה של 100 ש"ח ל100 תשלומים. צריך לשאוף לשמור על מצב מאוזן בחשבון ולקבל הסדרי תשלום נוחים על ההוצאות הגדולות שלכם. יכול להיות שעדיף לפרוס הוצאה למספר תשלומים, גם אם יש לכם את הכסף כדי שתוכלו לשמור את העודף התזרימי לחודשים הבאים. חשוב תמיד לבדוק מה הריבית שהתשלומים נושאים – אם אתם משלמים יותר מידי על הפריווילגיה של התשלומים - עדיף אולי לוותר.
    • עונתיות : לעסקים רבים יש עונתיות במחזור העסקי. במקרים רבים חודשי החורף 'חלשים' יותר מחודשי הקיץ. עסק צריך להיות מודע למחזורי העונתיות שלו ולצפות מראש מתי יזדקק לעודפי מזומן לתשלום ההוצאות שלו. ייתכן שלא יהיה לכם הרבה פעילות בחודש מסוים אבל העלויות שלכם על עובדים, משרד, תקשורת ועוד נשארים זהים. עסק קיים בדרך כלל יכיר את המחזוריות הזאת , אך חשוב להתכונן לכך מראש גם מבחינה תזרימית. גם עסק בראשית דרכו צריך ללמוד את העונתיות של השוק שהוא מעוניין לפעול בו על מנת להימנע מהיקלעות למחנק תזרימי.
    • הלוואות ואשראי : לעיתים עסקים זקוקים להלוואה או לאשראי לרכישת רכב, צמיחה או פשוט להתנהלות שוטפת.  ישנה תחרות בין הבנקים וקיימים פערים עצומים בין תנאי ההלוואה בבנקים השונים. הבנקים יוצאים גם במבצעים המציעים ריביות אטרקטיביות. חייבים לבצע סקר שוק לפני נטילת הלוואה!   לכו לכמה בנקים ותבקשו הצעת מחיר להלוואה. תשאלו כמה ריבית תשלמו ואם יש עוד עלויות כגון הקצאת אשראי או הקמת הלוואה. מדובר בחיסכון משמעותי מאוד ! 
    • תתמקחו : תגדירו תאריך ביומן פעם בחצי שנה שבו אתם מתקשרים לכל ספקי השירות ובודקים את החוזה, ואם ניתן להוזיל את התשלומים. ניתן לחסוך בין 30%- 60% מעלות התשלום בצורה זו. כדאי לבדוק את השוק גם כדי שתוכלו לבצע התמקחות אפקטיבית ולהגיע למחירים הכי אטרקטיביים. 
    • לשלם בזמנים קבועים ומוגדרים:  תגדירו לעצמכם תאריך מסוים בחודש בו מתבצעים התשלומים לעובדים, לספקים וכו'. לרוב זה ייתבצע בסוף החודש או בתחילתו. אם תגדירו זאת מראש העובדים ספקים לא ישגעו אתכם בנוגע לתשלום. אם ריכזתם את כל ההוצאות לתאריך אחד קל יותר גם לבצע בקרה על מה גודל ההוצאות.
    • תתייעצו: אם אין לכם עדיין רו"ח שאתם סומכים עליו ומרגישים בנוח להתקשר ולשאול שאלות – הגיע הזמן לחפש אחד חדש. בעולם העסקי המורכב של היום עסק חייב יעוץ מקצועי בנוגע לחשבונאות בשביל להתנהל בצורה תקינה. אל תסתמכו על הדודשכןחבר. תמצאו איש מקצוע טוב, תשלמו לו על עבודתו והוא ישמח לעזור לכם להצליח.
    • הוצאות עסקיות פרטיות:  אם אתם עובדים מהבית, או משתמשים ברכוש הפרטי שלכם ליצירת הכנסה, ניתן לדרוש הכרה בהוצאות אלו כחלק מהבית. גם אם ההכרה היא רק באחוז מסוים מכלל ההוצאה, מדובר עדיין בסכומים שיוכרו כהוצאה ולא תצטרכו לשלם מס הכנסה וביטוח לאומי עליהם. חשוב שתהיו מודעים לעובדה נוספת : בתור עצמאיים במידה ותתבקשו להגיש הצהרת הון למס הכנסה יהיה עליכם להראות על מה הוצאתם את כל הכסף שלכם - ומאיפה נכנס כל הכסף. כל הניירת שלכם צריכה להישמר ל 7 שנים, תהיו מסודרים בשוטף וזה יחסוך לכם הרבה עוגמת נפש בהמשך. 
    • חשבון עסקי : ישנם עסקים רבים שמנהלים את העסק מתוך החשבון עו"ש הביתי שלהם. לרוב מדובר בטעות מאוד חמורה. חוסר הפרדה בין החשבון העסקי והפרטי יוצרים סלט בניהול משק הבית וניהול העסק כאחד. לא ברור אם העסק מרוויח או מפסיד, משק הבית נאלץ לחוות תהפוכות רבות בהתאם למצב העסק וכן הלאה. בצעו הפרדה מ-ל-א-ה בין החשבונות השונים, תבקשו מהבנק כרטיס אשראי  ששייך לחשבון העסקי ותנהלו דרכו את הוצאות העסק. הדבר הזה יחסוך לכם המון עוגמת נפש ויעשה לכם סדר בהתנהלות.
    •  (אם הגעתם עד כאן - האחרון הוא בונוס) דו"ח רווח והפסד: בנו קובץ רווח והפסד באקסל, הקובץ צריך להיות מחולק לחודשים ולהכיל את כל סעיפי ההוצאה שלכם (רכב, שכר, תקשורת, משרד, רו"ח וכו'). אל תירתעו מהמשימה, ברגע שתתחילו תראו שלא מדובר בהשקעה גדולה במיוחד. לעומת זאת הרווח שיצמח לכם מבניית תמונת מצב של העסק שלכם לאורך זמן יקרה מפז.  



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב