שוב נציין שאופנים חשמליות הם כלי תחבורה שהולך וצובר פופולריות אדירה, ממש מיום ליום – אי אפשר להתעלם מהנקודה הזו, לפחות אם אתה פשוט מסתובב בכבישים באזור המרכז ורואה איך רוכבים על אופנים חשמליות נוסעים סביבך ברמזורים ועל המדרכות.
ועדיין, מפתיע לגלות כמה בורות יש בציבור בכל מה שקשור לאופניים חשמליות לא חוקיות, וגם עד כמה חלק מהאנשים לא ערים לסיכון ואומרים לנו בטלפון "שמע, אותי לא מעניין אם האופנים החשמליים חוקיות או לא חוקיות אני רוצה משהו "חזק"".
לפני שנסביר לכם כמה הרעיון הזה מטופש לחלוטין – כיוון שיש אופנים חשמליות חזקות מאד שהן חוקיות לחלוטין שיכולות להתמודד גם עם העליות של ירושלים, אריאל, חיפה וכרמיאל.. נזכיר רק מה זה אופנים חשמליות חוקיות/תקניות.
אופנים חשמליים חוקיים/תקניים הם אופניים שלפני שיובאו לארץ אב טיפוס שלהם עבר בדיקה של מכון התקנים – בדיקה שגם בדקה את ההתאמה שלו לתקן האירופי שקובע בגדול שהמנוע יהיה עד 250W, המהירות עד 25 קמ"ש וההפעלה באמצעות הפדלים כשהמנוע עובד כמנוע עזר.
הבדיקה היא קצת יותר מעמיקה מזה – על אב הטיפוס (שאמור לייצג את כל האופניים שייכנסו לארץ בסופו של דבר) מועמסים משקלים שונים, על השילדה, על הכידון ועוד. נבדקות נקודות חולשה בגוף, נבדקים הצמיגים והבלמים ועוד, ועוד ועוד.
הנושא של אופנים חשמליות הוא כל כך קריטי מבחינה בטיחותית עד שלמעשה לא מדובר רק בבדיקה רגילה של מכון התקנים – אלא מי שרוצה להיות יבואן של אופנים חשמליות נדרש בנוסף לבדיקות הרגילות של מכון התקנים לקבל בנוסף רשיון לסחר וייבוא של מוצרי תעבורה ממשרד התחבורה!!! (מי שמייבא למשל צעצועים ממונעים לילדים לא צריך רשיון כזה אלא יכול להסתפק בבדיקת ואישור מכון התקנים).
אם האופנים החשמליות עומדות בבדיקות המחמירות של מכון התקנים ומשרד התחבורה (ומחצית מהדגמים שאנשים מבקשים לייבא לארץ לא עומד בהן, כידונים נשברים, שלדות של אופניים חשמליות מתקפלות נשברות באמצע ועוד) אז מתקבל רשיון יבוא וכאשר היבואן מזמין מכולה לארץ – מכל מכולה נלקח "אקסמפלר" (כלומר זוג אופניים) אחד למכון התקנים ונערכת בדיקה מקיפה נוספת שבודקת האם האופנים החשמליות שהגיעו לארץ במכולה – אכן תואמים וזהים לאופנים החשמליות שנבדקו.
במילים אחרות האם הביאו אופנים זהות לאב הטיפוס.
במסגרת בדיקה זו נבדקים גם חיצונית וגם קטלוגית חלקים רבים של האופנים החשמלית, גם מבחינה מכאנית וגם מבחינה חשמלית. הבדיקה היא דיי מקיפה ובמקרים שאין התאמה היבואן צריך לתקן ולהחליף חלקים או להביא אישורים מתאימים על תאימות חלקים שהוחלפו לעומת אב הטיפוס. זהו תהליך לא קל ליבואנים ולעיתים גם כרוך בעלויות לא מבוטלות.
אם יש התאמה ו/או תוקנות הריג'קטים האופניים ייחשבו לחוקיות ותקניות.
מצערת הפעלה ידנית אינה תקנית.
מה לגבי קיט חוקי - במקרה של אופניים שנבנו בארץ באמצעות קיט הרכבה מה שעובר בדיקה במכון התקנים זהו קיט ההרכבה – כדי לבדוק שהוא קיט חוקי לגבי השאלה האם אופניים רגילים שהותקן בהם קיט תקני הן אופניים חשמליות חוקיות?
התשובה המפתיעה היא – שאין תשובה!!! בדקנו את זה מול מספר גורמים ולא הצלחנו לקבל תשובה חד משמעית לכאן או לכאן.
כלומר קיט חוקי לא בהכרח הופך את האופניים שהורכב עליהם הקיט לאופניים חשמליות תקניות וטובות, אבל זה כבר נושא מורכב יותר – תבינו - כאמור בבדיקה של אופנים חשמליות רגילות כמו שאמרנו בודקים גם עמידות ועוצמה רכיבי שילדה רבים, ולא רק רכיב חשמלי, כאשר מרכיבים קיט חשמלי על אופניים רגילים כלשהם כדי להפוך אותם לאופנים חשמליות הן לא בהכרח בנויות לעמוד בעומסים האלו מבחינת שילדה, בלמים וכיוב.
למעשה מהניסיון שלנו רוב האופנים החשמליות שנבנו ככאלו באמצעות קיט חשמלי אכן מתחילות להתפרק (שפיצים נשברים בגלגלים, שלדות נשברות מתעוותות ומתעקמות וכיוב') ואנחנו ממש לא ממליצים על העניין הזה.
איך כקונה תדעו אם רכשתם אופנים חשמליות חוקיות או לא חוקיות – קודם כל תשאלו את המוכר, וזה חשוב מאד לדעת ממי קונים.
אם אתם רוכשים ממוכר אמין ובעל מוניטין הוא לא ישקר לכם.
ותשאלו גם איך אתם יכולים לדעת שהן אכן תקניות, דבר שני זכרו שמצערת ההפעלה הידנית בכל מקרה אינה תקנית והיא נחשבת לתוספת לאופנים החשמליות
אם אתם רוצים אתם יכולים לקרוא קצת יותר על הנושא במדריכים שבאתר שלנו.
בהצלחה.
בית האופניים והממונעים (bikeshome) היא חנות אופניים המתפועלת על ידי צוות בעל 10 שנות ניסיון בתחום האופנים החשמליות. במקום מעבדת תיקונים משוכללת לכל סוגי האופניים והממונעים, כולל ממונעים לילדים (כגון טרקטורונים לילדים, אופנועים לילדים, גי'פים ממונעים לילדים ועוד), אופני נשים, אופניים חשמליות, אופניים מתקפלות, תלת אופן ועוד. כתובת האתר: http://www.bikeshome.co.il/