דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


Spyware - הרוגלה שתקעה אותי 

מאת    [ 26/11/2013 ]

מילים במאמר: 658   [ נצפה 1871 פעמים ]

ככל שעלתה הפופולאריות של האינטרנט, כך הפכה הרשת למדיום העיקרי למפרסמים. כתוצאה מכך שימוש בתוכנות המכונות Spyware הפכו ליותר ויותר נפוצות. כשאנחנו אומרים "Spyware" אנחנו לא בהכרח מתכוונים לתוכנות ריגול סטייל ג'יימס בונד ואפילו לא לריגול על ידי מדינות, כמו שהתגלה לאחרונה על ידי המדליף אדוארד סנודן שחשף שממשלת ארה"ב עוקבת אחרי כל מה שזז בערך.

כשאנחנו מדברים על המשתמש הפרטי, המונח Spyware מתייחס בעיקר לתוכנות שנמצאות בשימוש על ידי מפרסמים ואנשי שיווק שמנסים לשתול לכם פרסומות או לגלות יותר על ההעדפות שלכם כדי להתאים לכם את הפרסומות באופן אישי, וכמובן כדי למכור לכם. למעשה, תופעת ה Spyware מכונה גם בשם Adware  ("תוכנת פרסומות" בתרגום מילולי).

בעזרת תוכנות ה Spyware האלו, המפרסמים ינסו לפתוח לכם פרסומות קופצות על המסך, לנתב אתכם לאתרים בעלי תוכן פרסומי או לעקוב אחר הרגלי הגלישה שלכם. גם האקרים משתמשים בגרסאות גרועות יותר של Spyware, והם יכולים לנתב אתכם לאתרים בעלי תוכן זדוני ולעקוב אחר הקשות המקלדת שלכם, כדי להשיג סיסמאות ופרטים אחרים.

בנוסף לכך, כאשר יש לכם Spyware על המחשב, הוא בדרך כלל גורם לצריכת משאבים גבוהה מאוד ובכך למכביד למדי על הזיכרון של המחשב וגורם לו להיות איטי, ובואו לא נשכח את ההשלכות על הפרטיות שלכם כיוון שבסופו של דבר, בין אם להאקרים או למפרסמים, מידע אישי אודותיכם יוצא החוצה לאנשים זרים מבלי שתדעו על כך.

 

איך אני אדע אם יש לי Spyware על המחשב?

  הנה כמה מהסימפטומים הנפוצים שעלולים להצביע שיש לכם Spyware על המחשב. חשוב לציין שיכולים להיות גורמים אחרים שיגרמו לתופעות האלו או לתופעות דומות, לכן תמיד כדאי שהתופעות האלו ימשכו את תשומת ליבכם:

 

אתם מקבלים פרסומות קופצות שנפתחות אפילו כאשר דפדפן האינטרנט שלכם סגור.

 

אתם מנסים להגיע לאתר מסוים, אך מנותבים לאתר אחר שלא רציתם.

 

אתם מגלים סרגלי כלים חדשים ובלתי רצויים המותקנים על דפדפן האינטרנט שלכם, או ש אייקונים חדשים ומוזרים מופעים בסרגל המשימות שבתחתית המסך.

 

מנוע החיפוש או עמוד הבית שלכם התחלף פתאום ללא הסכמתכם.

 

מקשים מסוימים במקלדת לא מתפקידים במהלך הגלישה (לדוגמא מקש ה Tab לא מתפקד כאשר אתם מנסים למלא טופס מקוון).

 

המחשב נהיה איטי להחריד כאשר אתם מנסים לפתוח או לשמור קובץ, ובאופן כללי נראה שהמחשב "חושב" יותר מהרגיל.

 

כיצד תמנעו התקנת Spyware על המחשב שלכם?   הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להימנע מהתקנת Spyware על המחשב שלכם בטעות:

 

1. אף פעם אל תלחצו על קישורים בפרסומות קופצות – כולנו לפעמים נתקלים בחלונות קופצים. חשוב להבין החלונות האלה הם בעצמם סוג של Spyware, שבדרך כלל מכילים קישורים שיובילו אתכם להתקנה של רכיבי ריגול על המחשב שלכם ובדרך גם לחשוף אתכם לצרות נוספות. חשוב להקפיד לסגור את החלון תוף לחיצה על האיקס בחלקו עליון, ולא על קישור עם המילה "סגור" שעשויה להופיע בתוך החלון עצמו.

 

2. פשוט תגידו לא – היו ערניים ושימו לב לתוכן תיבות הדו-שיח של מערכת ההפעלה שלכם. אם תיבת דו-שיח כזו נפתחת לכם, מבלי שביצעתם פעולה יזומה כלשהי, שמבקשת מכם  לבצע התקנה או להריץ תוכנה כלשהי ואתם לא יודעים במה מדובר – עדיך שתנהגו בזהירות ותלחצו על ה"לא" או על ה"בטל" מאשר שתלחצו ותצטערו.

 

3. היזהרו מתוכנות חינמיות – במהלך הגלישה שלכם ברשת אתם נתקלים קרוב לוודאי בעשרות אתרים שמציעים לכם כל מיני תוכנות או סרגלי כלים חינמיים, שבמבט ראשון עלולים להיראות כמו עסקה טובה. אך התקנה של תוכנות או סרגלי כלים מאתרים שאתם לא סומכים עליהם במאה אחוז, ותהיו מודעים לכך שאתם עלולים לחשוף את עצמכם ל Spyware או לצרות רשת אחרות, אם החלטתם בכל זאת להתקין את התוכנה.

 

4. הגבילו חלונות קופצים וקבצי Cookies בהעדפות הגלישה שלכם – הגדרת העדפות הגלישה שלכם בצורה נכונה יכולה להגביל את תוכנות ה Spyware מלפתוח לכם חלונות קופצים או לעקוב אחר הרגלי הגלישה שלכם.

 

5. הישארו מעודכנים - ודאו שתוכנת האנטי וירוס ומערכת ההפעלה שלכם מעודכנת – איומים רבים מצליחים לחמוק מזיהוי בגלל מערכת הפעלה או תוכנת אבטחה ישנה ולא מעודכנת. כדי להישאר בטוחים – ודאו תמיד שאתם מעודכנים.

רונן מואס הוא מנכ"ל ובעלים משותף של חברת ESET-ישראל אותה הקים בשנת 2004. לפני כן עבד כמנהל IT במספר חברות. למד ארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב