דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פגיעה נפשית עקב כניסה לשרות צבאי 

מאת    [ 25/11/2013 ]

מילים במאמר: 606   [ נצפה 3871 פעמים ]

פגיעה נפשית עקב כניסה לשרות צבאי

מקום בו צעיר מגיע לגיל גיוס חלה עליו חובת גיוס מכוח החוק. הדעה הרווחת היא כי הגיוס הוא תחנה חשובה בחיים , בין היתר כי המדובר בגיוס לצבא העם ובשרות שכולם עוברים אותו וכן משום שהוא כרטיס כניסה חשוב לחיים האזרחיים.

ככותב לא אנסה להביע דעתי על הקלישאות הקיימות , רק אומר שאני חולק עליהם ובגדול , אבל ולצורך המשך המאמר אומר רק כי עבור חלק מן הצעירים, אשר עתידים לשרת בשרות צבאי השרות הצבאי הוא מקור לפגיעה נפשית אשר לעיתים  תלווה את אותם חיילים לאורך כל ימי חייהם.

 עבור חלק מן המועמדים לשרות ביטחון, בדרך כלל כאלה שהם רגישים יותר , לא בעלי ניסיון בחיים , ואולי אף ניתן לומר, כי המדובר במתגייסים אשר לא צברו מספיק ניסיון בחיים, השרות הצבאי תוך ימים מרגע הגיוס יהפוך להיות לחוויה קשה ביותר , אשר יש בה את היכולת לגרום למצוקה נפשית  אמיתית עבור אותם חיילים , כמו גם להתפתחותן של מחלות נפש קשות אשר יגרמו לאותם חיילים לסבל קשה ביותר.

במה דברים אמורים , חלק גדול מן החיילים סובלים בזמן השרות מהפרעת הסתגלות . הפרעת הסתגלות הנה תגובה נפשית למצב , אשר יצר עבור הנפגע / החייל שינוי דרמטי בחיים , וכזה הוא השרות הצבאי וזאת משום שהשרות הצבאי , עבור חלק גדול מהחיילים הוא שינוי קשה ביותר בו הם הופכים בתוך שעות מאנשים חופשיים אשר מכונסים בעולמם , לחיילים אשר מקבלים מספר אישי ואשר עליהם לציית לכל מפקד , לעיתים לכזה אשר התגייס קודם לגיוסם מספר חודשים לפני כן , אין לאותם חיילים את הפרטיות , ואת התנאים להם היו מורגלים והם עוברים תהליך מאוד קשה בצבא , בו הצבא שולט על חייהם שליטה טוטאליתת  .

השליטה הטוטאלית הזאת בהצטרפה לחשש מפני עונשים בלתי הולמים , שלא לומר מוגזמים , לאמור שעל כל טעות קטנה יכול חייל למצוא את עצמו מרותק ,בכלא , או נענש בכל צורה אחרת דבר שאין לו מגבילה באזרחות ,וזאת יחד עם חוסר הגמישות אשר קיים בצבא , לאמור כי אם חייל מרגיש שקשה לו , בשונה מן האזרחות אין לו שום יכולת לעזוב את הצבא , אלה הוא חייב להישאר באותו מצב ולהמשיך ולציית ציות עיוור , מצב זה  כלפי חלק גדול מן החיילים, כפי שהוא מתואר יש בו את היכולת ליצור הפרעת הסתגלות אצל חלק לא מבוטל מהחיילים.

ניתן לומר בצורה גסה כי מרבית המתגייסים סובלים מהפרעת הסתגלות , אפילו תקופה מסוימת לפני השרות , רבים מן המתגייסים יתגברו עליה ועם המשך השרות הם יצברו ניסיון אשר יפחית את מידת החרדה אשר אפיינה אצלם את תחילת השרות, ברם חלק אחר מן החיילים יכולים לפתח הפרעת הסתגלות קשה כזאת שתטיל עליהם מגבלות נפשיות שונות לאמור מיעוט בדיבור , רצון להתבודד , בכי בלתי נשלט התפרצויות זעם ותופעות אחרות. הפרעת הסתגלות נמשכת בדרך כלל רק ששיה חודשים . הפרעת ההסתגלות אמורה לחלוף כאשר הגורם יוצר הסטרס מופסק לאמור אם השרות הצבאי הוא גורם הסטרס  עם השחרור יש  אפשרות כי הפרעת ההסתגלות תחלוף .

ברם מקום  בו הגורם יוצר הסטרס לא חולף או שחולפים שישה חודשים מתחילת הופעת ההפרעה , והחייל לא חוזר לסורו ומתחיל לסבול מהפרעת דיכאון , ניתן לומר כי למעשה הפרעת ההסתגלות  עברה ממצב של הפרעה זמנית למצב של מחלה כרונית.

זו הסיבה מדוע, כותב המאמר עם כל הניסיון שצבר, ממליץ לכל הורה שילדו מגלה קשיים נפשיים בשרות לאפשר לאותו חייל להשתחרר דרך קב"ן וזאת מבלי לחשוש לעתידו של אותו חייל באזרחות שכן מקום בו אותו חייל סובל מהפרעת דיכאון או מכל הפרעה נפשית אחרות , המשך השרות הלכה למעשה, גם תחת טיפול,  יכול לגרום לכך שאותו חייל יסבול מהפרעה כרונית לכל ימי חיו. מקום בו בעקבות הפרעת הסתגלות סוגל החייל מהפרעה כרונית , כדוגמת ,דיכאון , מחלה בי פולרית,  עליו להגיש תביעה למשרד הביטחון אגף השיקום , נגד קצין התגמולים , וזאת במטרה להביא לכך שוועדה רפואית תקבע לאותו תובע אחוזי נכות

עורך הדין גיא בית און מתמחה בייצוג של נכי צה"ל www.beiton-law.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב