דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חסימות כלי דם 

מאת    [ 19/11/2013 ]

מילים במאמר: 476   [ נצפה 3858 פעמים ]

חסימות של כלי דם היא אחת מהתופעות הנפוצות כיום ומהוות סיבה מרכזית למוות באוכלוסייה מבוגרת בעיקר. תופעת חסימת העורקים נקראת אטרוסקלרוזיס. העורקים הם מעין צינורות חלולים, ותפקידם הוא העברת דם לכל חלקי הגוף. תופעת האטרוסקלרוזיס מתרחשת כאשר מתחיל להצטבר שומן על דופן העורק ובמשך השנים נוצרת חסימה הפוגעת במעבר התקין של הדם אל איברים אחרים. בתחילת התהליך קשה מאוד להרגיש בחסימה או בכאב כלשהו, אך ככל שמצטברים יותר שומנים המפריעים לדם לזרום כראוי, תיתכן מאוד תחושת אי נוחות וכאבים במקומות שונים בהתאם לאיבר שנפגע מאי אספקת הדם.

חסימות בכלי הדם שמסביב לשריר הלב גורמות לכאבים ולתעוקה בחזה, ועלולות לגרום למצב של אוטם מוחלט בשריר הלב שמתבטא באירוע לב או בהתקף לב. חסימה בכלי הדם שבגפיים התחתונות עלולה לגרום להפרעה במהלך השוטף של הליכה ואף לתחושה של אי יכולת ללכת כלל אפילו מטרים ספורים בלבד. במקרים קיצוניים ייווצר נמק בעקבות אי אספקת דם לרגל. הגורמים להיווצרות חסימות בכלי הדם הם בין היתר תורשה, חוסר פעילות גופנית, עודף משקל, תזונה לא בריאה, וכדומה. כמו כן קיימים גורמים העלולים להאיץ את תהליך החסימות כגון עישון, יתר לחץ דם, סוכרת, ועודף כולסטרול.

טיפול לא כירורגי במחלה

כדי לטפל בחסימות של כלי דם קיימות מספר שיטות. בין היתר, התפתחה בשנים האחרונות גישה טיפולית שאינה מערבת טיפול כירורגי, קרי ניתוח כלי דם. שיטה זו מיועדת בעיקר למי שסובל מחסימות כלי דם בגפיים. טיפול זה יכול להתבצע בכל שלב - עם גילוי המחלה, לאחר הגילוי או אפילו לאחר טיפול זה או אחר. טיפול זה מתבסס בעיקר על פעילות גופנית של הגפיים המוביל לשיפור משמעותי באיכות החיים ומונע התפתחויות של מצבים מסוכנים בהמשך.

טיפול כירורגי במקרים של חסימות או היצרויות חריפות

ניתוח לטיפול בחסימות כלי דם הפך במהלך השנים מניתוח דרמטי מאוד לניתוח שגרתי יחסית שבו אחוז הסיבוכים עומד על כ-3% בלבד. קיימים מספר סוגים של טיפולים כירורגים במקרים שבהם קיימות חסימות בכלי דם, אך הנפוץ שבהם הוא צנתור. זהו הליך שבו נעשה דיקור של עורק גדול ודרכו מוכנס צנתר. הצנתר הוא צינור דקיק המוחדר לכלי הדם דרך העורק המשותף לכיוון איבר המטרה שבו קיים חשד להיצרות מסוכנת או לחסימה. בניתוח זה דרושה הרדמה מקומית בדרך כלל, והחדרתו מאפשרת לאבחן את מצב כלי הדם, עד כמה הם חסומים, מה קוטר העורק, לחץ הדם וכדומה. אם מתגלה היצרות קצרה בזמן החדרת הצנתר, אפשר גם בזמן הצנתור האבחוני להחליף את הצינורית, להרחיב את ההיצרויות המסוכנות ולשתול בצינורית החדשה תומכן שתפקידו למנוע חסימה חוזרת באזור המורחב. לאחר ההרחבה יחוש המטופל בהקלה משמעותית, והוא יוכל לחזור לפעילות לאחר זמן קצר. במקרים שבהם החסימה גדולה, קשה לבצע פתיחה קלה ולרוב מטופלים אלה נשלחים לביצוע ניתוח מעקפים. הצנתור האבחוני חשוב מאוד ובזכותו ניתן לקבוע מהו הניתוח הדרוש למטופל - ניתוח בעת הצנתור עצמו, או ניתוח מורכב יותר כגון ניתוח מעקפים שיביא לפתירה מלאה של החסימה.

שמחה מלמד - עורך וכותב תוכן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב