דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על העדפת הטוב במירבו 

מאת    [ 17/11/2013 ]

מילים במאמר: 423   [ נצפה 2851 פעמים ]

מספרים כי כאשר רצה אחד הסנטורים ברומא להגן על סקיפיו אפריקנוס[1], בגין החלטתו שלא להעניש את אחד הפרופקטורים הכפופים לו, וזאת בשל מעללי הביזה של אחת הערים בסיציליה, הוא אמר במהלך הדיון בסנאט כי "רבים (הם) המטיבים לדעת כיצד לא לשגות, מהיודעים לתקן את שגיאותיהם"[2].

 לא אחת אני נתקל במהלך שיחות ופולמוסים שאני מנהל, לעיתים בין חברים או סתם מכרים ועוברי דרך אקראיים, בכאלה שמעדיפים תמיד למצוא את הפגמים ואת "החורים" לשיטתם בכל תוכנית שבאה ליצור רפורמה או שינוי, וזאת מבלי להציע כל תוכנית אלטרנטיבית או חלופית למצב הקיים. בשנים האחרונות אני נתקל בתופעה זו במיוחד בנוגע לתוכנית הרפורמה המוצעת במבחני הקבלה ללשכת עורכי דין. תוכנית שנמרחת כבר במשך שנים רבות.

 אודה ולא אכחד כי אינני יודע את ההקשר המדויק בו אמר הנשיא האמריקני, ג.פ קנדי, כי הוא מגדיר את עצמו כ"אידיאליסט ללא אשליות" (הגדרה אותה בחרתי להשאיל ממנו גם לעצמי). זוהי אחת האספקלריות דרכן יש להשקיף על כל תוכנית שבאה ליצור רפורמה. אין ספק שצריך תמיד לשאוף לשלמות, לאותה אידאה אפלטונית, אבל יחד עם זאת, גם לקחת בחשבון שלא תמיד ניתן להגשים את אותה שלמות או את אותה האידיאה. 

 "בברכות השמים הטהורות ביותר שזכו בהן הבריות יש בהכרח קורטוב של סייגים; כי לעולם יש לבחור אם לא ברע במיעוטו, אזי לפחות בטוב במירבו, לא בטוב המושלם"[3]. כך כתב בחכמה רבה ג'יימס מדיסון, באחד מכתבי "הפדרליסט". שם הדיון נסב כמובן על סוגיות הקשורות לחוקה האמריקנית המתגבשת ושיטת הממשל החדשה אותה שאפו ליצור. מדיסון המשיל את המצב באמריקה לחולה אנוש, על ערש-הדווי, אשר כל מיני "יועצים" מזהירים אותו לבל ייקח תרופה מסוימת, מבלי להציע לו כל אלטרנטיבה לריפוי כלשהו. מכאן קובע מדיסון, שתוכנית איננה חייבת להיות "כלילת השלמות", די בכך שהמצב הקיים או שהליקויים בתוכנית האלטרנטיבית הם רבים יותר[4].

 יותר מידי נזקים נגרמים לעיתים בגלל עמידה עיקשת על מציאת "תוכנית מושלמת", לפתרון, כאשר התוצאה הישירה מכך היא "סטוטוס קוו אנטה", והשארת המצב הרע קיים, במקום לכל הפחות לפעול לשינוי זמני כלשהו, עד שיגיע חזון אחרית הימים. מכאן, גם בעיניי יש להעדיף תמיד את "הפתרון הלא מושלם", שעדיף על השארת המצב הקיים, שגורם להרבה יותר נזק בכל יום שחולף. ההתנהלות והסחבת סביב הרפורמה המתבקשת בכל הנוגע לקבלת חברים חדשים בלשכת עורכי הדין היא דוגמא מצוינת למצב שכזה.   

עו"ד אדיר בנימיני    

[1] פובליוס קורניליוס סקיפיו (236-183 לפנה"ס) – מצביא ומדינאי רומי; לאחר נצחונו על חניבעל והחרבת קרתגו, זכה לתואר "אפריקנוס".

[2] ניקולו מאקיאוולי הנסיך תרגום: גאיו שילוני (תל-אביב: הוצאת זמורה-ביתן) תשמ"ח-1988, עמ' 73

[3] פובליוס הפדרליסט (מס' 41) תרגום: אהרן אמיר (הוצאת "שלם") ירושלים: התשס"ב, עמ' 203

[4] שם (מס' 38), עמ' 183-186

עו"ד אדיר בנימיני, חבר מועצת עיריית נתניה. בעל תואר ראשון במדע המדינה והיסטוריה ותואר שני במדע-המדינה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. יועץ שר הפנים, אברהם פורז, לענייני תכנון ובניה, רישוי כלי ירייה וכבאות והצלה. מבעלי משרד עורכי הדין דוידוב-בנימיני ושות', העוסק בדיני תעבורה ומשפט חוקתי ומנהלי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב