דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שרירי בטן ויציבה - הקשר לכאבי גב 

מאת    [ 13/11/2013 ]

מילים במאמר: 547   [ נצפה 4276 פעמים ]

יציבה נכונה מתארת מצב בו הגוף מיושר ביחס אל עצמו (alignment). המפרקים מיושרים אחד ביחס לשני, הראש נמצא במרכז הכתפיים והצוואר זקוף, הקימורים הטבעיים של הגב לא מוגזמים או מופחתים, והאגן מאונך – לא נוטה קדימה או אחורה. יציבה לא נכונה, מובילה לכאבים בגב תחתון ועליון, כאבים בצוואר, כאבי ראש, ואף לעיתים מובילה לכאבי ברכיים וכפות רגליים.

ישנם כמה גורמים המשפיעים על היציבה שלנו, כמו משקל עודף, חוסר פעילות גופנית, מקצוע וסביבת עבודה וגנטיקה. כאן אני רוצה להתרכז באזור הבטן ושרירי הבטן, ולהראות איך על ידי שינוי קטן, ניתן להשיג הבדל עצום באיכות החיים.

לשרירי הבטן יש קשר ישיר לכאבי גב תחתון. הגוף שלנו הינו מכונה מופלאה, אשר מנסה למצוא איזון בין צידי הגוף, ובין קדמת הגוף ואחורי הגוף. כאשר הגוף יוצא מאיזון, עקב פציעה, טראומה, או יציבה לא נכונה, הגוף מנסה לפצות על חוסר האיזון, והוא עושה זאת על ידי "פיצוי יתר". הדוגמא הכי פשוטה לפיצוי יצר היא מקרה של פגיעה בקרסול. ניקח פציעה בקרסול ימין. הנטייה שלנו היא להוריד משקל ומאמץ מרגל ימין, והדרך להשיג זאת היא לאמץ את רגל שמאל – פיצוי יתר.

במידה ולא מטפלים במהירות בפציעה של רגל ימין, רגל שמאל מתחילה לכאוב עקב המשקל הנוסף שהיא נושאת.

בחזרה לבטן ולשרירי הבטן. כמו שאמרתי שיש איזון בין צידי הגוף, כך יש איזון בין הקדימה והאחורה. השרירים המקבילים של שרירי הגב התחתון, הינם שרירי הבטן. מכיוון שסדר היום של מרבית האנשים בחברה המערבית, כולל ישיבה ממושכת ורכינה קדימה, שרירי הבטן נחלשים, מתקצרים ומתנוונים. אם נשליך את המצב על נושא פיצוי היתר – שרירי הגב התחתון עובדים קשה יותר על מנת לשמור על יציבת הגוף. כאשר שרירי הגב התחתון מתאמצים לאורך זמן, הם נוטים להתחיל לאותת לנו שקשה להם. הדרך שלהם לאותת לנו היא כאב. כאשר שרירי הבטן שלנו חזקים וארוכים, הם משתתפים במאמץ היציבה, ומורידים מהעומס שיש על שרירי הגב התחתון.

וכאן מגיע הטיפ הגדול מכולם: "להכניס את הבטן". מה זה אומר להכניס את הבטן? האם זה אומר להגיע עד לקושי בנשימה? האם זה אומר להפעיל אותם כל הזמן? כן ולא.

"להכניס את הבטן" נכון בעיקר למצב של הליכה ועמידה. לא מעט אנשים הולכים עם הבטן קדימה, מקשיתים את הגב העליון אחורה (לשמור על שיווי המשקל), ומטים את הראש קדימה (כדי שיוכלו לראות מה קורה מלפנים, ולא למעלה). צורה זו של יציבה, גורמת לקיעור וקימור יתר של עמוד השדרה (היפר קיפוזיס והיפר לורדוזיס). מצב זה של שינוי ביציבה, נגרם עקב חולשה של שרירי הבטן, ואם הוא הופך ליציבה הקבועה של האדם, הוא יסבול מרוב התסמינים שציינתי בפתיחה. הדרך להתגבר על יציבה זו ואף להימנע ממנה, היא להכניס את הבטן – לכווץ מעט את שרירי הבטן, על מנת שישתתפו במאמץ להשאיר את הגוף זקוף. כיווץ זה של שרירי הבטן, גורמים לגוף להזדקף, ליישר את המפרקים, את האגן ואת עמוד השדרה. כאשר מקפידים על כיווץ שרירי הבטן בזמן הליכה (הליכה מודעת) ובזמן עמידה, הגוף עובד טוב יותר ונכון יותר. אם מתמידים ב"להכניס את הבטן" כאורח חיים, היציבה משתפרת, הכאבים פוחתים, הגוף עובד טוב יותר, ונראים טוב יותר. אנשים זקופים נראים טוב יותר מאנשים כפופים, הם מקרינים יותר חיות ובריאות. וכאשר נראים טוב יותר, גם מרגישים טוב יותר והעולם נראה אופטימי יותר.

מעבר ל"להכניס את הבטן", אני ממליץ בחום להתחיל לעשות תרגילי חיזוק לשרירי הבטן, מי שסובל מכאבי גב תחתון, ומי שלא.

טיפ קטן אבל גדול מאוד – "להכניס את הבטן".

בועז דקל - מטפל רב תחומי. עיסוי רקמות עמוקות, עיסוי ספורטאים, עיסוי שוודי, דיקור סיני, קניזיו-טייפינג מעביר סדנאות עיסוי זוגי לקבוצות.  


 http://www.boazdekel.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב