דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המזונות שיגרמו לכם להישאר צעירים לנצח 

מאת    [ 06/11/2013 ]

מילים במאמר: 684   [ נצפה 3259 פעמים ]

האם יש קשר בין מה שאנו אוכלים לבין אריכות חיינו? האם נוכל לשפר את תוחלת החיים שלנו באמצעות שמירה על תזונה נכונה ואורח חיים בריא? מסתבר כי לשאלות הללו יש דווקא תשובות מענינות במיוחד ודווקא לא מטעמם של תעשיית הדיאטות או מכוני הכושר העולמיים. יש דרך אחרת לחיות לאורך זמן, והיא כרוכה בתשובות פשוטות הרבה יותר. ד"ר אסנת רזיאל מסבירה לכם מה הסיכוי שלכם להישאר צעירים לנצח.

ד"ר אסנת רזיאל

חוקרים המנסים לפצח את סוד אריכות הימים מאתרים בשנים האחרונות מקומות בעולם בהם חי אחוז גבוה מהרגיל של אנשים מעל  גיל מאה.  בין המקומות הללו נמצאים: האי האיטלקי סרדיניה, האי היפני אוקינאווה, האי ניקויה בקוסטה ריקה והאי איקריה אשר ביוון הסמוכה לנו.

הגם שזהו תחום מחקר חדש יחסית, הרי שמתחילים להצטבר נתונים לגבי סגנון החיים המיוחד של התושבים באיים הללו קרי, התזונה הייחודית להם ואורח החיים המכתיב פעילות גופנית.

המכנה המשותף לכל תושבי האיים הללו הוא אורח החיים הפיזי הנדרש מהם. ספורט מכוון, אינו נמצא כלל בסדר היום שלהם, מאמץ פיזי של עבודת אדמה או טיפוס בשבילים פתלתלים בהחלט כן. אלו מקומות אשר שמרו על סדר יום ואורח חיים משלהם, הרבה בשל היותם "חסרי חשיבות" מבחינה גיאוגרפית וכך לא היה בהם בעצם פיתוח כלכלי מואץ אשר דחק את אורח החיים המסורתי.

התזונה באיים הללו, ובעיקר באיים המזרח תיכוניים שהוזכרו כאן, סרדיניה, ואיקריה, היא תזונה ים תיכונית פשוטה ומסורתית מאד אשר רובה נובעת מאילוצים כלכליים ופחות מבחירות מזון בעלות מודעות, היא הוכתבה על ידי ההיסטוריה של המקומות הללו והמזון שהיה נמצא בהן.

סדר יום תזונתי של תושבי האיים הים תיכוניים הללו כולל לרוב ארוחת בוקר שכוללת חלב עיזים, יין, תה מרווה או קפה, דבש ולחם. ארוחת הצהריים תכיל כמעט תמיד עדשים, חומוס, תפוחי אדמה, עלים ירוקים כלשהם כגון שומר או תרד וירקות הזמינים באותה עונת השנה על פי הגידול החקלאי. ארוחות הערב שלהם כוללות חלב עיזים והתפריט כולל מעט מאד בשר אם בכלל, הבשר שהם צורכים הוא לרוב בשר עיזים הידוע בכך שהוא רזה ודל שומן.

מרבית מסוגי התה אותם שותים התושבים באיים משמשים כ"תרופות סבתא", מנטה בר מסייעת לסובלים מדלקות חניכיים או בעיות במערכת העיכול, רוזמרין ידוע כתרופה לשגדון, לענה נחשבת כעשב הממריץ את מחזור הדם. כל עשבי המשקה הנפוצים באיים הים התיכונים מכילים חומרים עשירים בנוגדי חמצון ויש בהם חומרים משתנים המסייעים לגוף להתנקות ואף לווסת את לחץ הדם שלהם.

ד”ר אנטוניה טריכופולו מאוניברסיטת אתונה, מומחית לתזונה ים-תיכונית עזרה לערוך סקרים בנושא, היא התארחה פעמים רבות במטבחים כפריים וביקשה מהנבדקים במחקריה  לשחזר את הרגלי האכילה שלהם בילדות.

ד"ר אנטוניה טריכופולו הוסיפה כי "התזונה של תושבי איקריה, כמו זו של אחרים מסביב לים התיכון, עשירה בשמן זית ובירקות, דלה במוצרי חלב ‏(מלבד חלב עזים‏) ובשר, וגם כוללת כמויות מתונות של אלכוהול. בתזונתם ניתן דגש על תפוחי אדמה מגידול ביתי, קטניות ‏(חומוס, לוביה ועדשים‏), עשבי בר וחלב עזים ודבש מתוצרת מקומית."

התזונה הים תיכונית הסודית, התפתחה לאורך שנים של מציאות חקלאית ברורה אשר סיפקה מוצרים בסיסיים בלבד לתושבי האיים: תזונה זו כלל צריכה נמוכה במיוחד של שומנים רווים מבשר וחלב- שידוע כיום כי היא מקושרת למחלות לב.

התזונה של יושבי האיים הללו כוללת צריכה מוגברת של שמן זית המפחית את הכולסטרול הרע, וחלב עיזים המכיל  טריפטופן, חומצת אמינו התורמת לייצור סרוטונין, הורמון האחראי לשמירה על מצב רוח תקין ומרומם.

צריכה של יין אדום, באופן מתון ידועה כיום כתורמת לבריאות בזכות נוגדני חמצון. גם קפה, מיצרך מבוקש באזורים הים תיכונים, אשר נטו לקשר לו השפעות שליליות, מתחיל לצבור תאוצה כמוצר מזון חיובי דווקא בשנים האחרונות. הוא מקושר כיום  לשיעורים נמוכים יותר של סוכרת, מחלות לב ובמקרים מסוימים גם פרקינסון.

לחמי השאור המקומיים, אשר צורת הכנתם לא השתנתה בהרבה במהלך ההיסטוריה של מאות שנים, בשל העדר שמרים, תורמים להורדת הגלוקוז הנספג בגוף והם כמעט תמיד עשויים מקמח מלא.

ירקות אורגניים, ודגה טרייה מן הים  הם מציאות חיים יום יומית באיזורים הללו,  אנשים רבים צורכים את הירקות שהם מגדלים בגינה, אלו הם ירקות ללא חומרי הדברה ועשירים יותר בוויטמינים ומינראליים.

אנו חיים בעידן מודרני, אשר נדמה כי כל שרשרת צריכת המזון בו אינה מסייעת לנו ולגופנו, דווקא חזרה לערכי מזון מסורתיים, פשוטים, יכולה לעיתים לעשות בקלות יתרה את מה שמכוני כושר יוקרתיים ומזון יקר מבטיחים לעשות לנו, אך בהוצאה כספית פחותה בהרבה.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il href="mailto:drraziel@zahav.net.ildrraziel@zahav.net">">drraziel@zahav.net.ihref="mailto:drraziel@zahav.net.il">l




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב