דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מקלט המס של הכדורגלן מסי 

מאת    [ 28/10/2013 ]

מילים במאמר: 529   [ נצפה 3554 פעמים ]

 

כוכב הכדורגל מסי הואשם לאחרונה בספרד באי?תשלום מסים בסכום של כ-4 מיליון יורו עבור הכנסות שלכאורה קיבל מהחברות אדידס, פפסיקו, פרוקטר אנד גמבל ועוד. רשויות המס בספרד טוענות כי מסי, מקבוצת הכדורגל ברצלונה, הקים חברות במקלטי מס שונים אליהן הוא העביר את הכנסותיו מאותן חברות כאמור. אם יורשע, מסי עשוי להישלח לשש שנות מאסר או שיוטל עליו קנס הגבוה עד פי 6 מהסכום שעל פי החשד לא שילם, שזה כ- 24 מליון יורו. להרחבה בנושא מקלטי מס, ראו: מקלטי מס - המדריך לתכנון מס

הגשת כתב האישום נגד מסי היא חלק ממלחמה של הרשויות בספרד נגד העלמות מס בתעשיית הכדורגל בכלל, וביחס לשימוש במקלטי מס בפרט. במקביל לניהול התיק נגד מסי, נמשכת החקירה סביב החלוץ סמואל אטו, אשר חשוד כי העלים מס בגובה 3.5 מיליון יורו באמצעות תכנוני מס הדומים לאלו של מסי. ברור גם כי ניהול התיקים האלו על ידי רשויות המס, נועד לצורכי פרסום והרתעה. 

השכר בכדורגל

הצעות שכר המועברות לשחקנים מבוססות על סכומי נטו אחרי מס. קבוצות הכדורגל משלמת את המסים על השחקנים בדרך של ניכוי מס במקור מהשכר. תשלומי המס על השכר של שחקני הכדורגל עשויים להיות גבוהים מאוד, ולכן קבוצות הכדורגל באירופה פיתחו שיטה ייחודית לחסכון במסים. הרעיון הבסיסי הוא לפצל את התשלומים לשכר ושירותים. 

הדרך של קבוצות הכדורגל להימנע מתשלום מסים על השכר הוא באמצעות העברת בונוסים ותשלומים שונים לחברות לניהול זכויות תדמית בשליטת השחקנים. חברות לניהול זכויות תדמית מקבלות תשלומים עבור השימוש בשם או בתמונה של השחקנים. שחקני הכדורגל, שהם בעלי החברות לניהול זכויות תדמית, יכולים להשקיע את הכסף או למשוך דיבידנדים במיסוי נמוך. 

הגבלות ביחס לחברות הניהול

בהתאם לחוק הספרדי, שחקני הכדורגל יכולים לקבל עד 15% מהתשלומים על ידי הקבוצות שלהם דרך החברות לניהול זכויות התדמית. אלא, ששחקני הכדורגל לא תמיד הקפידו על ההגבלה הזאת. כך היה עם מסי וגם שחקני כדורגל נוספים של ברצלונה כמו ריבאלדו ולואיש פיגו אשר שילמו קנסות לאחר שהרוויחו יותר מ?15% מההכנסה שלהם מהקבוצה באמצעות ניצול זכויות תדמית בין השנים 1997 ל?1999. 

מקלט המס של מסי

התביעה בספרד טוענת כי מסי מכר את הזכויות לשווק את התדמית שלו בשנת 2005, לתקופה של עשר שנים תמורת 50 אלף דולר לספורט קונסלטנטס - חברה ממקלט המס בבליז, שבבעלות אמו, סיליה קוצ'יטיני. מאוחר יותר, חברה בריטית נפרדת, שבבעלות אביו של מסי ושפעלה בשם ספורט קונסלטנטס (חברה שהוקמה בבליז כאמור), החתימה את מסי על חוזה עם אדידס בשווי 9 מיליון יורו לשש שנים. התביעה בספרד טוענת  עוד כי ההסכמים הסבוכים הסתירו את הקשר בין מסי וההכנסות שלו מחוזי הספונסרשיפ. 

התושבות של מסי

האם מסי הוא תושב ספרד? מסי הוא אזרח ארגנטינה, אשתו ובנו גרים בארגנטינה, ולכן הוא יכול היה לטעון לכאורה שהוא אינו תושב ספרד. אלא, שטענה זאת בעייתית משתי סיבות: (1) למסי יש בית בספרד המשמש אותו למגורים שם, ולכן הוא אמור להיחשב כתושב ספרד; (2) גם אם הוא אינו תושב ספרד, הוא מפיק לכאורה את הכנסותיו בספרד ולפיכך הוא אמור לשלם מס בספרד על הכנסותיו.

אציין כי בשנת 2006 ביקשו בספרד למשוך ספורטאים על ידי כך שהציעו להם לקבל מעמד של תושב חוץ, אשר אפשר להם לשלם שיעור מס של כ- 24%, זאת לעומת תושבים שמשלמים שיעור מס כמעט כפול מזה. אלא, שחוק העידוד שונה כבר בשנת 2010.

ד"ר אבי נוב, עו"ד, אחד המומחים הבולטים בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי. ד"ר נוב מייעץ בענייני מס מקומיים ובינלאומיים ובכלל זה תכנוני מס ליחידים וחברות, השגת אישורי מס מקדמיים, ייצוג מול רשויות המס, ניתוב הכנסות שמקורן בחו"ל לישראל בצורה היעילה ביותר, וכן מתן חוות דעת מקצועיות. ד"ר נוב עורך את אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים, כולל מאמרים וחדשות מיסוי: www.IsraelTaxLaw.com ניתן לפנות לכותב במייל: avinov@bezeqint.net




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב